Jalmar *titter innom*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Bikeridr wrote: 09 Sep 2023 17:19 Hei og velkommen tilbake :)
Politi har har vi ikke sett på en stund, men Desmo er "still going strong".
Ja, bortsett fra å ønske deg velkommen tilbake, så skulle jeg forklare hvordan du legger inn bilder. Det ser jeg at du har fått til.
Hvis du også vil ha bildene "inni" teksten, så klikker du "place inline" etter opplasting.
Jeg har laget noen bruksanvisninger på bruken etter jeg overtok. Du finner dem i "forum nyheter". :thumleft
Takk for det. Ja, jeg fant en bruksanvisning på bildeinnlegg, så den krisen er avverget :lol:

Må se om jeg kan få sjekka ut hvordan det går med Pollti. For alt jeg vet kan han sitte på nye brosmeoppskrifter og kanskje han til og med har en ny kabul-karet.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

mekkern wrote: 09 Sep 2023 14:07 På tide med en liten vask?🥳

Long time no see.
Må nok brette opp erma og starte litt rengjøring. Har blitt lenge siden sist nå. Men håpet er at det skal bli litt mer aktivitet både i garasjen, ute på veien og her på forumet nå framover.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pelsen »

Hei, det var lenge siden :D
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

pelsen wrote: 09 Sep 2023 19:18 Hei, det var lenge siden :D
Hei Pelsen

Ja, tia flyr vet du :lol: Men nå er planen å holde meg her litt mer regelmessig. Roter med så mange forskjellige prosjekter nå, både bil og mc, at det er behov for et sted å blåse ut frustrasjon og eventuelle suksesser :lol:

Skulle for 4 år siden bare skifte hjullager på min gamle 2CV, og status pr nu er som følger:
IMG_3388.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pelsen »

Jalmar wrote: 09 Sep 2023 19:34 Skulle for 4 år siden bare skifte hjullager på min gamle 2CV, og status pr nu er som følger:
Det går vel fint, den ruster jo ikke istykker der :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Jalmar *titter innom*

Post by ArcticTiger »

pelsen wrote: 09 Sep 2023 20:04
Jalmar wrote: 09 Sep 2023 19:34 Skulle for 4 år siden bare skifte hjullager på min gamle 2CV, og status pr nu er som følger:
Det går vel fint, den ruster jo ikke istykker der :thumleft
Tjaa, har den om så bare en gang gått i salt, så er Stålmarken igang til det ikke er mer igjen😳
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Platene på den er bare 0,7 mm tykke, så skal ingenting til før marken er gjennom. Veeeeldig lettvint å sveise også :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pelsen »

ArcticTiger wrote: 09 Sep 2023 20:52
pelsen wrote: 09 Sep 2023 20:04
Jalmar wrote: 09 Sep 2023 19:34 Skulle for 4 år siden bare skifte hjullager på min gamle 2CV, og status pr nu er som følger:
Det går vel fint, den ruster jo ikke istykker der :thumleft
Tjaa, har den om så bare en gang gått i salt, så er Stålmarken igang til det ikke er mer igjen😳
Stemmer nok det ja, salt hjelper Stålmarken til å finne mat, men den spiser mer på vått enn på tørt. :thumleft
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Det som normalt skjedde på disse var at ramma gav seg ved torpedoveggen omtrent. Det er der forhjulsopphenget er festa. Man merka det først ved at rattstammen kom i klem mot torpedoveggen, og at bilen fikk en knekk i platene bak forskjermene. Det var svært vanlig på de senere modellene. Ny galvanisert ramme er forholdsvis billig, så ikke det største problemet egentlig. Men på mitt eksemplar er ramma fyllt med en slags voks, så den har klart seg veldig bra. Men til gjengjeld var nederste del av torpedoveggen rusta bort, og det meste av gulvet under forsetene. Og hvis man først begynner, så kan man jo holde på i årevis :lol:

Det eneste som stopper rusta på disse er en generøs dose med Fluid Film med jevne mellomrom.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Nu vel… På tide å blåse vekk spindelvev og støv fra denne bloggen. Etter hvert som alderen har økt, har det blitt en dreining fra mc mot bil for mitt vedkommende. Men jeg har fortsatt en Kawa KLX 250 S og selvfølgelig Gamle Blå. Personlig syns jeg det er mest moro å lage plater og fikse rust på gamle biler, men det betyr ikke at det er slutt på mc. Langt der i fra.

Målet er fortsatt å få Gamle Blå på skilter igjen. Han blei sist brukt vinteren 08/09 og har stått i deler siden det. Så jeg kan trygt slå fast at han trenger MYE omsorg for å bli tipp topp igjen.

KLXen har blitt brukt et par ovale weekender hvert år til grus og lettere off road i Sverige. I år har det ikke blitt noen turer, men planen er å gjenoppta denne aktiviteten til neste år. Den trenger et generelt ettersyn og noen små reparasjoner, men er ellers i grei stand. Håper jeg kan få fiksa det som skal fikses i løpet av vinteren.

