Vedlikehold av kjede-tråden!
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
kjører du ikke mer enn 3 - 4 tusen i løpet av sesongen da eller??
Smører hver 1000 så lenge sykkelen ikke har vært kjørt mye på vått føre. Da må jeg som regel smøre hver 500.
Smører hver 1000 så lenge sykkelen ikke har vært kjørt mye på vått føre. Da må jeg som regel smøre hver 500.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Jeg har montert Tutoro på min, å er i full gang med innkjøring av den.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9153
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
EEæ! Veldig liten i forhåld til fordeleneLordShaft wrote:Hvor stor er kostnadene på kardang, skift av olje, service, og tap i motoreffekt kontra kjede og kjedespray
På 70000 på GammelTigern var et oljeskift (1/2liter) alt som var påkrevet i sykkelens levetid.
Den kostnaden skal jeg klare At jeg kun fordi jeg var glad i Tiger ga henne ny kardangolje annenhver service
får man ta fra luksuskontoen
Det går nok av etpar % av effekten ved kardangdrift, men man hører aldrig noe om hva som svinner ver et
slitt kjede, bakhjul "offaxis" osv Nei, jeg foretrekker helt klart aksel framfor kjetting
Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte (Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Vedlikehold av kjede-tråden!
Et par hundringser for en liter godolje, og den holder til ihvertfall 4 oljeskift på kardangen. På en BMW er det 80000 km. Jobben gjør man da selv! Man klarer jo å skru ut et par bolter og måle opp korrekt oljemengde. Så en kostnad på 200,- + totalt 2 timers arbeid på 80000 km.LordShaft wrote:Hvor stor er kostnadene på kardang, skift av olje, service, og tap i motoreffekt kontra kjede og kjedespray
Explorer'n skal det egentlig ikke byttes olje på etter førstegangsservice, men det sa BMW også da de lanserte R1200GS... Og måtte gå tilbake på det. Så jeg legger meg nok på oljeskift hver 20000 km. på denne også!
Effekttap koster ikke penger, bare hestekrefter... og det lille tapet lever man greit med.
Hvor mye koster skjedespray, kjeder og drev for 80000 km. da, LordShaft?
PS: Ditt spørsmål om Nexx XD.1 er nå besvart i min blogg her inne...
-
- Posts: 1775
- Joined: 05 Oct 2015 20:11
- MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Ikke la dette kardang folket ødelegge denne fine "kjedesmøringstråden" fyyyy dere får starte en egen tråd som omhandler overhaling av denne kærdæng driften etter 80 000km siden dere ikke skifta olje mere en en gang og heile skiten havarerte DET blir DYRT det
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Jeg smører nok kjedet litt for ofte.. Jeg har 1150km i år og har smurt kjedet 3 ganger allerede
Men heller ett par ganger for mye enn noen ganger for lite.
På soloturen min til alpene så spraya jeg kjedet etter 2000km som sikkert er nok til vanlig også så lenge det ikke er fullt i smuss og dritt.
Jeg sjekker kjedet veldig ofte og somregel er det alltid smøring på det
Jeg bruker motorex kjedespray og rens som jeg er veldig fornøyd med! Som flere nevner så er det best å smøre når kjedet er varmt og la den stå over natta slik at smøringa får trekke inn. Da unngår man også den verste spruten utover felg osv.
På min forrige SDR passerte jeg 36.000km hvis jeg husker riktig, og der var OEM kjede og drev i veldig bra stand.
Det var ikke ofte jeg måtte stramme kjedet heller så det må være av god kvalitet
Men heller ett par ganger for mye enn noen ganger for lite.
På soloturen min til alpene så spraya jeg kjedet etter 2000km som sikkert er nok til vanlig også så lenge det ikke er fullt i smuss og dritt.
Jeg sjekker kjedet veldig ofte og somregel er det alltid smøring på det
Jeg bruker motorex kjedespray og rens som jeg er veldig fornøyd med! Som flere nevner så er det best å smøre når kjedet er varmt og la den stå over natta slik at smøringa får trekke inn. Da unngår man også den verste spruten utover felg osv.
