Litt filosofi om vedlikehold og tuning. Vedlikehold og tuning er 2 forskjellige ord, vedlikehold betyr vedlikehold, tuning betyr finjustering, det ene er norsk og det andre er engelsk, og så har vi et tredje ord på norsk som er trimming. Vedlikehold og tuning går på å holde det mekaniske vedlike, så som å skifte olje, oljefilter, luftfilter, tennplugger,kjede og drev, etc. Trimming går på å forbedre eller øke ytelse. Hvis du feks. setter på Powerfilter så MÅ du også endre andre parametere også. Setter du på powerfilter blir der mindre vakum i forgasser og da suger motoren for lite bensin. det fører til at du får mager blanding. Hva skjer da? Det har seg sånn at bensinen er med på å kjøle ned ventilene i toppen, og stempelene, så hvis der blir mindre bensin, mer luft så kan/vil du få en overopphetet motor med brente ventiler, stempel, som lekker og dermed lavere kompresjon, og dermed mindre effekt etterhvert. Så derfor, hvis du setter på powerfilter må du sette på større dyser. f.eks. øke fra 1.15 mm dyser til 1.25 mm dyser. Der finst ikkje en fasit, du må prøve og feile. Hvis du har 4 gassere blir det mykje jobb. så konklusjonen er: det går fort nok uansett med mindre du kjører på bane. Dersom du har injection må du justere med datamaskin.Så til Biltema OLJE. Den er klassifisert og ligger helt i topp kvalitetsmessig, like bra som Castrol og andre dyre merker. Kjører med Biltema 5w-50. 5w fordi jeg kjører om vinteren. 50 fordi jeg kjører om sommeren også. Suzuki Gs1100G, 1984, har gått 170000 km, og bruker bare 5 dl olje på 1000 km. En annen ting, ikkje sett inn 100 watts pærer, det blir for mye strøm i statoren og det brenner viklingene. Dekk og deler? hvis du tar service selv så kan du kjøpe deler og dekk fra utlandet for bortimot halv pris, levert på Posten. Deler:
http://www.wemoto.com Dekk:
http://www.motorsykkeldekk.com.
Så er det en ting som ikkje alle motorsyklister er klar over, det er sentrifugalkraften,kjører du aktivt, passivt, for stor fart på ei slette og plutselig en skarp sving. Det er helt motsatt fra Bil og ATV hvis du er bevist på det. Hjulene på MC lager Gyro effekt. Så hvis du drar styret i mosatt retning av hvor du skal svinge så legger sykkelen seg ned i svingen på et blunk. Og da får vi bare håpe at dekkene holder og ikjje midtstødta skraper i asfaltren og løfter bakhjulet, for eller er det ut. Og så kjør forsiktig til våren, det kan være TELEHIV midt sving. Har erfart det i 80 km/t, rundkast, men heldigvis bare ei blå skinke.
Dersom du vil endre på karakteren på MC'en kan du uten problem skifte tannhjul foran eller bak, mindre tannhjul foran vil gi bedre aksellerasjon, større tannhhjul foran vil gi lavere turtall i marsjfart, og motsatt på bakdrevet, Obs. hvis du endrer på tannhjul må du kanskje ta vekk eller legge til et kjedeledd. Ellers? Motorsykkel er fantastisk å kjøre, har vært flere ganger gjennom Vest-Europa på camping tur med Suzukien, Autostrada, Alpene,Italia, Franske Rivieran, Spanske kysten, Algarve. Nå som jernteppet er borte vurdere eg Romaia, Bulgaria og Balkan. Ok. For tiden så kjører eg Måløy Oslo 4 ganger i året, over Strynefjellert eller Valdresflya, til våren vil eg kjøre via Sogn, Hemsedal, Gol. NB! Ta service på MCen før du parkerer for vinteren, da kan du sette i nøkkelen til våren og bare nyte, kjør med vett så vi slipper alle overskriftene i nyhetene om at motorsyklister kjører ut.
