Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
Posted: 12 Apr 2016 11:54
Reparasjon av Start- og Kill-switch (BMW R1100RT -og andre modeller med samme bryter)
Det er ikke nødvendig å demontere el-kabling for å gjøre denne reparasjonen. Det man trenger er:

Stjernejern for å fjerne lokket.
Flatt-jern for å trekke ut splinten.
WD-40 (eller annen kontaktspray) og en litt stiv børste (f.eks. tannkost) for å gjøre rent etterpå (og gjerne ei fille for å tørke av etterpå)
Skru ut skruen under "slutt-å-blink"-bryteren (stjernejern). Ta av bryter-delen. På baksiden vises to blanke pinner (til start). Under dem er det et clips som står i et spor og skal trekkes ut sidelengs (flattjern for å slide den ut). Når clipset er fjernet kan bryteren dras ut fra fremsiden.
Slik ser bryteren ut:

Ta av den "blanke" plata. Under den er det to springfjærer som trykker plata mot kontaktpunktene inni bryteren. Ta disse ut og strekk dem litt (ca. 1 mm i mitt tilfelle). På bildet står disse på plass i den røde bryteren. Her ses også clipset som er nevnt ovenfor.

Spander noe WD-40 og gjør rent plata og kontaktpunktene inni bryteren med en tannkost eller noe lignende.
Bruk gjerne litt WD-40 for å gjøre rent resten av bryteren og knappene også i samme slengen. Det ser jo straks litt bedre ut etterpå.

Etter å ha satt sammen bryteren igjen føles den som ny, og "klikker" den som den skal.
Det er ikke nødvendig å demontere el-kabling for å gjøre denne reparasjonen. Det man trenger er:

Stjernejern for å fjerne lokket.
Flatt-jern for å trekke ut splinten.
WD-40 (eller annen kontaktspray) og en litt stiv børste (f.eks. tannkost) for å gjøre rent etterpå (og gjerne ei fille for å tørke av etterpå)
Skru ut skruen under "slutt-å-blink"-bryteren (stjernejern). Ta av bryter-delen. På baksiden vises to blanke pinner (til start). Under dem er det et clips som står i et spor og skal trekkes ut sidelengs (flattjern for å slide den ut). Når clipset er fjernet kan bryteren dras ut fra fremsiden.
Slik ser bryteren ut:

Ta av den "blanke" plata. Under den er det to springfjærer som trykker plata mot kontaktpunktene inni bryteren. Ta disse ut og strekk dem litt (ca. 1 mm i mitt tilfelle). På bildet står disse på plass i den røde bryteren. Her ses også clipset som er nevnt ovenfor.

Spander noe WD-40 og gjør rent plata og kontaktpunktene inni bryteren med en tannkost eller noe lignende.
Bruk gjerne litt WD-40 for å gjøre rent resten av bryteren og knappene også i samme slengen. Det ser jo straks litt bedre ut etterpå.

Etter å ha satt sammen bryteren igjen føles den som ny, og "klikker" den som den skal.