På min forrige SDR passerte jeg 36.000km hvis jeg husker riktig, og der var OEM kjede og drev i veldig bra stand.
Det var ikke ofte jeg måtte stramme kjedet heller så det må være av god kvalitet
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9153
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Det var nå et av disse "Enkle" kjedemenneskene som dro fram kardang i bruksanvisningstråden deres dafreddy123 wrote:Ikke la dette kardang folket ødelegge denne fine "kjedesmøringstråden" fyyyy dere får starte en egen tråd som omhandler overhaling av denne kærdæng driften etter 80 000km siden dere ikke skifta olje mere en en gang og heile skiten havarerte DET blir DYRT det
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det at det ikke eksisterer noen "hvordan/kardang-tråd" allerede, understreker jo bare det vi sier (Flanker og eg)
Apropos havari, jeg nevner bare forsvunnet kjedelåsklips, eller feilklinket lås
Alt i alt fungerer normalt begge løsningene godt, men jeg er ikke i tvil om hva jeg ønsker som vanlig tur-motorsykklist
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
-
- Posts: 2536
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Kjede og kjede-smøring er Kultur
Tenk så kjedelig livet hadde vært uten disse kose-stundene og nærheten det gir med Sykkern, når du inspiserer kjeden og gir den en liten skvett etter endt tur. Og en liten kose-puss med WD-40 og tannbørste en søndags formiddag
Nei, disse kardanng-sykkla, de er laget for mekaniske, følelsesløse folk de
PS: Og det finnes neppe noe noe vakkrere enn et skinnende rent D.I.D Gull-kjede
Det måtte bli etpar skinnende, smidde Marchesini Gull-felger det da, men sånnt noe finner du neppe på en karrdang-sykkel
Tenk så kjedelig livet hadde vært uten disse kose-stundene og nærheten det gir med Sykkern, når du inspiserer kjeden og gir den en liten skvett etter endt tur. Og en liten kose-puss med WD-40 og tannbørste en søndags formiddag
Nei, disse kardanng-sykkla, de er laget for mekaniske, følelsesløse folk de
PS: Og det finnes neppe noe noe vakkrere enn et skinnende rent D.I.D Gull-kjede
Det måtte bli etpar skinnende, smidde Marchesini Gull-felger det da, men sånnt noe finner du neppe på en karrdang-sykkel
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9153
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Noen ganger treffer argumenter meg veldig dårlig, det gjelder nok samtlige nevnt i dette innlegget herArcticTiger wrote:Kjede og kjede-smøring er Kultur
Tenk så kjedelig livet hadde vært uten disse kose-stundene og nærheten det gir med Sykkern, når du inspiserer kjeden og gir den en liten skvett etter endt tur. Og en liten kose-puss med WD-40 og tannbørste en søndags formiddag
Nei, disse kardanng-sykkla, de er laget for mekaniske, følelsesløse folk de
PS: Og det finnes neppe noe noe vakkrere enn et skinnende rent D.I.D Gull-kjede
Det måtte bli etpar skinnende, smidde Marchesini Gull-felger det da, men sånnt noe finner du neppe på en karrdang-sykkel
Føler at jeg klarer meg utmerket godt uten disse oljebefengte kosestundene (som for øvrig brorparten av kjedefolket velger bort med en eller annen "automatisk kjedesmører-manikk"
Men en ting skal jeg gi deg medhold i, en kardang er skjeldent elegant
Nå skal jeg la dere få fortsett å veilede hverandre i kjede-kjælingens kunst, jeg vil jo ikke være Troll
Men som sagt, D Vakke Jeg Som Tok Det Opp
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
HahaArcticTiger wrote:Kjede og kjede-smøring er Kultur
Tenk så kjedelig livet hadde vært uten disse kose-stundene og nærheten det gir med Sykkern, når du inspiserer kjeden og gir den en liten skvett etter endt tur. Og en liten kose-puss med WD-40 og tannbørste en søndags formiddag
Nei, disse kardanng-sykkla, de er laget for mekaniske, følelsesløse folk de
PS: Og det finnes neppe noe noe vakkrere enn et skinnende rent D.I.D Gull-kjede
Det måtte bli etpar skinnende, smidde Marchesini Gull-felger det da, men sånnt noe finner du neppe på en karrdang-sykkel
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Jeg lover også å holde kjeft fra nå av! La dem kose seg med skjede-tråden sin... Men jeg følger med i spenning på om noen finner g-punktet til slutt, etter mye smøring og kos [emoji23]ojda wrote:Nå skal jeg la dere få fortsett å veilede hverandre i kjede-kjælingens kunst, jeg vil jo ikke være Troll
Men som sagt, D Vakke Jeg Som Tok Det Opp
- mekkern
- Posts: 5128
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Muligens en skulle ryddet vekk kardong greiene og holdt tråden til kjede?
