Det er veldig smak og behag, og jeg skal ikke si hva du skal kjøpe eller ikke, men her er det jeg vet:
En kompis av meg har iPod mini, og jeg har Zen micro.
Vi mener begge at den vi har er best
Kan vel egentlig bare si at fordelen med iPod fremfor Zen er at den har titanium-skall som beskytter godt.
Men hvis spilleren skulle klikke for deg, noe den gjør fra tid til annen, så er iPod noe dritt. For bateriet kan du ikke ta ut, og det går ikke ann å trykke på noen av knappene, altså må spilleren stå på til den tømmes for strøm.
Zen har uttagbart batteri og støtter flere formater enn iPoden. (det verste er at spillerene pleier å klikke rett etter du har lada de...

)
Kompisen min sin iPod klikker i et sett, mens min har stoppa opp tre ganger eller noe på noen måneder.
Mange misliker sense-tastene på Zen, men de vender du deg til.
Lokket over batteriet på Zen micro kan bli litt løst hvis du piller/leker litt mye med det, det er drit.
Ekstrautstyret som medfølger micro er av dårlig kvalitet; den dingsen som skal feste spilleren til belte/lomma knakk før jeg fikk satt den på.
iPod bruker iTunes til å legge inn sanger, mens creative bruker sitt eget program eller WMP.
iTunes er digg å bruke i forhold til Creative sitt program som både er mindre oversiktlig og mer tungvindt å bruke. Ikke nok med det, men programmet havarerer i tide og utide også
Zen micro har forresten 5GB minne og koster ca 1500kr. (jeg gav 1699 for noen måneder siden)
Hvis du skal ha med deg spilleren overalt så er mini-harddiskspillerene mye mer praktiske enn "tungvekterne".
En i klassen min har iPod Photo, og den er diger!
iPod mini er tynnere enn Zen micro, mens Zen er kortere og tykkere enn Ipod. Volumet er nokså likt.
Lyden i Zen micro er serdeles god hvis du investerer i orntlige propper, iPoden gir ikke like høyt volum hvis du ikke fjerner "plomba".
Men så finnes det flere typer også da, som Sony for eksempel. De er litt dyre, men er nok verdt pengene.