Valgets kvaler (nok en kjøpsrådtråd)

Prat om tung MC.
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Valgets kvaler (nok en kjøpsrådtråd)

Post by Bhrsrk »

Da har jeg endelig klart å ta lappen på andre forsøket, helt på tampen av sesongen, og lurer på om jeg skal kjøpe motorsykkel nå eller til våren.

Først vurderte jeg nyere sykkel som Fazer og Bandit, deretter virket Multistrada 620 fristende, men V-Strom er nok mer fornuftig. Så sjekket jeg forsikring siden jeg må låne penger om jeg skal kjøpe dyr sykkel og det virker fornuftig å forsikre dyr sykkel uansett - Gjensidige nektet å gi tilbud på noe annet enn ansvar, og hos If ville det ligge på 15-20000 (20% bonus). Det frister ikke noe særlig å betale tusenvis i måneden hele vinteren for en sykkel som står til lagring.

Så oppdaget jeg Honda Deauville som bare kostet 11000 i forsikring og kan fås rundt 60-70000, men tror egentlig den blir litt for kjedelig. Derfor bestemte jeg meg for å se på litt eldre og billigere sykler, helst rundt 30-40000, og kjøre uten kasko. Virker som om CBR fra midten av 90-tallet er oppnåelig, men de har stort sett kjørt en del. Har inntrykk av at sportssyklene lå litt foran i utviklingen på 90-tallet, og at en sykkel som CBR600F i ulike varianter kan kjøres på litt lengre turer uten for store ubehageligheter.

Men så tenker jeg at kanskje ville det være lurere å legge litt ekstra penger i sykkelen og gå for en Fazer fra rundt 2000 til 50-60000 og ta sjansen på ansvar eller kanskje delkasko om det ikke er for dyrt. Og dermed er jeg jo nesten tilbake ved utgangspunktet.

Og all denne tenkingen uten å ha kjørt andre sykler enn skolesykkelen som var en Yamaha FZ6 (og som jeg forøvrig liker veldig godt).

Det jeg er ute etter er en sykkel som gir kjøreglede og som det ikke er noe særlig styr med (jobber innen IT - dårlig idé å mekke selv, og har ikke lyst på alt for store verkstedregninger). Har lyst til å kunne kjøre på mellomlange turer (6-7 timer) uten at det verker på alle bauger og kanter. Er det noen som har gode råd? Og kanskje tips om kurante sykler til salgs til høstpris.
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Først og fremst gratulerer med lappen.

Hvilken sykkel skal man velge, vel smaken er som baken, eller - noen liker mora og andre liker dattera. Sånn er det bare. Vanskelig spørmål å få fornuftig svar på.

Det er masse flotte sykler på markedet, du må bare (?) finne ut hvilken stil/type sykkel du trives med.

Du sier selv at du vil ha en sykkel du kan kjøre 6 - 7 timer med om dagen (!?) Det er en solid dagsetappe det, ca 50 - 60 mil eller vel så det. Jeg får vel R-gutta på nakken hvis jeg sier du bør styre unna R-sykler, men det får våge seg. For min egen del så har jeg eid og kjørt CBR 600 fra Kristiansand og inn til Sverige (for å fylle bensin :shock: ) i et lite galmannsinnfall (overnatta hos familie i Oslo på vegen hjem), men jeg merket kjøreturen i armene og baken. Men folk er forskjellige, skal vedde på at det er R-folk her på forumet som har kjørt "doble" avstanden på en dag og som kunne løpt 60 meter på 8 blank rett etterpå
:shock: :lol:
Men, generelt sett så regnes vel rett opp og ned sykler (Honda seven fifty ol) eller enduro (Suzuki Dl 650 og 1000, Triumph Tiger ol) til noe av det mest komfortable (med unntak av Goldving ol) du kan sette deg på.

Dernest må du finne ut hvor mye du vil gi for en sykkel. Så er forsikringspremien da, typisk nok er den svindyr for unge folk og særlig er premien knyttet opp mot sykkeltype/merke.
Høstpris er som regel lavere enn vårpris.

