VFR750F eller GSX750F

Prat om tung MC.

VFR eller GSX??

Suzuki GSX750F
5
20%
Honda VFR750F
20
80%
 
Total votes: 25

User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

VFR750F eller GSX750F

Post by bandit »

Hei!

Jeg tenker å kjøpe ny sykkel i løpet av de nærmeste månedene.
Etter litt frem og tilbake, sitter jeg igjen med to gode alternativer.

Suzuki GSX750F eller Honda VFR750F

Vi snakker ca. 1987-1994 modell her (maks 50.000kr)..

Disse to syklene er ganske like på papiret med tanke på vekt og effekt. Har prøvekjørt en GSX750, men har ikke rukket å kjøre en VFR ennå. Det er flere ting som må tas hensyn til når jeg skal velge sykkel.

Først og fremst bruken:
- Kjører til og fra jobb hver dag i sommerhalvåret. Mye tråkling mellom filene. Da er det greit at sykkelen ikke er for tung og stor.
- En og annen lengre tur med MC-kamerater, eller tur med kona bakpå. Da er det greit om sykkelen kan by på litt komfort. :)

Videre må det tas hensyn til økonomi:
-forsikringspremie :?
-driftskostnader (inkl. slitedeler)

Og sist men ikke minst må sykkelen gi kjøreglede:
- Trekkvillig motor :twisted:
- Svingegenskaper (balanse i sykkelen, tyngdepunkt osv.)

Jeg trenger med andre ord en rask og smidig sak til og fra jobb, som også byr på kjørekomfort til lengre turer. Det er også svært viktig at driftsikkerheten er "på det jevne" og vel så det. Det skal i utgangspunktet være en selvfølge at motoren starter hver gang (er fornøyd med Banditen i så måte, aldri noe kødd med den).. 8)

OK, er det noen som kan tipse meg om hvilken sykkel jeg bør gå for av de to alternativene? Evt. andre sykler som innfrir kravene? Holder meg uansett til de 4 store merkene: Suzuki, Honda, Kawasaki eller Yamaha.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
erib
Posts: 92
Joined: 14 Aug 2005 22:15
Location: Rælingen

Post by erib »

Vel, Suzukien har jeg aldri kjørt.
Men jeg er den lykkelige eier av en '90 VFR, og mine kriterier for kjøp var akkurat de samme som dine. Så langt er jeg veldig fornøyd, og det er de fleste som kjøper VFR.
Verdens beste allrounder mener mange... :)

-erib

Edit: Og så er VFR mye tøffere å se på... 8)
snoemann
Posts: 54
Joined: 16 Oct 2005 16:18

Post by snoemann »

Dessverre så har jeg ikke noe mere fornuftig å komme med enn at jeg er litt forelsket i VFR'en ;) Men da tror jeg du bør gå for en 94 modell, skjedde noen forandringer fra 93 til 94... =)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Stemte for at du skal skaffe deg en VFR, nyydelig og god sykkel å kjøre. Ellers tror jeg begge syklene har mye av akkurat dine kriterier, så blir vel en god del "etter hjertet"..
Lykke til iallefall (men tror du er litt liten for å skaffe deg sykkel allerede ;) se avatar )
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

sats på vfren.. mye finere lyd og honda er kvalitet :D
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Hadde gleden av å prøvekjøre en 1996 VFR 750 med Yoshimura slipon idag. Wow! Nå hadde nok det ekstreme effektanlegget mye å si for lyden, men råere opplevelse er det lenge siden jeg har hatt. For et skyv helt fra bånn av! Og over 8000rpm går sykkelen helt amok!

Det var uvant med vibrasjonene fra V4 (er vant med R4 motorer), men jeg heller mer og mer over mot VFR nå. Den ser litt "freshere" ut enn GSX'en, og den oppleves mer instinktiv og lettkjørt. Det eneste minus ved VFR'en er at den er hakket dyrere enn GSX. Har imidlertid lest så mange positive omtaler om VFR'en på nettet at jeg begynner å bli overbevist. Og jeg som egentlig er Suzuki-frelst tvers igjennom. Er stygt redd for at jeg blir hedning til våren :D
Last edited by bandit on 30 Dec 2005 14:25, edited 1 time in total.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

DEt hørtes ut som en plan :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Stefaren min har en VFR 800, han er veldig fornøyd. Veldig flott sykkel til dagligdags kjøring, morokjøring og turkjøring. Og et heftig drag!
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
erib
Posts: 92
Joined: 14 Aug 2005 22:15
Location: Rælingen

Post by erib »

bandit wrote:Og jeg som egentlig er Suzuki-frelst tvers igjennom. Er stygt redd for at jeg blir hedning til våren :D
He he... Jeg er egentlig Kawafrelst jeg, men VFR er uimotståelig! :D
Enig i at V4 vibrasjonene er litt uvant etter å ha kjørt rekkefirer, men det er egentlig ikke så mye mer vibrasjoner.. Litt annen motorgange bare.
Og så er den snill hvis du ønsker å pusekjøre, og illsint hvis du ønsker det.
Ikke helt "verst" på noen områder, men den har det meste av alt.

-erib
Gixxerman

Post by Gixxerman »

V4 er understated ja, må prøves bare. Det blir en fet snerre lyd, så her ville jeg ha lagt penger i effektanlegg 8) Loud pipes save lives :smt002
Hege
Posts: 1
Joined: 26 Nov 2005 13:11
Location: Trondheim

Post by Hege »

Heisann!!!!

Har leenge hatt ønske om å kjøpe VFR!! Stiiiilig! Å har bare hørt godt om den! Lykke til med kjøpet!
Hege. :wink:
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Hei Hege!

Ja, nå har jeg bestemt meg for å kjøpe VFR. Koster litt mer, men jeg har hørt så mye bra om denne sykkelen at jeg tror den er verd det. Regner med det blir en 90-93 modell (RC36), ettersom 94-modellen (og nyere) ligger i en markant høyere prisklasse. 88-89 (RC24) modellen har et litt bedre vekt/effekt forhold enn RC36, men RC36 har mange oppgraderinger, blant annet på design, fjæring, svingarm, lykter osv..

Så forhåpentligvis har jeg byttet ut Banditen med en VFR RC36 neste sommer 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

RC30 mangler i listen, den bør vel egentlig stå på toppen av ønskelisten. :)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

RC30 er en VFR-R, og koster vesentlig mer å forsikre enn VFR-F. Dessuten har ikke RC30 fullt så gode touring egenskaper som RC36 (ifølge de som skal vite dette).. RC30 er en klassiker, men ikke mitt førstevalg i dette tilfellet... Kanskje en annen gang :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

RC30 er en Superbike, antakelig er det ingen av de som eier slike som bekymrer seg for hva den koster å forsikre.
Touringegenskapene til RC30 er vel i klasse med min Ducati F1, som ikke har en eneste touringegenskap.
Post Reply