For å finne ut om dress-størrelsen er i riktig område bør du ta en runde hos mc-sjapper i området ditt og prøve forskjellige merker i forskjellige størrelser. På denne måten finner du ut om armene og overkroppen er omtrent slik de skal være. Benlengden er ikke så kritisk, siden dressen går nedi støvlene, men det er viktig at kneet på dressen havner der kneet ditt er. Hvis du skal kjøpe en dress du ikke får prøvd så må du bare håpe at passformen i overkroppen stemmer med din kropp. Husk at skinn strekker seg ved bruk, og ha på ryggbeskytter når du prøver.
Hjelmer har ulik passform fra merke til merke og modell til modell, så pass på å prøve merket. Sett deg inn i reklamasjonsreglene hvis du ikke får gjort dette. Jeg trenger sikkert ikke forklare hvorfor det er viktig at hjelmen passer perfekt.
Kellox selger Gaerne-sko (men ikke din ønskemodell), så stikk til nærmeste Honda-forhandler og prøv Gaerne sine størrelser, så veit du om de er 1 opp, 1 ned eller akkuratt på. Selv har jeg støvler fra A*, og de støvlene jeg har prøvd fra dem er 1 mindre enn "vanlig".
Personlig ville jeg bestilt fra England, Tyskland eller Italia hvis jeg først skulle bestille, siden EU-regelverket gjør handelen ryddigere ved retur eller reklamasjon, og frakten er et hint billigere. Aller helst burde man kjøre til fabrikkutsalgene til Dainese og A* i Italia, så fikk man en alpetur på kjøpet