Dersom det er årlig forsikringspremie som betyr mest for valget så er HD, div off/endurosykler og BMW tradisjonelt sett rimelige i forsikring. Selv betaler jeg 1800.- i året full kasko på en 95 BMW R 1100 RS, men jeg har 70 % bonus - det har ikke du, tror jeg.

Dersom du har ok lagringsplass, så kan du spare noen kroner på å handle om høsten. Hvis du i tillegg kan vente med å forsikre sykkelen til våren, så sparer du ytterligere. (Du må sjekke med forsikringsselskapet hvordan reglene er)

Hvor gammel sykkel tør du kjøpe ? Erfaringsmessig så må du regne med litt mer skruing på gammel sykkel i forhold til en nyere. Men det stemmer jo ikke alltid, mye kommer an på hvordan sykkelen er behandlet (kjørestil på forrige eier), antall eiere før deg, kjørelengde osv.

Du nevner Deauville, det er en sykkel som ofte er omtalt som litt kjedelig/uinspirerende, tja si det ? Det er jo en komplett "mini Pan European" sykkel, motoren er i hvertfall dønn solid og vil mest sansynlig gi deg få turer innom verkstedet. Prøv en da vel og se om det er noe for deg.
Jeg anbefaler deg å kjøpe en "kjedelig" sykkel som du liker til en rimelig penge og som har gunstig forsikringspremie. Bruk den og opparbeid deg bonuser og kjøreerfaring, så etter tre til fire sesonger kjøper du en litt mer "inspirerende" sykkel - da har du opparbeidet deg erfaring nok til å utnytte kjøreegenskapene som bor i en mer "inspirerende" sykkel. Det jeg mener å si er at de som foretar MC tester, er ofte folk med MYE kjøreerfaring og for dem vil en Deauville fortone seg som kjedelig. Som nybegynner har du uansett mer enn nok med å henge i styret og lære deg og finpusse teknikker du lærte på kjøreskolen.

Beklager at jeg ikke kan gi deg et orakelsvar, valg av sykkel er noe du må tenke nøye gjennom og vurdere sjøl. Det er mange faktorer som må veies opp mot hverandre. Prøv å sette ned på papiret hva som er viktigst for deg mtp valg av MC (forsikringspremie, langturegenskaper, passasjerkomfort osv) Når lista er ferdig kan du ta den med til noen forhandlere og spørre om de har noe som samsvarer med punktene på lista. Kanskje du ender opp med 3 - 4 sykkelmerker/typer - prøv dem og finn ut hvilken sykkel skrotten din trives best på.

Lykke til.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Grattulere med lappen :)

Eg vil på mitt høyeste anbefale cbr 600 F ..Dette er en sykkel som er mer en nok futt i for en nybegynner og som er en sportstourer, utrolig lett å kjøre og flott i svinger..

Eg var i England/ Scotland i 13 dager i sommer og kjørte sykkel. Kjøre vel rundt en 300 mil til sammen, og det gikk helt fint..
Selfølgelig stivner du, men det gjør ALLE når de sitter i samme stillingen time etter time... Til og med gamlefar som kører Honda Nighthawk 750 stivna i ræven og skuldre...

Får en 50- 60000 får du en flott og godt holdt 98 modell og godt relativt lite ..

Men forsikringa er dyr da, men eg tok sjangsen og tok bare ansvar og betaler vel no rundt en 3000 i året...

Så cbr 600F eller lignende er abslutt anbefalende fra min side :)

Førøvrig ville eg ventet no med kjøp til prisene synker litt :wink:

Lykke til 8)
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Velkommen som motorsyklist.
Det er vel nå på høsten det kan gjøres gode kjøp på sykkel.

Det finnes som kjent fremover-sykler, rett opp og ned-sykler og bakover-sykler. Som begynner-sykkel vil jeg anbefale en "rett opp og ned" sykkel.

