Har bil lapp, kjøre mc?
- orion
- MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02 - Location: Nærbø
Har bil lapp, kjøre mc?
hei, en venn lurer på om hun kan begynne og øvelsekjøre tung mc når hun har bil lappen fra før av, hun er 27år gammel. Kan hun bare begynne og øvelsekjøre uten noen videre kurs før man kan sette seg på sykkelen?
Turbo Dream<3
Må ha "trafikalt grunnkurs" og en ledsager på minimum 25 år med 5 års erfaring.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -1339.html
5 års erfaring fra mc-kjøring... Ledsager må ha hatt lappen sammenhengende i fem år.Keihin wrote:Må ha "trafikalt grunnkurs" og en ledsager på minimum 25 år med 5 års erfaring.
Forøvrig er det jævlig dumt å bare sette seg på en sykkel og kjøre.
Btw, nå skal man ikke ligge til høyre i venstresving og omvendt lenger.
Begrunnelsen er at sentrifugalkrafta gjør det lettere å svinge unna hindre som skulle komme plums på deg, enn om du ligger til høyre i venstresvingen, og plutselig må svinge mer til venstre.
Begrunnelsen er at sentrifugalkrafta gjør det lettere å svinge unna hindre som skulle komme plums på deg, enn om du ligger til høyre i venstresvingen, og plutselig må svinge mer til venstre.
A motorbike is an engine you can sit on
Det der var sikkert vel ment, men... et potensielt livsfarlig råd!
>Btw, nå skal man ikke ligge til høyre i venstresving og omvendt lenger.
Hvem sier det?
Hva er alternativet?
>Begrunnelsen er at sentrifugalkrafta gjør det lettere å svinge unna hindre som skulle komme plums på deg, enn om du ligger til høyre i venstresvingen, og plutselig må svinge mer til venstre.
Men om du ligger der du faktisk ser noe som helst innover i svingen, dvs. på utsiden, har du bedre sikt og dermed bedre sjanse til å se problemene før de kommer.
Om noe kommer plums på deg har du dritti på draget før svingen begynner. Du vet, den derre biten som handler om planlegging, fart og sikt. I en blind/uoversiktlig sving vil man selvfølgelig ta høyde for alt ved å velge en lav inngangshastighet på svingen. Noe annet vil være det som kalles oksemøkk på engelsk!
En annen ting er at man selvfølgelig skal kjøre med gode nok marginer til å raskt og problemfritt kunne foreta en kursendring i sving. Med så dypt nedlegg at det er problematisk å svinge litt skarpere er man ute på alt for tynn is.
Dermed kaller jeg dette en bløff, høyner innsatsen med hundre spenn og ser deg.. ;)
>Btw, nå skal man ikke ligge til høyre i venstresving og omvendt lenger.
Hvem sier det?
Hva er alternativet?
>Begrunnelsen er at sentrifugalkrafta gjør det lettere å svinge unna hindre som skulle komme plums på deg, enn om du ligger til høyre i venstresvingen, og plutselig må svinge mer til venstre.
Men om du ligger der du faktisk ser noe som helst innover i svingen, dvs. på utsiden, har du bedre sikt og dermed bedre sjanse til å se problemene før de kommer.
Om noe kommer plums på deg har du dritti på draget før svingen begynner. Du vet, den derre biten som handler om planlegging, fart og sikt. I en blind/uoversiktlig sving vil man selvfølgelig ta høyde for alt ved å velge en lav inngangshastighet på svingen. Noe annet vil være det som kalles oksemøkk på engelsk!
En annen ting er at man selvfølgelig skal kjøre med gode nok marginer til å raskt og problemfritt kunne foreta en kursendring i sving. Med så dypt nedlegg at det er problematisk å svinge litt skarpere er man ute på alt for tynn is.
Dermed kaller jeg dette en bløff, høyner innsatsen med hundre spenn og ser deg.. ;)
Noen har nok misforstått aktivt sporvalg litt. Man skal ligge til høyre for midten i venstresvinger, men akkurat når svingen åpner seg, slik at man kan se ikke det er noe i veien i innersvingen, skal man svinge ekstra brått, slik at man havner på innsiden av svingen. Tror hensikten hovedsaklig er at når man er mentalt forberedt på at man skal svinge brått i hver sving, er det lettere å gjøre det i nødsfall også.
Så lenge man kjører med ok marginer er det lettere å svinge mer brått enn å rette opp sykkelen. Om du ikke tror meg, så prøv.
Så lenge man kjører med ok marginer er det lettere å svinge mer brått enn å rette opp sykkelen. Om du ikke tror meg, så prøv.
V4 fun
Fakta+ Man trenger jo trafikalt grunnkurs i år også, og jeg tok lappen nå, og trengte ikke å ta det, siden jeg hadde billappen fra før....medic1136 wrote:alle som ikke har trafikalt grunnkurs må fra 01.01.06 ta dette om de skal ta et sertifikat uansett om de har andre sertifikater fra før.
PS skifttasten min virker ikke, plusstegn er det samme som spørsmålstegn.
AtW
Mierda! ... ja du er vel brennsikker på dette? Ikke bare noe guffent rykte? Så da må jeg sitte timesvis sammen med en bunch bil-grønnskollinger og høre på interessante foredrag om vikeplikt og lukeparkering? Og en helvetes masse spenn koster det vel ratt også. Takk som byr...medic1136 wrote:alle som ikke har trafikalt grunnkurs må fra 01.01.06 ta dette om de skal ta et sertifikat uansett om de har andre sertifikater fra før.

Men neida..
Den hyggelige jenta på Storo og Sannergata Trafikkskole kunne opplyse meg om følgende:
"Du kan slappe helt av!!!! Det med trafikalt grunnkurs gjelder de som
kjører opp etter gammelt system i år, hvis de stryker før 010106 så må de
begynne hele opplæringen på nytt. Det gjelder IKKE deg, for du har
allerede førerkort.
Fra og med 010106 må alle som skal ta førerkort for FØRSTE GANG ha
trafikalt grunnkurs."
Og med en slik oppløftende og sympatisk melding var valget av kjøreskole enkelt

Den hyggelige jenta på Storo og Sannergata Trafikkskole kunne opplyse meg om følgende:
"Du kan slappe helt av!!!! Det med trafikalt grunnkurs gjelder de som
kjører opp etter gammelt system i år, hvis de stryker før 010106 så må de
begynne hele opplæringen på nytt. Det gjelder IKKE deg, for du har
allerede førerkort.
Fra og med 010106 må alle som skal ta førerkort for FØRSTE GANG ha
trafikalt grunnkurs."
Og med en slik oppløftende og sympatisk melding var valget av kjøreskole enkelt

Tror det har vært litt misforståelse ute og gått. Har snakket med flere som har vært på instruktørkurset. Har nok vært flere oppfatninger av det de har blitt presentert. Derfor må jeg si at det jeg skrev tidligere nok må taes med ei klype salt.Kosh wrote:Noen har nok misforstått aktivt sporvalg litt. Man skal ligge til høyre for midten i venstresvinger, men akkurat når svingen åpner seg, slik at man kan se ikke det er noe i veien i innersvingen, skal man svinge ekstra brått, slik at man havner på innsiden av svingen. Tror hensikten hovedsaklig er at når man er mentalt forberedt på at man skal svinge brått i hver sving, er det lettere å gjøre det i nødsfall også.
Håper jeg ikke er ansvarlig for noen stygge mc-ulykker

