I slutten av året blir jeg (endelig) 21, og da er det naturligvis ikke lenger holdbart å være fotgjenger. Jeg har ikke tenkt å kjøpe noe helt umiddelbart nå, men jeg liker å ha planene klare. Jeg studerer i Trondheim, og har tenkt på noe som kan brukes hele året. Som kjent er det (desverre) ikke bare soldager med 20++ på gradestokken på disse kanter, så noe dårlige kjøreforhold må altså påberegnes. Jeg har sett litt rundt på alternativer, og ser vel BMW G650 i X-moto-utgaven som en mulig kandidat. Den ser ut til å være morsom nok ut, selv om den virker noe "overvektig" sammenlignet med en skikkelig motard. Dersom piggdekk er mulig å oppdrive hadde nok ikke vinterveier med litt styresnø vært å forakte heller? Det er også svært aktuelt med en eller annen nakensykkel (Gjerne FZ6 eller 600 Hornet?). Nakensykkel var den opprinnelige planen, men motard virker også veldig morsomt. En av hver hadde vært fint

Jeg har allerede bevist for meg selv av jeg ikke takler en krevende nedbremsning, så jeg trenger nok ABS. Jeg prøvde å slikke asfalten med min YZF-R125, og det var verken billig eller morsomt. Nødbrems i sving med kald og våt asfalt og sterkt motlys var ikke noe særlig, og telehiv gjorde ihvertfall ikke saken bedre. Det gikk forsåvidt greit, men en del plast takket for seg, og bare et "klistermerke" på kåpa kostet omtrent to laken hos forhandler.
Prismessig hadde jeg håpet på å slippe unna med 70 000 inkludert kjøreutstyr, men jeg ser at kjøreutstyr nok må komme på toppen av dette. Kjøreutstyr har uansett høy prioritet, så det skal ikke bli en salderingspost.
BMW'en er ikke noe særlig vanlig syn, så da blir det nok mest aktuelt å ta en tur til Tyskland i påsken for å kjøpe noe der. Ser det ligger flere til rundt 70 000 (f.eks. her).
Er det andre motarder (i nevnte prisklasse) som har abs som jeg har oversett? Tror dere det evt. ville vært vanskelig å bli kvitt en slik BMW med et moderat prisfall dersom jeg skulle ønske å selge den om et par-tre år? "Er det noen som har noe erfaring med den? Den ble vel bare produsert et års tid, så det er jo ikke så mange av de. Er dette en grei første tung-sykkel, eller er det på noen måte bedre med en av nevnte nakensykler?