Hvorfor har cruisere ballongdekk?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Hvorfor har cruisere ballongdekk?

Post by Loffen »

Jeg lurer på hvorfor mange custom/cruiser-sykler har ballongdekk? Tynne felger og dekk som er ganske runde i kanten.

Og en annen ting. Jeg har en Aprilia Classic 125 med 130 bakdekk originalt. Kan man øke en dimensjon eller to her? Bare lurer jeg... :roll:

Ser slik ut nå:
Image
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

hvis det er orginal dimensjonen som er 130 kan du øke med 10 lovlig men du får sikkert pressa på 150...

og hvorfor ballongdekk? fordi de ikke er lagd for å lene seg skikkelig over som f.eks r sykler
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

jo mer luft du har i dekket,jo bedre komfort :wink:
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Post by Loffen »

Ja 150 ekke noe problem når det gjelder klaring.
Men bare lurer på om 150/80 blir for bredt for felgen, eller om det kan ska vere sann...
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

rc-marcus wrote:Ja 150 ekke noe problem når det gjelder klaring.
Men bare lurer på om 150/80 blir for bredt for felgen, eller om det kan ska vere sann...
Dette er diskutert i denne tråden: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1488
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Hvorfor har cruisere ballongdekk?

Post by brap »

rc-marcus wrote:Jeg lurer på hvorfor mange custom/cruiser-sykler har ballongdekk? Tynne felger og dekk som er ganske runde i kanten.
Opprinnelig var det på grunn av syklenes konstruksjon. Rammen, layouten på demperene og demperenes konstruksjon på de klassiske cruiserene er ikke tilpasset dagens hastigheter, og løsningen var derfor å benytte dekk med mer flex i sideveggene for å få en del fjæring/støtdemping allerede i dekket.

I dag er det klassiske utseendet også viktig, i tillegg til at man kan spare penger på å montere crappy dempere og benytte seg av demping i dekket.
il4
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

grunnen er at harley ikke kunne matche komforten som indian (og senere andre) fikk med sin fjærende ramme.
Derfor hev de på 16" ballongdekk tidlig på 40 tallet for å skape mere komfort..og har holdt på dette til den dag idag mest pga visuelle inntrykk kanskje. Og japsene hermer etter..:)

Det er merkbart forskjell på 18" og 16" på en stivramme sykkel komfortmessig.. men jeg liker 18" best fordi det gir bedre kjøreegenskaper og respons.
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Post by Loffen »

Keihin wrote:
rc-marcus wrote:Ja 150 ekke noe problem når det gjelder klaring.
Men bare lurer på om 150/80 blir for bredt for felgen, eller om det kan ska vere sann...
Dette er diskutert i denne tråden: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1488
Står ingenting om hvilke dekk jeg kan ha på min felg der. Hvem kan man spør slikt om?
Velocette
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2005 18:07
MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
Location: A. - Agder

smale / brede

Post by Velocette »

Brede dekk gjør at sykkelen blir tregere i svinger. Smale dekk foran og brede bak gir heller ikke optimal kjøreegenskaper. Jeg gikk fra 100/80-18 til Pirelli 90/90-18 og dermed blei SRX`n ennå mere lettkjørt.
Enkelte cruisere ville kjøre bedre i svinger med mindre differanse mellom for- og bakdekk.
Thruxton


BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

rc-marcus wrote: Står ingenting om hvilke dekk jeg kan ha på min felg der. Hvem kan man spør slikt om?
Det eneste godkjente er det som står i vognkortet, og jeg vil fraråde deg å øke med noe mer enn 10mm.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

De dekkdimensjonen som står på vognkortet trodde jeg var de mest optimale dimensjonene eller tar jeg feil? :roll:
Image
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Winalot wrote:De dekkdimensjonen som står på vognkortet trodde jeg var de mest optimale dimensjonene eller tar jeg feil? :roll:
Jeg er rimelig sikker på at dette er akkurat likt som ved felgbytte. _Kun_ de som står i vognkortet vil bli godtatt i en teknisk kontroll. Ser du i http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1997 ... 8-001.html pkt. 5.6 og 5.7 så stemmer nok det.

Skaffer du andre dimensjoner på dekk/felg må du ta med TÜV godkjenning (eller tilsvarende) og møte opp på Biltilsynet for å få dette oppført i vognkortet. Dette er regelverket, men så lenge ting ikke er ekstremt så blir det sjeldent slått ned på.

Det er forøvrig ikke poenget i denne tråden. Derimot at å legge på mer enn 10mm med dekk på en felg vil gi uforutsigbare konsekvenser på kjøreegenskapene som 100% sikkert ikke er positive. Vil man ha bredere dekk så bytt felg og hele rukkelet eller enda bedre; bytt sykkel ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Post by Loffen »

Keihin wrote:...eller enda bedre; bytt sykkel ;)
Ja derfor jeg ønsker meg en RS 8)

Neida. Bare stiller noen spørsmål jeg.
Post Reply