Hvordan justere/ synkronisere forgassere på Kawa Z900, 1976

Prat om tung MC.
Post Reply
Runez900
MC: Kawasaki VN 800 Classic, 1997.
Suzuki GSX 750, 1980

Hvordan justere/ synkronisere forgassere på Kawa Z900, 1976

Post by Runez900 »

Hei,

Håper på noen gode råd vedr justering/synkronisering av forgassere på min Kawa z900, 1976.
Den har en z1000 motor m/1100 boring og det skal visst være standard z900 forgassere m/KN-filter, dessverre har jeg ikke original filter og boks. (er interresert i å kjøpe :))

Problemet er når jeg kjører i 50-60 km på en rett strekningen, så går den og "jager", kjenner den trekker og holder igjen. Tomgang er også varierende, merker det spesielt ved køkjøring og den har en rufsete gange og det virker som det er litt forskjell på lyden i de forskjellige pottene. Stopper jeg i et kryss og må ta en rask igangkjøring, "nyser" det i gasseren og noen ganger stopper den.
På høyere turtall så rykker og napper det mellom 7000-9000 rpm.
Har forsøkt meg på en grov synkronisering og fulgt verksted håndboka jeg kjøpte fra MC partner, men der tror jeg det må være en feil i beskrivelsen, hvis det ikke er jeg som misforstår fullstendig. Det står at mann skal justere ned gasstempel slik at "lysåpningen" er 0,7mm, bruk en ståltråd eller wire på 0,7mm og justere til stempelet treffer tråden? For meg er det ikke mulig, justerer jeg de helt ned så er det en åpning på ca drøye 3mm? Det jeg gjorde var å bruke et bor på ca 3,5 mm og justerte alle i samme høyde, men resultatet var at det ikke ble spesielt mye bedre.
Blandingsskrue/lufteskrue har jeg ikke forsøkt å justere på, men ser at de er skrudd ut to tørner. Vet ikke hva grunninnstillingen skal være heller og hva slags justering disse brukes til, jeg tenker at det bare er fintuning etter at grunninnstillingen er gjort.

Hva tror dere, kan problemet være at den får for mager blanding? Hører at det kan smelle/poppe litt i eksosen en sjelden gang, men det er ikke ofte.
Hvis den bør "dyses" opp, hvordan gå jeg frem for å gjøre dette riktig?
Evt ville problemet vært løst med originalt luftfilter.
Til slutt, håper noen kan gi meg en enkel oppskrift på en grov synkronisering av gassere.

Disse problemene ødelegger hele kjøregleden og jeg mister lysten på å ta en tur.....

Ser frem til gode råd :D

Mvh
Rune
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Re: Hvordan justere/ synkronisere forgassere på Kawa Z900, 1976

Post by supermons »

Hvis du sjekker pluggen skal du kunne se om den går for magert. Hvit = mager blanding.

Står ikke standard bensin/luftskrue innstilligner i manualen?
Runez900
Suzuki GSX 750, 1980

Post by Runez900 »

supermons wrote:Hvis du sjekker pluggen skal du kunne se om den går for magert. Hvit = mager blanding.

Står ikke standard bensin/luftskrue innstilligner i manualen?
Har tatt ut to av pluggene og de er mer sotet enn hvite...
Nå jeg ser i manualen på "Idle mixture" (regner med at det er lufteskruen) så står det 1-3/8 og er usikker på hva det betyr. Betyr det at den skal skrues litt over en omdr ut?
supermons
Administrator

Post by supermons »

Sotet plugg betyr for mye bensin (forbrenner ikke alt).

En og 3/8dels runde? Veldig rar betegnelse, så ikke helt sikker på den.
Runez900
Suzuki GSX 750, 1980

Post by Runez900 »

Enig i at det er en rar benevnelse, 1-3/8 omdr er ikke logisk for meg, men mulig det er skrivefeil -at det skal være 1-1/8, det virker mer logisk.
Ja, pluggene var noe sotet, selve kontaktflaten var grå/hv
Runez900
Suzuki GSX 750, 1980

Hvordan justere/ grovsynkronisere forgassere Kawa Z900, 1976

Post by Runez900 »

