Suzuki GSX750 - nå med bremser!
Posted: 04 Sep 2013 17:26
Da fikk jeg endelig surret meg til å lage tråd om den nye sykkelen min. Har hatt lyst på noe jeg kan skru litt på og modifisere, men har ikke skruplass her i byen. Fant ut at jeg kunne jo sette den hos faren min, og la det bli mitt langtidsprosjekt som også blir litt kvalitets far/sønn-tid i verkstedet. Jeg tittet en del på nett, og fant ut at jeg skulle kjøpe en UJM (Universal Japanese motorcycle), altså en 8v-rekkefirer fra en av de fire store japanske fra 70-tallet. Problemet med det var at de fleste hadde trommelbremser enten foran eller bak, og det ville jeg iallefall ikke ha. Jeg tittet derfor etter litt nyere sykler, helst med dobbel skivebrems foran. Tittet mye på Honda CB, men er jo glad i Suzukier, så ble mer og mer at jeg tittet på Suzuki GS, helst med litt motor. 750 passet greit og har passe krefter. Fant til slutt en 1982 GSX750 (16v) på Finn.no, som jeg så på og var fornøyd med. Dro tilbake i løpet av uka og hentet denne hjem:
Den kom med fullt koffertsett, og ser ganske så pen ut, selv om det selvsagt er noen smågreier med den. Mangler emblem på ene siden og litt andre smågreier. Ventilene trenger også en justering.
Uka etter gikk turen mot sørlandet, i strålende vær. Jeg kjørte mye av gamle E18, og også noen andre småveier mellom kysten og nye E18.
Fikk kjørt 30 mil på vei nedover. Hadde med speilrefleksen, så ble et par bilder
Ble også en liten tur nede der ene dagen, for å handle noen bildeler til bilen, og ny tute til sykkelen.
Fikk skrudd av koffertstativet (bare stativet veide 6,6kg!), og montert ny tute. Blinklysene bak var også en del av stativet, så måtte sette på noen andre der. Hadde heldigvis et par i reserve, som ble montert. Slik ble resultatet:
Desverre bare mobilbilde denne gangen. Etter dette ble sykkelen satt inn, og står nå og venter på neste gang jeg er på besøk, og litt fiksing.
Det som står på agendaen først er ventiler, bremser og dempere. Bakdemperne er KONI, så skal se om jeg finner repkit til disse, hvis ikke blir det noen nye. Eksosen er av merket MIVV, som jeg aldri har hørt om før. Ellers er det mye som er i god stand på den, så satser på å fikse litt hver vinter og kjøre litt hver sommer. Sykkelen er flott å kjøre og smilpermil-faktoren er kjempehøy
Den kom med fullt koffertsett, og ser ganske så pen ut, selv om det selvsagt er noen smågreier med den. Mangler emblem på ene siden og litt andre smågreier. Ventilene trenger også en justering.
Uka etter gikk turen mot sørlandet, i strålende vær. Jeg kjørte mye av gamle E18, og også noen andre småveier mellom kysten og nye E18.
Fikk kjørt 30 mil på vei nedover. Hadde med speilrefleksen, så ble et par bilder

Ble også en liten tur nede der ene dagen, for å handle noen bildeler til bilen, og ny tute til sykkelen.
Fikk skrudd av koffertstativet (bare stativet veide 6,6kg!), og montert ny tute. Blinklysene bak var også en del av stativet, så måtte sette på noen andre der. Hadde heldigvis et par i reserve, som ble montert. Slik ble resultatet:
Desverre bare mobilbilde denne gangen. Etter dette ble sykkelen satt inn, og står nå og venter på neste gang jeg er på besøk, og litt fiksing.
Det som står på agendaen først er ventiler, bremser og dempere. Bakdemperne er KONI, så skal se om jeg finner repkit til disse, hvis ikke blir det noen nye. Eksosen er av merket MIVV, som jeg aldri har hørt om før. Ellers er det mye som er i god stand på den, så satser på å fikse litt hver vinter og kjøre litt hver sommer. Sykkelen er flott å kjøre og smilpermil-faktoren er kjempehøy
