Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

Hei kjære forum,
I fjor så importerte jeg en 2014 Suzuki Skywave scooter fra Japan:

Helt lik:
Image

Det siste året har jeg brukt ca 40,000kr på import av bakdekk, musikk anlegg, elektronikk, neon lys, en spoiler og diverse småting fra Japan (ledninger osv) .

Jeg prøver å få den i en fasong som disse:

Omtrent samme spoiler som den jeg bestilte.
Image

Andre lignende typer av Skywave:
Image
Image


Her er samme type bakdekk jeg bestilte og senkingen som jeg sliter med..
Image


Jeg har bestilt et eksos fra Tyskland som passer på denne typen og som faller under EU loven for lovlige scootere. Men jeg har fortsatt igjen en masse deler..

Er det noe verksted i Norge som har mulighet til å senke scooteren min? Det er utrolig viktig at den forholder seg LOVLIG når alt er ferdig, og jeg kan ikke begynne med det selv for da får jeg ikke godkjent den.

Også om noen vet om noen bra steder som kan gi meg custom farge på en Scooter?

Jeg har brukt Mai måneden på å ringe rundt og hatt diverse folk hjemme hos meg for å se på den, men ingen har ekspertisen til det.
Gi opp er ikke et alternativ siden jeg har punget ut alt for mye penger allerede, jeg må se det ferdig.

Jeg vil legge til bilder av fremskrittet mitt om noen dager, siden jeg ikke er hjemme for øyeblikket.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Lasse Liten »

Wow for et prosjekt!
Vil tro at maartens import kanskje kan hjelpe deg med kortere bakfjør, ellers er vel ebay din venn for andre senkedeler.
Er jo ikke akkurat et vanlig prosjekt her til lands dette, så du må nok belage deg på å gå opp noen stier på din vei.
Håper du tenker på kjøreegenskaper i prosjektet også, var veldig lave med veldig flate hjul disse :o
Lykke til med prosjektet videre, legg ut masse bilder det setter vi stor pris på!
Jeg kommer iallefall til å følge med på dette, skiller seg helt klart ut blant mengden av prosjektene :thumleft
Skrik ut hvis du lurer på noe om bildeopplasting osv.
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

Lasse Liten wrote:Wow for et prosjekt!
Vil tro at maartens import kanskje kan hjelpe deg med kortere bakfjør, ellers er vel ebay din venn for andre senkedeler.
Er jo ikke akkurat et vanlig prosjekt her til lands dette, så du må nok belage deg på å gå opp noen stier på din vei.
Håper du tenker på kjøreegenskaper i prosjektet også, var veldig lave med veldig flate hjul disse :o
Lykke til med prosjektet videre, legg ut masse bilder det setter vi stor pris på!
Jeg kommer iallefall til å følge med på dette, skiller seg helt klart ut blant mengden av prosjektene :thumleft
Skrik ut hvis du lurer på noe om bildeopplasting osv.
Heisann!
Takk for svar, skal søke det opp når jeg kommer hjem fra svigers.
Ja de er lave, de er utstyrt med hydralikk som senker og løfter rammen.

Det står på listen min også, men er ingen vits å installere det før jeg får senket den, og da må det bli gjort hos et godkjent verksted.

Jeg har igjen å koble til en av/på bryter for neon lysene mine, og så farge den, og å få en godkjent gaffel til det brede dekket mitt før jeg kan godkjenne den. Har beregnet et gjenstående beløp på 35-40,000kr. Jeg håper å få den ferdig og klar til sommeren 2017.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Tosk »

Angående lovlighet så er vel ikke neon lovlig? Eller gjelder det kun bil?
Bjerknez

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Bjerknez »

Tosk wrote:Angående lovlighet så er vel ikke neon lovlig? Eller gjelder det kun bil?
Crap! Da må jeg slå fra meg den planen :smt005
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

Tosk wrote:Angående lovlighet så er vel ikke neon lovlig? Eller gjelder det kun bil?
Nå er neon lysene noe av det siste jeg kommer til å drive med, men så langt som jeg har snust frem så får du den godkjent så lenge du har mulighet til å slå de av / på via en enkelt tilgjengelig bryter e.l.
Skal være lov å ha de under, men ikke foran/bak eller så mye sånn at andre påbudte lys blir vanskelig å se.

Om det er sånn at kjøretøyet må stå i ro for at du kan ha de på vet jeg ikke, men husker jeg så en politi dokumentar på NRK i fjor hvor de hadde trafikkontroll, og en bil kjørte forbi dem med blått lys under dørene, den ble hverken kommentert eller stoppet.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Lasse Liten »

neonlys er definitivt ikke lov å bruke i trafikken, var mye oppstyr rundt dette mens den første fast and the furious filmen rullet på skjermene... men ingen kan hindre deg i å bruke lysene parkert
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Tosk »

Det kan nok stemme! Jeg monterte neonlys under den gamle VW Vento'en min bare fordi vi fant det i garasjen til en kompis og tenkte at det var gøy, så det er noen år siden jeg har tenkt på det. Bør jo ikke være noe problem parkert, men veit jo aldri med detta regelverket vårt :roll:
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by supermons »

Har også hørt det samme, at det er lovlig å montere og bruke parkert (for show), men ikke under kjøring.

Har aldri hørt om den modellen der, men har sett en rimelig modifisert Honda Zoomer her i byen, mulig eieren har noen tips til deg?

Veldig kult at noen går helt ut på modifikasjonsfronten, stå på!
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Tommas »

Dette er jo helt galematias, men på en god måte :lol:

Gleder meg til å se litt oppdatering, kult at noen tar'n helt ut!

