Triumph Explorer 1200
Triumph Explorer 1200
Har lest litt om Expolreren litt i det siste og ser at det er litt problemer med den, spesielt av dei første årgangane. Det som skremmer meg mest er ventiler som knekker og vist eg ikkje husker heilt feil så hadde du Oijda samme problem? Men du kjøpte din andre Explorer fordet?
Er det fikset fra fabrikk på nyere årgang og vist så vilken årsmodell?
Ka er det som er forskjell på standard og XC utgaven? Eikefelger, velte beskytter og hand beskytter,ekstra lys? Noke annent? Forskjell på færing,høgde?
Er det fikset fra fabrikk på nyere årgang og vist så vilken årsmodell?
Ka er det som er forskjell på standard og XC utgaven? Eikefelger, velte beskytter og hand beskytter,ekstra lys? Noke annent? Forskjell på færing,høgde?
-
- Quizmaster
- Posts: 1323
- Joined: 07 Oct 2015 17:23
Re: Triumph Explorer 1200
Tror det var et visst antall av Trophy og Explorer som kunne være utsatt.
GMS byttet topp på alle syklene dem hadde solgt som dette gjaldt på.
Tigern min fikk ny topp den andre vinteren jeg hadde den. Merkbar forskjell på lyden fra motoren til det bedre
GMS byttet topp på alle syklene dem hadde solgt som dette gjaldt på.
Tigern min fikk ny topp den andre vinteren jeg hadde den. Merkbar forskjell på lyden fra motoren til det bedre

Re: Triumph Explorer 1200
Ok høres bra ut. Rekna med at det er gode sykler siden Ojda er på sin andre.
Korleis var du fornøgd med koffert løysninga me tanke på at dei var "flytandes" montert?
Må seie at med tanke på at en får en Explorer ferdi regga for 190 000kr ut døra med cc,varmeholker,varme sete og side kofferta så er det endel sykkel for pengane.
Hakje lyst på en ZZR eller en Harley? eller begge deler?
Korleis var du fornøgd med koffert løysninga me tanke på at dei var "flytandes" montert?
Må seie at med tanke på at en får en Explorer ferdi regga for 190 000kr ut døra med cc,varmeholker,varme sete og side kofferta så er det endel sykkel for pengane.
Hakje lyst på en ZZR eller en Harley? eller begge deler?
-
- Quizmaster
- Posts: 1323
- Joined: 07 Oct 2015 17:23
Re: Triumph Explorer 1200
Jeg valgte originale kofferter da sykkelen er helt rein når dem er tatt av.
Ikke verdens beste plass i dem, men funka greit til mitt bruk. Sideveskene merket jeg ikke var flytende under kjøring.
Toppboksen er flytende den også. Legger jeg godviljen til kunne jeg merke det litt når den var lastet tungt. Den skranglet også litt når den var tom. Muligheten er jo å feste den så den ikke beveger seg. Den har jo vært litt til underholdning for dem som kjører bak på svingete veier da
Ikke verdens beste plass i dem, men funka greit til mitt bruk. Sideveskene merket jeg ikke var flytende under kjøring.
Toppboksen er flytende den også. Legger jeg godviljen til kunne jeg merke det litt når den var lastet tungt. Den skranglet også litt når den var tom. Muligheten er jo å feste den så den ikke beveger seg. Den har jo vært litt til underholdning for dem som kjører bak på svingete veier da

Re: Triumph Explorer 1200
Rekner dine her er din gammle http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true?
Er det et stort behov for å bytte dempera eller er det mest for dei litt kresne? og kor mykje kom det på ca?
Er det et stort behov for å bytte dempera eller er det mest for dei litt kresne? og kor mykje kom det på ca?
-
- Quizmaster
- Posts: 1323
- Joined: 07 Oct 2015 17:23
Re: Triumph Explorer 1200
Stemmer det var sykkelen min.
Trenger ikke bytte dempere nei, men det ble mye bedre særlig med to på og kjøring på dårlig vei.
Jeg sendte inn frem demperne mine til Willbers, og bak byttet vi hele saken. Ble nok fort 12 lapper for den oppgraderinga jeg fikk.
Merket det var noe slark i demperen fremme, holdt inne bremsen å vugget på sykkelen så var det noe som ikke stemte. Det ble bra etter oppgraderinga.
Ojda sier det er bedre dempere på den nye Tigeren, men når Triumph utførte dette vet jeg ikke.
Trenger ikke bytte dempere nei, men det ble mye bedre særlig med to på og kjøring på dårlig vei.
Jeg sendte inn frem demperne mine til Willbers, og bak byttet vi hele saken. Ble nok fort 12 lapper for den oppgraderinga jeg fikk.
Merket det var noe slark i demperen fremme, holdt inne bremsen å vugget på sykkelen så var det noe som ikke stemte. Det ble bra etter oppgraderinga.
Ojda sier det er bedre dempere på den nye Tigeren, men når Triumph utførte dette vet jeg ikke.
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3269
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Triumph Explorer 1200
IKKE kjøp den gamlesykkeln til Busa. Overprisa og lite sykkel for penga!! Vond å kjøre, er den også.
eller det kan jo være sånn at jeg har lyst på den selv, og håper den fortsatt er til salgs over nyttår, når jeg er tilbake i jobb, og har fått feriepengene i januar