Hei,

Håper på noen gode råd vedr justering/synkronisering av forgassere på min Kawa z900, 1976.
Den har en z1000 motor m/1100 boring og det skal visst være standard z900 forgassere m/KN-filter, dessverre har jeg ikke original filter og boks. (er interresert i å kjøpe )

Problemet er når jeg kjører i 50-60 km på en rett strekningen, så går den og "jager", kjenner den trekker og holder igjen. Tomgang er også varierende, merker det spesielt ved køkjøring og den har en rufsete gange og det virker som det er litt forskjell på lyden i de forskjellige pottene. Stopper jeg i et kryss og må ta en rask igangkjøring, "nyser" det i gasseren og noen ganger stopper den.
På høyere turtall så rykker og napper det mellom 7000-9000 rpm.
Har forsøkt meg på en grov synkronisering og fulgt verksted håndboka jeg kjøpte fra MC partner, men der tror jeg det må være en feil i beskrivelsen, hvis det ikke er jeg som misforstår fullstendig. Det står at mann skal justere ned gasstempel slik at "lysåpningen" er 0,7mm, bruk en ståltråd eller wire på 0,7mm og justere til stempelet treffer tråden? For meg er det ikke mulig, justerer jeg de helt ned så er det en åpning på ca drøye 3mm? Det jeg gjorde var å bruke et bor på ca 3,5 mm og justerte alle i samme høyde, men resultatet var at det ikke ble spesielt mye bedre.
Blandingsskrue/lufteskrue har jeg ikke forsøkt å justere på, men ser at de er skrudd ut to tørner. Vet ikke hva grunninnstillingen skal være heller og hva slags justering disse brukes til, jeg tenker at det bare er fintuning etter at grunninnstillingen er gjort.

Hva tror dere, kan problemet være at den får for mager blanding? Hører at det kan smelle/poppe litt i eksosen en sjelden gang, men det er ikke ofte.
Hvis den bør "dyses" opp, hvordan gå jeg frem for å gjøre dette riktig?
Evt ville problemet vært løst med originalt luftfilter?
Til slutt, håper noen kan gi meg en enkel oppskrift på en grov synkronisering av gassere.

Disse problemene ødelegger hele kjøregleden og jeg mister lysten på å ta en tur.....

Ser frem til gode råd

Mvh
Rune
RockeRolf

Re: Hvordan justere/ grovsynkronisere forgassere Kawa Z900, 1976

Post by RockeRolf »

Om du legger ut problematikken på bike.no vil du få svar fra folk som KAN disse syklene. Vil gå så langt som å garantere at du får hjelp der.
1-3/8 er en helt vanlig betegnelse. Husk at boka mest sannsynlig er skrevet av en som er vant å forholde seg til tommer.
Runez900
Suzuki GSX 750, 1980

Re: Hvordan justere/ grovsynkronisere forgassere Kawa Z900, 1976

Post by Runez900 »

Takk, da prøver jeg der :D
supermons
Administrator

Post by supermons »

Slo sammen disse til en jeg. Håper det ordner seg med sykkelen :)
Runez900
Suzuki GSX 750, 1980

Post by Runez900 »

Takker, som du sikkert skjønner er jeg ny bruker her... :)
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Billig forgassersynkroniseringsverktøy laget av vakuummeter fra biltema og litt plastslange.

http://www.youtube.com/embed/BiPct7ysS_0

Voldsomme utslag på tomgang kan man redusere ved å strupe ned diameteren på slangent til metere, men jeg syntes dette var bra nok. Samme utslag på begge forgasserne ved et par forskjellige turtall.

Forgasserenen justerte jeg først ved å stille inn fabrikkinstilling. Starte sykkelen, så skru først mot mager blanding til jeg hørte motoren gikk dårligere, deretter mot feit blanding til motoren gikk dårligere, så stilte jeg inn på akkurat midt imellom, med kanskje en kvart omdreining mot feitere blanding.

Etterpå balanserte jeg forgasseren med instrumentet vist over.

Etter dynokjøring nå nettopp har jeg sett at instilling på denne måten ser ut til å passe ganske bra.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Runez900
Suzuki GSX 750, 1980

Post by Runez900 »

Takk for svar,

Har bestilt synk instrument fra carbtune, blir spennende å se om det fungerer eller om det var penger ut av vinduet.....
Post Reply