A motorbike is an engine you can sit on
Traffikalt grunnkurs er for "førstegangs-sertifikat elever" som ahr startet opplæring etter 1.1.05. (Fant ikke noe bedre ord). De som startet opplæring før 1 januar i år trenger ikke det. Om man må ha det hvis man da ikke klarer å fullføre sertifikatet før 1.1.06, vet jeg ikke. Godt mulig.. Men først og fremst for folk som har startet opplæring i år.
Det med svinger. På kjøreskolen min (tok lappen for to måneder siden) lærte vi, jeg tror de kalte det passiv sviniging eller noe, å ta såkalte fartsvingniger for å får bedre oversikt. UT i starten av svingen, INN midt i og UT igjen når du kommer ut av svingen. Dette for å får bedre oversikt over hele svingen, så inn for slake av svningen OG passe seg for 4hjulinger som kan kutte svingen, og så ut igjen, for å slippe opp. På den måten blir svingen slakere, så kjører man i samme sving, med samme fart med og uten denne prosedyren, skulle det være de uten prosedyren som mister taket først.
Dette er jo alltids noe som må bedømmes og forandres etter hver sving. Man skal heller ikke legge seg helt inntile den hvite/gule linja. Mellom midten av svingen og oppmerkingen innerst i svingen, når man er midt i svingen. Særlig på den hvite linja kan det være skilt nær kanten, syklister, barn, folk som går, osv, osv...
Det å passe seg for linja når det er andre i nærheten opplevde jeg skremmende nært for akkurat en uke siden. La meg inntil den gule linja i en sving. Det kom møtende biler, men de la seg også inn til sin hvite stripe, så det var god plass mellom oss. Helt til en sølvgrå mercedes med en stygg fyr ikke ville følge de andre. Han lå ytterst i sin sving, altså inntil den gule linja, og det var bare cm fra at jeg traff han med speilet og hodet mitt. Fytti helvete for en lærepenge. Så det hvite i øya på'n, bokstavelig talt.
Kan ikke ærlig si om han gjorde det med vilje, eller ikke,men tror begge ble like skremt, så han gjorde det nok ikke med vilje. En kamerat som kjørte bak meg fortalte at han var sikker på at jeg kom til å treffe han, da han så bilen. Men jeg klarte akkurat å rette meg nok opp til å unngå det. Fjo!
Dette ble et langt innlegg, jeg vet det
Det med svinger. På kjøreskolen min (tok lappen for to måneder siden) lærte vi, jeg tror de kalte det passiv sviniging eller noe, å ta såkalte fartsvingniger for å får bedre oversikt. UT i starten av svingen, INN midt i og UT igjen når du kommer ut av svingen. Dette for å får bedre oversikt over hele svingen, så inn for slake av svningen OG passe seg for 4hjulinger som kan kutte svingen, og så ut igjen, for å slippe opp. På den måten blir svingen slakere, så kjører man i samme sving, med samme fart med og uten denne prosedyren, skulle det være de uten prosedyren som mister taket først.
Dette er jo alltids noe som må bedømmes og forandres etter hver sving. Man skal heller ikke legge seg helt inntile den hvite/gule linja. Mellom midten av svingen og oppmerkingen innerst i svingen, når man er midt i svingen. Særlig på den hvite linja kan det være skilt nær kanten, syklister, barn, folk som går, osv, osv...
Det å passe seg for linja når det er andre i nærheten opplevde jeg skremmende nært for akkurat en uke siden. La meg inntil den gule linja i en sving. Det kom møtende biler, men de la seg også inn til sin hvite stripe, så det var god plass mellom oss. Helt til en sølvgrå mercedes med en stygg fyr ikke ville følge de andre. Han lå ytterst i sin sving, altså inntil den gule linja, og det var bare cm fra at jeg traff han med speilet og hodet mitt. Fytti helvete for en lærepenge. Så det hvite i øya på'n, bokstavelig talt.
Kan ikke ærlig si om han gjorde det med vilje, eller ikke,men tror begge ble like skremt, så han gjorde det nok ikke med vilje. En kamerat som kjørte bak meg fortalte at han var sikker på at jeg kom til å treffe han, da han så bilen. Men jeg klarte akkurat å rette meg nok opp til å unngå det. Fjo!
Dette ble et langt innlegg, jeg vet det

Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)