eller det kan jo være sånn at jeg har lyst på den selv, og håper den fortsatt er til salgs over nyttår, når jeg er tilbake i jobb, og har fått feriepengene i januar


Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Triumph Explorer 1200
Hehe nei blir nok ikkje konkuranse fra meg på den. Eg ser meir mot heilt ny eller nesten ikkje brukt sjiktet. Men den er no absolutt den best utstyrte Explorer eg har settKant1 wrote:IKKE kjøp den gamlesykkeln til Busa. Overprisa og lite sykkel for penga!! Vond å kjøre, er den også.
eller det kan jo være sånn at jeg har lyst på den selv, og håper den fortsatt er til salgs over nyttår, når jeg er tilbake i jobb, og har fått feriepengene i januar![]()

Får ha lykke til med jobb og ferie pængane. Var sjølv innom og henta tilbake litt skatte penger i sommer. Betalt "ferie" i juli og august

Re: Triumph Explorer 1200
12 ink arbeid eller, tenker på demontering og monteringa på sykelen? er no uansett ikkje så gæli bakdemper koster vel ca 7 000kr?Busa Trond wrote:Stemmer det var sykkelen min.
Trenger ikke bytte dempere nei, men det ble mye bedre særlig med to på og kjøring på dårlig vei.
Jeg sendte inn frem demperne mine til Willbers, og bak byttet vi hele saken. Ble nok fort 12 lapper for den oppgraderinga jeg fikk.
Merket det var noe slark i demperen fremme, holdt inne bremsen å vugget på sykkelen så var det noe som ikke stemte. Det ble bra etter oppgraderinga.
Ojda sier det er bedre dempere på den nye Tigeren, men når Triumph utførte dette vet jeg ikke.
Frister voldsomt no, men det gjer no den ny KTM 1290GT og, og så hade en 2012+ ZZR1400 vore kjekt og for å ikkje nevne 1290SA huff nei typisk det her, kver jævla høst
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3269
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Triumph Explorer 1200
Sykkelen til Busa har jeg hatt gleden av å kjøre, og jeg har noen mil på demosykler av samma sort. Selv om det er en helt annen sykkel enn min Speed Triple, er storTigern knallfin å kjøre syns jeg.
og ved å henge med Busa og/ellerOjda på tur, får man jo en grei indikasjon på hvor kjørbar den sykkelen er.
Og jeg må jo si at... med det utstyrsnivået, og den prisen, er det skitbillig.
Og om man klarer å prute litt i tillegg, så går det over i "gave" kategorien

Og jeg må jo si at... med det utstyrsnivået, og den prisen, er det skitbillig.
Og om man klarer å prute litt i tillegg, så går det over i "gave" kategorien
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
-
- Quizmaster
- Posts: 1323
- Joined: 07 Oct 2015 17:23
Re: Triumph Explorer 1200
1352cc. Du som kommer fra ZZR bør nok prøvekjøre GSA og Explorer før kjøp. Det blir en betraktelig downsizing med tanke på effekt og høyfart egenskaper.
Både Explorer, GS og SA er ganske like i sittestilling.
Både Explorer, GS og SA er ganske like i sittestilling.
Re: Triumph Explorer 1200
Må ikkje glømme at eg og har en Harley og så jo, skjønner ka du meiner men det kankje blir verre en Harleyen 

Re: Triumph Explorer 1200
Sånn helt ut av det blå, fikk jeg plutselig lyst på denne Tigeren ... eller helt plutselig var det jo ikke.Kant1 wrote:Sykkelen til Busa har jeg hatt gleden av å kjøre, og jeg har noen mil på demosykler av samma sort. Selv om det er en helt annen sykkel enn min Speed Triple, er storTigern knallfin å kjøre syns jeg.og ved å henge med Busa og/ellerOjda på tur, får man jo en grei indikasjon på hvor kjørbar den sykkelen er.
Og jeg må jo si at... med det utstyrsnivået, og den prisen, er det skitbillig.
Og om man klarer å prute litt i tillegg, så går det over i "gave" kategorien
Helt siden den kom på markedet har jeg ment dette er den adv-sykkelen med det beste utseende, den ser ikke så veldig "adv" ut, for å si det sånn. Den ser bare ut som en god gammeldags, men moderne motorsykkel.
Jeg gikk også 12-15 runder rundt ojda's nye røde i sommer, og siklet rant i strie strømmer.
Like a lot

- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Triumph Explorer 1200
Der våkna jammen ojda også
Jeg så posten din i går, men satt i kjikket film, så da ble det Søndagssvar
Først av alt: "Det store problemet" på disse er nok mere marginelt en man skulle tro.
Så vidt jeg vet er det ingen andre i Norge som har lidt havari slik jeg gjorde,
og i Sverige er det et kjent tilfelle. Det var også med en 2012 mod.
Dette baserer seg på prat med butikker og verksteder i respektive
Toppene ble byttet på 2012 og tidlige 2013 modeller, selvfølgelig basert på serienummer.
På værdensbasis har jeg ikke snøring, men fulgte Explorerforum ganske inngående
i den perioden, og det virket ikke som om det var mer en en håndfull tilfeller der heller.
Så med tanke på Triumph sin oppfølging og med bytte av topper for de med aktuelle modeller
er vel kansje problemet noe overdramatisert
Selv om heldige meg ikke følte det sånn
Problem nr to, Demperne er selvfølgelig smak og behag, kjørestil og egen vurdering.
Men på tidligere modeller ( å da mener jeg min, Trond sin, 1 demosykkel fra 2012) var de
Stein harde bak og veldig svampete forran. Om man brukte sykkelen litt aktivt, og ikke
minst fra tid til annen hadde den oppe i "mistelappen-hastigheter" på motorvei var det påkrevet
med en oppgradering i fjæringsveiene
Sykkelen var rett og slett skummel over 170
Men ved normal kjøring var det kun merkbart ved litt dårlig vei.
Jeg har en teori om at Triumph overkompenserte etter de dårlig demperne Tiger 1050
Bakdempern er egentlig veldig bra, men var bestykket med fjærer beregnet på en ordentlig Traktor
Det var her jeg å Trond gikk for hver vår løsning.
Jeg fikk montert nye proggresive Hyperpro-fjærer (som forøvrig er de samme som Touratec benytter i sin oppgradering) både forran og bak. Demperne er somsakt veldig bra
Dette gjorde underverker, og det ble en helt annen sykkel å kjøre. Borte var både
Høyfartsvingling og ristingen/slagene i ryggen på dårlig vei
svingstabiliteten
Ble selvfølgelig også en helt annen
Jeg var rett og slett veldig fornøyd
Å ikke helt feil var totalregningen på litt i underkant av 5000 for fjærer og arbeid ( riktignok i Sverige)
Trond handlet somsagt Wilbers komplette dempere. Jeg fikk aldrig prøvet disse, han var nok redd jeg skulle mobbe han for pengesløsingen
Uansett, føler jeg ikke det behovet for å gjøre tilsvarende på nysykkelen
Demperne der fungerer helt fint, og har ikke anntydning til de lytene som var på den gamle.
Joda, Hyperpro er fortsatt bedre demping, men ikke så mye at jeg gidder gjøre noe
før jeg skal bytte fjærer alikevel
Triumph inrømmer ikke at de har gjort noe i fjærveiene, så når dette skjedde vet jeg ikke.
Jeg har ikke prøvet noe imellom 2013 og 2015 modellen. Helt Ok er de nå ivertfall
Hvorfor ny Explorer når det gikk som det gikk med den gamle
Fordi det rett og slett er en fantastisk helhet av en sykkelløsning for meg
1. Den er uten tvil den peneste av allroadsykklene. (Noen påstår det kan være individuellt)
2. Du får uhyggelig mye sykkel for pengene. (Dette ble jo ikke værre av at jeg kunne plukke ...ekstrautstyr fra den gamle, og montere på nysykkelen).
3. Det er en fantastisk morsom sykkel å kjøre i lavere hastigheter på svingete veier.
Den veier litt, men i fart er disse kiloene virkelig tryllet bort
Dette har den selvfølgelig til felles med flere andre i klassen (Adv1200+). For min del kan 1000 bare glemmes. Har prøv alle nå "Tror jeg"
4. I motsetning til etpar av de andre jeg regner som gode alternativer har Exploreren kardang.
En gang kardang, og du kjøper aldrig mer sykkel uten at dette er en stor del av vurderingen.
Det var nå endel av mine tanker om Tigeren, som også har fått meg til å gjenta handelen.
Å for å avkrefte at jeg er helt gæærn, skal jeg innrømme at neste gang blir det nok noe annet.
Trenger litt forandring jeg også
Til slutt vil jeg nevne at neste år kommer det en oppgradert Explorer.
Hva det innebærer vet jeg ikke helt enda, men en type ESA-styrte dempere er en av snakkisene.
http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... hotos.html
Kan ikke etter dette annet en å anbefale på det sterkeste å handle Triumph Explorer1200
Men når det gjelder prøvekjøring, bør du få kjørt den mye. Det er milevis mellom den du har nå og en Tiger.
Som BusaTrond sa Det gikk vel 3 prøvekjøringer før han var forelsket.
Å hans bytte blir vel mer likt ditt, enn for meg som gikk fra en V-Strom, selvom jeg har hatt større sykkler før det