Fremoversykler (R-sykler) er de mest spennende, men også mest slitsom og kjøre. Tungt i håndledd og armer, samt at de må "passes" hele tiden grunnet at de reagerer på hver minste bevegelse.

Bakoversykler (choppere) vil nok snart virke litt kjedelig og uinspirert, men disse er vanligvis billigst å forsikre. Min erfaring med slike sykler er også at det blir slitsomt i baken og ryggen.

Derfor anbefaler jeg Rett opp og ned som startsykkel. Så kan du jo etter hvert finne ut hva du eventuellt savner, og så bytte til det som passer deg best.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Enig med MC-fantom. I tillegg vil jeg anbefale en sykkel med minst mulig plast, så blir det ikke så dyrt om du skulle gå i bakken. Skal du være ekstra fornuftig, kjøper du en sykkel uten så veldig mye HK. Da blir risikoen for å kjøre over evne mens du har lite erfaring mindre. De fleste har gjerne første-sykkelen bare en sesong eller 2, før de finner ut hvilke deler av MC-kjøringen de synes er gøyest (tur, sportslig, skru og mekk...), så det kan være lurt å ikke legge så veldig mye penger i den, men den bør være grei å få solgt.
V4 fun
Deauville
Posts: 12
Joined: 28 Apr 2005 21:22
Location: Trondheim

Post by Deauville »

Vil benytte anledningen til å gratulere med lappen!
Leser at du så vidt har snust på Honda Deauville, som tilsynelatende virker litt kjedelig. Selv kjører jeg en Deauville, som jeg har hatt som førstegangs-mc i 2 år nå. Fram til nå er jeg storfornøyd med sykkelen og har ingen planer om å bytte den ut, med mindre at jeg vinner i lotto og kan kjøpe en Pan European. Som nybegynnersykkel, er den ypperlig, men til sitt bruk. Den er jo tross alt ingen offroader eller et akselerasjonsvidunder, heller en liten tourer. God, oppreist sittestilling og lett å balansere. Dagsetapper på 50 mil og lengre, er stort sett uproblematisk. I tillegg er den vel en av få sykler i mellomsjiktet med kardang, noe som letter vedlikeholdet en del. Synes kanskje at bagasjeplassen er noe begrenset, iom at sideveskene er integrerte i kåpa. Er 28 år og betaler 6600,- for kasko i Terra, 30 % bonus.
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

gratulerer med lappen :) kan varmt anbefale GSF600N jeg hadde en sånn i fire år å det var en god å lettkjørt sykkel vil kalle det en allround sykkel å jeg solgte min for 45 lapper (billig) har sett at 97 mod ligger på ca 55-59 hos forhandler
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Lykkeliten wrote:kjørt CBR 600 fra Kristiansand og inn til Sverige (for å fylle bensin :shock: )
Här känns det som uttrycket "vinninga gikk opp i spinninga" passar in. :)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Trodde det var derfor vi kjører MC, for å kunne gjøre sånne ting, som å kjøre bare for å kjøre :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Ragnhild wrote:Trodde det var derfor vi kjører MC, for å kunne gjøre sånne ting, som å kjøre bare for å kjøre :wink:
Javisst, hade han sagt att han körde till Sverige bara för att köra så hade jag inte kommenterat det heller.
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Rerell, billig bensin OG kjøreglede - hva mer kan man ønske seg :lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Billig alkohyler og tobakk 8)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:Billig alkohyler og tobakk 8)
Den billige alkoholen kan bli dyr! Du må være ute av Norge i mer enn 24 timer for å kunne handle tax-free. Unntatt er danskebåtene,uvisst av hvilken grunn. :roll:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

hvordan er sittestillingen på en monster?
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Håvi wrote:hvordan er sittestillingen på en monster?
Lett foroverbøyd med litt skarp knevinkel på min. Ganske bredt styre i fin avstand fra setet, jeg er 1,78 høy/lav. De modellene som ikke har monosving har litt slakkere knevinkel. Å kjøre i 1,5 time i strekk i lovlige hastigheter til lovlig+moms er helt kurant.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply