Lett sykkel for pendling på motorvei?

Prat om lett MC.
kimremme
Posts: 7
Joined: 19 May 2012 23:31

Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by kimremme »

Hei,
Etter at jeg har jobbet en stund i Oslo og pendlet fra Drammen ser jeg at å kjøre bil er et dårlig alternativ og har derfor begynt å se på litt andre løsninger som el-bil og evt MC. Lurer på om det er noen her som har noen erfaring med å kjøre lett mc drammen-oslo både med tanke på komfort og forbruk. Har ikke lappen enda og vurderer A1 men er det kansje lurt å ta A lappen med det samme hvis jeg etter hvert ønsker å kjøpe en tyngre sykkel.

Kjørelengden er på 6mil hver vei (Mjøndalen - Etterstad) og jeg bruker ca 45 min med bil når det ikke er kø, ser at med mc kan jeg kjøre i kollektiv og slepper bompenger samt at det er lett å parkere.

Grunnen til at jeg tenker lett mc er pga økonomi, ser at du får ganske greie sykler for 30-50.000,-
Ønsker veldig gjerne tips om hva slags sykkel jeg burde tenke på, er åpen for det meste da jeg ser på dette som et fremkomstmiddel.

Er en familiefar på snart 30 og er 172 høy og veier 74kg.

Alle tips tas mot med takk :D
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by Mr. Magelius »

Du kan få fine sykler til rundt 20.000 :) Daelim Roadwin skal være et kjempe valg, masse for pengene. Du får et plettfritt eksemplar for rundt 20-25 tusen, den går greit, sliter ser med fart over 110 km/t, men ellers drar den bra. Komfort er kjempe for deg mellom 170-190, og det er stor plass til to. Den bruker ca 0.3L på mila :) KTM Duke skal være noe liknende, litt mindre bruk av bensin, men den koster 40.000 brukt. Dette er mer av et leketøy, men er fremdeles god plass til to.
kimremme
Posts: 7
Joined: 19 May 2012 23:31

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by kimremme »

Supert, takk for tipset. Håper det er flere som kan hive seg på denne tråden, erfaringer og tips tas mot med stor takk.

Hva med denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33613141

Grunnen til at jeg ser litt på denne er fordi den er ny og da er det jo garanti og litt sånn som jeg syntes er greit. Men er denne noe god på motorvei mtp fart. Ligger stort sett i 110 på motorveien, blir det høyt turtall på en slik sykkel i denne farten og er det lurt av meg å ta A lappen og heller velge en mellom klasse sykkel som går noe bedre. Er jo alltid et pris spørsmål :)

Takker for alle tilbakemeldinger.
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by Mr. Magelius »

Ja, selvfølgelig, en tyngre sykkel går jo såklart mye bedre, og du slipper nok mye vibrasjoner pga. høyt turtall hvis du har mer enn bare 15 hk. Pengemessig så kommer du billig fra det med lett-lappen men du kan gjøre så mye mer med ordentlig mc :)
kimremme
Posts: 7
Joined: 19 May 2012 23:31

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by kimremme »

Hei.
Men sånn rent prismessig, hva må jeg gi for en grei sykkel som passer til mitt bruk, hvis jeg velger en tyngre mc. Lappen blir jo også noe dyrere.
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by Mr. Magelius »

Nei, helt sikkert vet ikke jeg, men en ny sykkel må du betale førstegangsavgift, som jeg har forstått er dyrere enn årsavgift. En sykkel som går i 110 km/t på et greit turtall, men likevel ikke er den dyreste i forsikring og har god komfort er KTM Duke 125. :)
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by Mr. Magelius »

Du som har bil (antakelse) vil det koste ca. 10,000 for lett mc lappen, 4000 for årsavgift og omreg. så kan du betale sykkel som du vil :) Forsikring koster jo utifra sykkel og hvem den står på :)
kimremme
Posts: 7
Joined: 19 May 2012 23:31

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by kimremme »

Supert, billigere enn jeg regnet med. men må jeg over 20000 for A lappen når jeg har bil fra før. og hvordan er det å gå fra A1 til A hvis jeg ønsker å "oppgradere" om ca 2 år kanskje.
User avatar
jontosen
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2011 20:24
MC: - Cagiva Mito 125 2005
x - Honda NSR 125 1997
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by jontosen »

Det er noken tima med sikkerhets kurs på bane og ny oppkjøyring, for å oppgradere frå A1 til A.
Men neste år kjem det nye reglar der det kjem inn ein ny klasse som heite A2 for mellomtung... Og kordan det blir då veit eg ikkje heilt
"Being second is to be the first of the ones who lose." - Ayrton Senna
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by herkit »

Eg ville gått for klasse A direkte, er vel snakk om et ekstra banekurs for nåkken tusenlapper ekstra og da har du muligheten til en litt større sykkel om du skulle føle for det, 125cc er vel i minste laget?
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by Mr. Magelius »

Og det er vel slik at hvis du har tillatelse til å kjøre tung sykkel, har du tillatelse til å kjøre alt under og hvis jeg ikke tar helt feil?
kimremme
Posts: 7
Joined: 19 May 2012 23:31

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by kimremme »

Supert, takk for mange svar, ser ut til at det blir A lappen. Men lurer på om det er noen som har erfaring med denne:

Yamaha YZF-R 125
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35036453

Og hvordan den er i forhold til:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33613141
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by ToreLo »

Hvorfor ikke går for en Ninja 250R? Tipper du vil savne litt motor om du går for en 125.
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Lett sykkel for pendling på motorvei?

Post by Mr. Magelius »

En YZF skal vær rimelig mye sprekere enn en Roadwin R :) Ikke så god å sitte på over lang tid, men til jobb og tilbake funker den nok kjempebra :)
Post Reply