:thumleft :thumleft
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

supermons wrote:Har også hørt det samme, at det er lovlig å montere og bruke parkert (for show), men ikke under kjøring.

Har aldri hørt om den modellen der, men har sett en rimelig modifisert Honda Zoomer her i byen, mulig eieren har noen tips til deg?

Veldig kult at noen går helt ut på modifikasjonsfronten, stå på!
Har kontaktet han, det er det å få den til å strekke seg som jeg sliter med, håper å høre hvordan/hvor han har fått gjort det.

Her er noen bilder, fra starten til godt til verre til bare rot. Men som ange mc-elskere vet, det er system i rotet.. Kinda :-k

84,000kr scooter, tok kun en liten test tur med den før jeg begynte.
Image

Så begynte jeg å motta en del av delene jeg bestilte fra Japan og da begynte det som skulle bli et morsomt mareritt.

Rev den fra hverandre, heldigvis er naboen min bilmekaniker og har det meste av verktøy.
Image

^ Der prøvde jeg min egen senking, men fant ut jeg ikke fikk godkjent den siden jeg gjorde det selv, og gaffelen er ikke lang nok.

Image

^ Rev av fronten for å kobe til musikk anlegg, rev ut hanskerommet of satt in høytalere.

Image

Her har jeg prøvd et nytt sete, lakket dekselet på bakhjulet, satt på tynnere dekk og drev å byttet lykter.

Image

Sånn den ser ut nå, den er ulovlig senket.. Har også byttet det meste rammen. Må få den senket på nytt hos et verksted, og venter på bredere gaffel til det nye dekket mitt bak. Så vil jeg lakkere den, ha i neon og bytte sete.. igjen. Den starter ikke for øyeblikket siden den kun er pen på utsiden :roll:

(ikke bry dere om Totoro hjelmen min, liker Japanske greier).
Bjerknez

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Bjerknez »

Hujedamej.... :smt005 :smt005
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

Bjerknez wrote:Hujedamej.... :smt005 :smt005
Ja, problemet er at den irriterer meg også [-(
Blir ikke fornøyd! Har byttet sete en gang, må bytte igjen, byttet ut mye av styret OG bakdekket selv om jeg har et custom dekk jeg bestilte fra Tokyo :-s

Den blir mest sannsynligvis tatt fra hverandre igjen etter jeg har fått den senket og strukket lovlig for, da vil jeg oppdatere tråden igjen.
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

Har nettopp vært i kontakt med Oslo Zoomer Garage;

"Hei! Veldig kult prosjekt du har gående! Artig at noen går litt utenfor boxen å finner på nye ting! Ang senking er det stort sett vanskelig å få godkjent noe som helst i norge uten at man har TUV godkjente deler. Og som oftest på custom sykler får man ikke tak i så mye sånt. Vi driver ikke med ombygging av rammer o.l. Zoomerne vi har bygget er strekt å senket med deler fra usa. De er ikke TUV godkjent. Så det er litt utenfor regelverket. Om du skal ha det godkjent i vognkort må du vise sykkelen hos vegvesenet. Uten papirer på deler og ombygging kan det bli vanskelig å få godkjent. Jeg ville heller bare kjørt den med den senkingen du har nå så lenge den er sikker og lar seg bruke."


Nå har det seg sånn at jeg har aldri blitt stoppet i kontroll eller hatt problemer med de syklene jeg har, siden jeg bor på et ganske så øde sted så er det milevis med ingenting her.
Men planen var en langtur med min Skywave når den er fiks ferdig.

Er det noen som har litt kunnskap angående hva som kan skje hvis jeg blir kontrollert på denne sykkelen, den vil garantert vekke litt oppsikt.
En bot på 3-4,000 kr for å kjøre med deler som ikke er godkjent er en ting, men hvis de skulle bestemme seg for å konfiskere scooteren min så er det en helt annen sak.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Epylypzon »

Skywave wrote:Har nettopp vært i kontakt med Oslo Zoomer Garage;

"Hei! Veldig kult prosjekt du har gående! Artig at noen går litt utenfor boxen å finner på nye ting! Ang senking er det stort sett vanskelig å få godkjent noe som helst i norge uten at man har TUV godkjente deler. Og som oftest på custom sykler får man ikke tak i så mye sånt. Vi driver ikke med ombygging av rammer o.l. Zoomerne vi har bygget er strekt å senket med deler fra usa. De er ikke TUV godkjent. Så det er litt utenfor regelverket. Om du skal ha det godkjent i vognkort må du vise sykkelen hos vegvesenet. Uten papirer på deler og ombygging kan det bli vanskelig å få godkjent. Jeg ville heller bare kjørt den med den senkingen du har nå så lenge den er sikker og lar seg bruke."


Nå har det seg sånn at jeg har aldri blitt stoppet i kontroll eller hatt problemer med de syklene jeg har, siden jeg bor på et ganske så øde sted så er det milevis med ingenting her.
Men planen var en langtur med min Skywave når den er fiks ferdig.

Er det noen som har litt kunnskap angående hva som kan skje hvis jeg blir kontrollert på denne sykkelen, den vil garantert vekke litt oppsikt.
En bot på 3-4,000 kr for å kjøre med deler som ikke er godkjent er en ting, men hvis de skulle bestemme seg for å konfiskere scooteren min så er det en helt annen sak.
Missforstå meg rett. Jeg har ikkeno imot ombygging. Det syns jeg bare er artig. Har selv drevet på grensa med eldre overmotoriserte bmw`er.
Men det værste jeg kan tenke meg kan skje er avkortning på forsikring om du skulle være uheldig å kjøre på noen... Da blir konfiskering av sykkel peanuts i forhold.
Post Reply