Ble litt avkortet post sist uke rundt dekkomlegging, var plutselig en liten på 3 måneder som krevde oppmerksomhet. Men jeg har da litt mer å følge opp med i dag.
Da jeg la om dekk sist uke brukte jeg den manuelle omleggeren som jeg kjøpte på slutten av sesongen i fjor, denne kjøpte jeg på XLmoto om jeg ikke husker helt feil, samme type som Palma har og som er ganske rimelig.
Min første erfaring ble da med å ta av pent brukte Mitas E-10, med ganske stive dekksider... kan kort fortalt si at det ble noe banning og svetting før dekkene kom av og tankene om å investere i for eks en Rabaconda som Borg har kjøpt, kom kjapt. Men så skulle jeg ha på TKC-70, smurte kanten godt med slik dekk guffe man får kjøpt, la dekket ned på felgen, la på litt press og plopp der var dekket på plass
Jeg vet av erfaring at type dekk og hard/myk dekk kant samt temperatur er med på å gjøre det lettere eller tyngre, men dette var natt og dag. Dekkomleggeren får leve videre en så lenge
Som bilde i sist post viste, nye dekk på, jeg drar som alltid frem momentskralle og strammer alt riktig.
Neste dag kjørte jeg på kontoret nesten 5 mil unna for å få en grei innkjøring på dekkene. Men følte liksom at noe ikke var riktig, det virket nesten som om det var en "hump" i veien hver 30-40 meter. Tenkte meg litt om og kom på at nå har ikke jeg vert den flinkeste til å balansere MC dekk, primært fordi jeg har kjørt KTM som uansett vibrerer og gjerne i kombinasjon med knastedekk som topper det hele. Endte opp med å bestille slik balanseringsverktøy, det er noe som jeg tidligere har lånt men tenkt at det hadde vert greit å ha selv. Dette kom i posten i dag, etter en kjapp runde med sag og noe rester av materiale fra andre prosjekter så ble det slik.
20230613_184108.jpg
Plukket kjapt av forhjulet til Husqvarnaen, monterte det for balansering.
20230613_183858.jpg
20230613_183852.jpg
Og hvor mange gram måtte jeg ha på forhjulet???
INGEN!!
Dette er det mest balanserte hjulet jeg har vert borti, men som sagt, jeg er ikke kjent for å balansere så veldig mange dekk, men jeg har gjort der før og aldri opplevd noe i så balanse.
Så da er spørsmålet, hvorfor kjennes det ut som jeg kjører på en hump eller et hull i veien hver 30-40 meter? Jeg har sjekket bremseskiver, jeg har sjekket felgbane, dekkplassering på felgen, eikene på felgen. Alt stemmer. Jeg vurderte også om det kunne være hodet mitt som var på bærtur, men kjørte i en tunnel her en dag bak en bil, da kunne jeg se på lyset fra min MC mot bilen forran at sykkelen er ujamn og lyset "hopper" hver 30-40 meter.
Det eneste jeg har funnet er at ved å sette balanseringsverktøyet helt inntil noe og snurre på hjulet så er der et felt på 8-10cm som er flatere enn resten. Kan dette være en produksjonsfeil? Eller er det noe jeg ikke klarer å se her?
Her viser det normal form på dekket inntil håndtaket på en kjøkkenskuff, helt tett innpå.
20230613_183740.jpg
Her er den delen som er mer "flat" og gir et lite glis når jeg snurrer rundt hjulet. Samme plass hver gang. Men det gir ikke helt mening at så lite skal ha så stor betydning, men jeg har tatt feil før.
20230613_183805.jpg
Skulle gjerne bare tatt dette med serviceverksted, men da jeg la inn forespørsel om service så fikk jeg beskjed om at første ledige time er i August... dette er mitt nærmeste verksted ca 30 mil unna, det neste er vel ca 35-40 mil unna og neste etter det er ca 50 mil unna. Mulig jeg bare tar servicer selv på denne... men først må jeg finne ut hva som er galt med forhjulet...