Hei alle sammen.
Jeg har en 1998 Yamha Fazer 600ccm.
Jeg kjøpte den når den var gått 39.000, av en kar som selv hadde utført og vedlikehold på sykkelen. Altså ikke service hefte med sykkelen. Sykkelen var fin og han kunne vise til et verksted som hadde utført ventiljustering som skulle utføres når sykkel var gått 40.000. Dette fikk jeg bekreftet fra verkstedet som hadde utført ventiljustering.
Men så er spørsmålet. Vurderer å levere inn sykkelen til jevnlig service. Men hvor ofte, og hva gjøres på servicer? Er det storservice og vanlig service?
Elruts
Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
Hvis du har servicemanualen til sykkelen din (du finner de ofte på nett) så står all informasjonen der. Både hva som skal gjøres og intervallene på det.
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
Stort sett: Motorolje og filter. Gir- og kardangolje på de syklene dette gjelder for (mest BMW'er og Guzzi'er). Ventiljustering, på de hvor dette er aktuelt. Såkalt "service" er en kjærkommen inntektskilde for forhandlere.
Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
Det er heilt vanlig at når en mc har fått en del år bak seg og verdien er et godt stykke i fra nyprisen at små servicen blir gjort heime. Det vil seie olje og oljefilter skift.
Det eg meiner er viktig å få gjort annen vertår er å skifte bremseveska, muligens det er litt oftare en nødvendig, men det er ei billig forsikring på at du har bremser.
Skift olje og filter kver 5-7000km eller kvert år vist du kjører mindre på en sesong. Kontroler bremsebelegg jamnlig og dekkmønster og lufttrykk.
Det eg meiner er viktig å få gjort annen vertår er å skifte bremseveska, muligens det er litt oftare en nødvendig, men det er ei billig forsikring på at du har bremser.
Skift olje og filter kver 5-7000km eller kvert år vist du kjører mindre på en sesong. Kontroler bremsebelegg jamnlig og dekkmønster og lufttrykk.
Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
Hei hei
Er ikke noen mekaniker og har lite peiling, men har ingen problem med å skifte Oljefilter og olje. Men hvordan skifter en bremsevæske?
Jeg planlegger en lengre tur til neste år. Hvor sykkelen vil rulle hver dag i vertfall 1 kankje 2 uker. Hva er viktig å få sjekke i forbindelse med dette?? (Med tanke på at jeg har lite peiling selv)
Elruts
Er ikke noen mekaniker og har lite peiling, men har ingen problem med å skifte Oljefilter og olje. Men hvordan skifter en bremsevæske?
Jeg planlegger en lengre tur til neste år. Hvor sykkelen vil rulle hver dag i vertfall 1 kankje 2 uker. Hva er viktig å få sjekke i forbindelse med dette?? (Med tanke på at jeg har lite peiling selv)
Elruts
-
- Posts: 9
- Joined: 30 May 2012 12:14
- MC: 2012 Honda CBR600F
X - 2008 Suzuki GSR600
X - 2000 Suzuki SV650S
Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
How to /verksted forumet er vel mer passende for slikt innlegg?
Trikset med bremsevæskeskift er å få væske ut av systemet uten å få luft inn. Det kan lønne seg å være to om dette, med mindre du har et bremselufteverktøy. Den manuelle prosessen gjøres slik:
1. Åpne opp lokket til bremsevæskepåfyllingen
2. Åpne lufteskruen/luftenippelen på bremsekalipperen. Liten "tut", gjerne med plasthette på seg og en sekskant. Jeg bruker fastnøkkel på denne.
3. Klem inn bremsehendelen, da vil væsken sige eller sprute ut av luftenippelen. Fang opp mest mulig av dette. Bremsevæske er skadelig for lakk og emaljer.
4. Skru igjen nippelen
5. Slipp hendelen.
Det er viktig å skru igjen luftingen før du slipper hendelen(derfor lurt å være to. En skrur en annen klemmer), ellers suges luft inn i systemet og du må begynne på nytt. Så må du også huske på å alltid ha væske i beholderen. Tom beholder = luft i systemet. Når du ser at den nye væsken kommer ut fra luftenippelen har du erstattet den gamle. Fyll opp beholder til riktig nivå.
Trikset med bremsevæskeskift er å få væske ut av systemet uten å få luft inn. Det kan lønne seg å være to om dette, med mindre du har et bremselufteverktøy. Den manuelle prosessen gjøres slik:
1. Åpne opp lokket til bremsevæskepåfyllingen
2. Åpne lufteskruen/luftenippelen på bremsekalipperen. Liten "tut", gjerne med plasthette på seg og en sekskant. Jeg bruker fastnøkkel på denne.
3. Klem inn bremsehendelen, da vil væsken sige eller sprute ut av luftenippelen. Fang opp mest mulig av dette. Bremsevæske er skadelig for lakk og emaljer.
4. Skru igjen nippelen
5. Slipp hendelen.
Det er viktig å skru igjen luftingen før du slipper hendelen(derfor lurt å være to. En skrur en annen klemmer), ellers suges luft inn i systemet og du må begynne på nytt. Så må du også huske på å alltid ha væske i beholderen. Tom beholder = luft i systemet. Når du ser at den nye væsken kommer ut fra luftenippelen har du erstattet den gamle. Fyll opp beholder til riktig nivå.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
Når man ikke trenger lufte kan det være like greit å bare åpne nippel uten å bruke hendel. Tyngdekraften vil sørge for resten.
Fyll på beholder på styret etter behov.
Anbefaler sterkt litt slanger og en kanne. Slikt som dette gjør jobben lettere:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ter-19146/
Fyll på beholder på styret etter behov.
Anbefaler sterkt litt slanger og en kanne. Slikt som dette gjør jobben lettere:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ter-19146/
- Galilee
- Posts: 939
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?
En god del av kontrollpunktene i en 'liten' service er "sjekk og bytt hvis slitt/skadet" f.eks. alt av lys, bensinslanger, bremseslanger, clutch, bremseklosser kjede/drivverk osv.
På min mc er det ca 25 punkter på liten service og det dobbelte på stor.
Du finner sikkert en 'factory repair manual' for din sykkel på nett der alt står.
På min mc er det ca 25 punkter på liten service og det dobbelte på stor.
Du finner sikkert en 'factory repair manual' for din sykkel på nett der alt står.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson