Meg og en kompis hadde en liten diskusjon om det litt tidlegare idag, og vi fant eg egentlig ikkje ut av noe så da spør eg dere..
Noen som har erfaring kanksje

Noen som vet ?
Så om du kjører sturrselige 1 km over grensa for å miste lappen (35 km/t i mer enn grensa i 80). Så får du 21 dagers ubetinget fengsel? Er du helt sikker på dette?speedy gonzales 2 wrote:Med tanke på at hvis han hadde kjørt i 116 så sier vel loven og 21 dagers "pallesnekring" , en klekkelig bot (er vel halve månedslønningen) og mistet lapppen(gjerne ikkje i 28 måneder da men han hadde mistet den) ?
så hvis han ble tatt i så høy hastiget så vil eg si han slapp billig unna
Det blir ikke automatisk rettsak om du kjører så mye for fort. Men førerkortinndragelse,og en anmeldelse av det straffbare forholdet. Men dersom en nekter å godta dette, blir det rettsak, med en runde i forhørsretten først.Kosh wrote:Når man kjører over grensene med faste takster (mer enn 25 over i 60 og lavere, og mer enn 35 over i 70 og høyere) blir det rettsak, og da vurderes straffen utfra omstendighetene. Kjører man 36 km/t for fort i 100 sonen en tørr sommerdag får man neppe fengsel, men man kan kanskje få det om man kjører 26 km/t for fort ved en skole en dag det er tåke og glatt.
Har du kjennskap til dette?NeoN wrote:tør jeg fortelle hva jeg gjorde?