Jeg så posten din i går, men satt i kjikket film, så da ble det Søndagssvar

Først av alt: "Det store problemet" på disse er nok mere marginelt en man skulle tro.
Så vidt jeg vet er det ingen andre i Norge som har lidt havari slik jeg gjorde,
og i Sverige er det et kjent tilfelle. Det var også med en 2012 mod.
Dette baserer seg på prat med butikker og verksteder i respektive

Toppene ble byttet på 2012 og tidlige 2013 modeller, selvfølgelig basert på serienummer.
På værdensbasis har jeg ikke snøring, men fulgte Explorerforum ganske inngående
i den perioden, og det virket ikke som om det var mer en en håndfull tilfeller der heller.
Så med tanke på Triumph sin oppfølging og med bytte av topper for de med aktuelle modeller
er vel kansje problemet noe overdramatisert


Problem nr to, Demperne er selvfølgelig smak og behag, kjørestil og egen vurdering.
Men på tidligere modeller ( å da mener jeg min, Trond sin, 1 demosykkel fra 2012) var de
Stein harde bak og veldig svampete forran. Om man brukte sykkelen litt aktivt, og ikke
minst fra tid til annen hadde den oppe i "mistelappen-hastigheter" på motorvei var det påkrevet
med en oppgradering i fjæringsveiene


Men ved normal kjøring var det kun merkbart ved litt dårlig vei.
Jeg har en teori om at Triumph overkompenserte etter de dårlig demperne Tiger 1050

Bakdempern er egentlig veldig bra, men var bestykket med fjærer beregnet på en ordentlig Traktor

Det var her jeg å Trond gikk for hver vår løsning.
Jeg fikk montert nye proggresive Hyperpro-fjærer (som forøvrig er de samme som Touratec benytter i sin oppgradering) både forran og bak. Demperne er somsakt veldig bra

Dette gjorde underverker, og det ble en helt annen sykkel å kjøre. Borte var både
Høyfartsvingling og ristingen/slagene i ryggen på dårlig vei

Ble selvfølgelig også en helt annen


Å ikke helt feil var totalregningen på litt i underkant av 5000 for fjærer og arbeid ( riktignok i Sverige)

Trond handlet somsagt Wilbers komplette dempere. Jeg fikk aldrig prøvet disse, han var nok redd jeg skulle mobbe han for pengesløsingen

Uansett, føler jeg ikke det behovet for å gjøre tilsvarende på nysykkelen

Demperne der fungerer helt fint, og har ikke anntydning til de lytene som var på den gamle.
Joda, Hyperpro er fortsatt bedre demping, men ikke så mye at jeg gidder gjøre noe
før jeg skal bytte fjærer alikevel

Triumph inrømmer ikke at de har gjort noe i fjærveiene, så når dette skjedde vet jeg ikke.
Jeg har ikke prøvet noe imellom 2013 og 2015 modellen. Helt Ok er de nå ivertfall