så kan man irritere/heve seg over kjedediskusjonen i http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... start=1320
så kan man irritere/heve seg over kjedediskusjonen i http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... start=1320
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
kosta på meg en pro-oiler automatisk kjedesmører for noen år sia. Den funker meget bra. kjører den på samma olje som på mottor'n så slipper jeg å dra på annet en den ene liter'n jeg alltid har med på langtur. Etterfyller tanken sånn ca hver 5' og justerer kjedet når jeg skifter dekk. utover det så gjør jeg ikke annet enn å tørke av kjedet med ei oljefille når jeg vasker for å få det helt reint.
Kjører Hayabuss med passasjer og bagasje og avogtil kjører jeg litt fort også. Kjedet skiftes ved 40' men mest fordi at da pleier framdrevet å være ganske slitt.
Kjører Hayabuss med passasjer og bagasje og avogtil kjører jeg litt fort også. Kjedet skiftes ved 40' men mest fordi at da pleier framdrevet å være ganske slitt.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
- Johnnykn
- Posts: 179
- Joined: 01 Feb 2016 13:21
- MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Ja, ja regnet ikke med at jeg skulle poste noe her, men jeg at må dele dette flaue øyeblikket
Se hva jeg fant pent plassert under salen på min Transalp Lurte jo litt på hva det var for noe greier som var plassert der men glemte hele greia frem til nå....
Forrige eier nevnte heller ikke noe om Scottoiler...
Slangen der oljen går ned til kjede er kappet rett utenfor gjennomgangen.
Må sjekke om vakuumslangen er tilkoplet.
Er dette en gammel modell?
Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe?
Så er det vel bare å surfe seg inn å kjøpe litt reservedeler, olje og montere det hele for en test tur
Ellers noen gode råd, eller er det bare å gi gass ??
Se hva jeg fant pent plassert under salen på min Transalp Lurte jo litt på hva det var for noe greier som var plassert der men glemte hele greia frem til nå....
Forrige eier nevnte heller ikke noe om Scottoiler...
Slangen der oljen går ned til kjede er kappet rett utenfor gjennomgangen.
Må sjekke om vakuumslangen er tilkoplet.
Er dette en gammel modell?
Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe?
Så er det vel bare å surfe seg inn å kjøpe litt reservedeler, olje og montere det hele for en test tur
Ellers noen gode råd, eller er det bare å gi gass ??
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Man skulle tro at tapet i en kardangkjerre er større enn en i en kjededreven sykkel, men på nettet ligger der en sammenligning mellom 1200GS og 1200 Multistrada, hvor Ducati'n på rulla viser 25 Hk ned mens 1200GS viser 17 Hk ned i forhold til fabrikkdata.LordShaft wrote:Hvor stor er kostnadene på kardang, skift av olje, service, og tap i motoreffekt kontra kjede og kjedespray
Nå sier dette ingen ting om hva motor har ut på akslingen, og man vet at Italienske hester er relativt pinglete, men om ikke annet kan man konkludere med at kardang trolig ikke gir noe dramatisk større tap enn kjededrev.