Hvorfor ny Explorer når det gikk som det gikk med den gamle

Fordi det rett og slett er en fantastisk helhet av en sykkelløsning for meg

1. Den er uten tvil den peneste av allroadsykklene. (Noen påstår det kan være individuellt)

2. Du får uhyggelig mye sykkel for pengene. (Dette ble jo ikke værre av at jeg kunne plukke ...ekstrautstyr fra den gamle, og montere på nysykkelen).
3. Det er en fantastisk morsom sykkel å kjøre i lavere hastigheter på svingete veier.
Den veier litt, men i fart er disse kiloene virkelig tryllet bort

Dette har den selvfølgelig til felles med flere andre i klassen (Adv1200+). For min del kan 1000 bare glemmes. Har prøv alle nå "Tror jeg"
4. I motsetning til etpar av de andre jeg regner som gode alternativer har Exploreren kardang.
En gang kardang, og du kjøper aldrig mer sykkel uten at dette er en stor del av vurderingen.
Det var nå endel av mine tanker om Tigeren, som også har fått meg til å gjenta handelen.
Å for å avkrefte at jeg er helt gæærn, skal jeg innrømme at neste gang blir det nok noe annet.
Trenger litt forandring jeg også

Til slutt vil jeg nevne at neste år kommer det en oppgradert Explorer.
Hva det innebærer vet jeg ikke helt enda, men en type ESA-styrte dempere er en av snakkisene.
http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... hotos.html
Kan ikke etter dette annet en å anbefale på det sterkeste å handle Triumph Explorer1200
Men når det gjelder prøvekjøring, bør du få kjørt den mye. Det er milevis mellom den du har nå og en Tiger.
Som BusaTrond sa Det gikk vel 3 prøvekjøringer før han var forelsket.
Å hans bytte blir vel mer likt ditt, enn for meg som gikk fra en V-Strom, selvom jeg har hatt større sykkler før det

2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Triumph Explorer 1200
Er vel ikkje mulig å be om et meir utfyllandes svar?
Nei takker for et meget omfatandes svar og det vipper enda meir mot Exploreren.
Overgangen trur eg at eg skal takle fint( kjepp høg no) då eg er som nevnt vandt med en Harley(V-Twin bunndrag oppskrytt).
Saken er det at eg stadig romantiserer om tur til Romania og Balkan og det er noke som har ligget i bakhaudet et par tre år no så overgangen til ADV er nok mykje på grunn av målet og litt på grunn av at det er ikkje noke å stikke under en stol at ZZR`n trivest best litt over tre sifra hastigheter og at Harleyen ikkje er fullt så leiken.
Er nok sikkert ikkje problem å kjøre med ZZR`n nedover dei strøka men ser for meg mykje dårlige/uforsigbare veier der hastigheten gjerne er under 80kmt og å ligge i lenger tid i slik fart er ikkje ZZR`n sin styrke.
Skal no seiast at eg har vert nedover til Kroatia et år og sege i sentral Europa et år med ZZR`n og det funka meget godt til det men så er det nok litt forskjell på veistandaren og (i vertfall i midt hode).
Har og tenkt tanken å beholde ZZR`n og kjøpe en Tiger800,V-strom1000 o.l men å ha to sykkler er i grunn tull for min sin del då den eine ikkje kommer til å bli brukt så mykje.

Nei takker for et meget omfatandes svar og det vipper enda meir mot Exploreren.
Overgangen trur eg at eg skal takle fint( kjepp høg no) då eg er som nevnt vandt med en Harley(V-Twin bunndrag oppskrytt).
Saken er det at eg stadig romantiserer om tur til Romania og Balkan og det er noke som har ligget i bakhaudet et par tre år no så overgangen til ADV er nok mykje på grunn av målet og litt på grunn av at det er ikkje noke å stikke under en stol at ZZR`n trivest best litt over tre sifra hastigheter og at Harleyen ikkje er fullt så leiken.
Er nok sikkert ikkje problem å kjøre med ZZR`n nedover dei strøka men ser for meg mykje dårlige/uforsigbare veier der hastigheten gjerne er under 80kmt og å ligge i lenger tid i slik fart er ikkje ZZR`n sin styrke.
Skal no seiast at eg har vert nedover til Kroatia et år og sege i sentral Europa et år med ZZR`n og det funka meget godt til det men så er det nok litt forskjell på veistandaren og (i vertfall i midt hode).
Har og tenkt tanken å beholde ZZR`n og kjøpe en Tiger800,V-strom1000 o.l men å ha to sykkler er i grunn tull for min sin del då den eine ikkje kommer til å bli brukt så mykje.