Jeg har skaffet en kjekk liten kinesisk dieselvarmer som jeg skal få montert i garasjen ganske snart. Kjøpte den i fjor, og brukte den stående på gulvet med eksosrøret ut under døra, og den klarte å holde en viss varme i garasjen. MEn det var uholdbart slik den sto. Så jeg skal lage et hull i veggen der eksosen kan gå ut, og lage til et mer permanent opplegg der varmeren er skrudd fast i ei hylle.

Så er det jo slik at alt henger i hop på en eller annen måte. En utfordring er at min gamle Citroen 2CV står på bukker i garasjen, og den er plassert så dumt at den opptar alt for mye plass. Egentlig skulle den bare stå sånn mens jeg skifta hjullagre foran, men nå er det 4 år siden… Ting tar tid, og det baller gjerne på seg med ekstra oppgaver når man først starter med 36 år gamle biler. Men jeg er på god vei til å få den ned på hjula igjen, slik at jeg kan få organisert litt bedre i garasjen.

Og jeg panikkjøpte en Suzuki Liana her i sommer fordi den var EU-godkjent. Grei bil, men får den en bulk til blir den helt slett igjen. Den trenger også endel omsorg. Men igjen er det vrient å få gjort noe skikkelig så lenge 2CVen sperrer hele garasjen. Må få gjort noe med logistikken her hjemme :-k

Men nå håper jeg at skrivingen her vil legge et press på logistikkavdelingen her hjemme, slik at det faktisk blir litt fremgang \:D/
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Det blei en trist start på forumbesøket i dag. At Desmo hadde gått bort etter en mc-ulykke i september var trist lesning. Jeg hadde gleden av å treffe Desmo ved et par anledninger for noen år siden. En sindig og rolig kar med mang en god replikk. Men det var mest gjennom forumet her vi utvekslet meldinger, eller villblogging som det også blei kalt. Ikke sikkert at alle satt like stor pris på denne villbloggingen, men det var jo tross alt frivillig om en skulle lese i trådene i blogg-delen eller ikke. Jeg har jo ikke vært særlig aktiv på mc eller forumfronten de siste årene, men hadde sett fram til å gjøre vinteren kortere med meldingsutveksling med Desmo og Pollti, og selvfølgelig alle andre som måtte være interessert. Hvil i fred, Desmo. Du vil bli savnet her på forumet.

Jeg kan også forsiktig nevne at jeg har grunn til å tro at Pollti også har gått bort for et års tid siden. Jeg har gjort noen undersøkelser, og funnet blant annet en dødsannonse på en person med samme navn og bostedsområde, der også navn på pårørende stemmer etter det jeg vet. Han har heller ikke vært aktiv på andre arenaer jeg kjenner til de siste årene. Hvis noen vet noe mer vil jeg sette pris på å høre om det. Særlig hvis jeg tar feil. Da vil jeg selvfølgelig redigere dette innlegget og beklage.

Det er rart hvordan man forandrer seg ettersom årene går. For min del kjørte jeg mc «døgnet rundt» og hadde garasjen full av sykler. Nå er garasjen full av bildeler fra en fransk skjønnhet. Men fortsatt står Gamle Blå i en krok i deler og venter på å gjenoppstå, så helt uten mc er tilsværelsen ikke.en 2015-modell Kawasaki KLX 250 S står i garasjen også, men den har ikke vært brukt siden en off-road tur i Sverige i mai i fjor. Det har ikke vært tid og overskudd til mc, rett og slett. Men jeg hadde håpet at man kunne gjenopplive litt av gamle dagers forum-virksomhet. Det kan se ut som det blir vanskeligere nå som Desmo og Pollti ikke er blant oss mer. Og i tillegg når mc-interessen ikke er den mest fremtredende her i garasjen min. Men blogg er blogg, så kanskje litt håpløs bilmekanikk kan godtas??? :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Jalmar *titter innom*

Post by intruder »

Husker jo deg,Desmo,Pollti og Mekkern blant andre fra villbloggingstida.
Var mye artig å finne der,og håper på dine vegne at du finner glede ved både MC- og bilskriving her... :thumleft
Selv har jeg vært på Lena og truffet Desmo hvert år de siste fire fem åra...en hyggelig kar som var lett å bli kjent med og å like.
Han var også en lidenskapelig flyentusiast og var aktivt medlem i gjengen på Forsvarets flymuseum på Gardermoen.
Så du får nok få liv i gode Gamle blå og Kawaen til sommeren Jalmar =D>
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Borg »

Hold liv i bloggen din @Jalmar og skriv om det du ønsker der. Hadde vært kjekt å få deg inn igjen. Husker fortsatt jeg leste om disse dagsturene dine som fort kunne være tur/retur Stavanger el hva d nå var. Så på deg som en langfarter hva dagsturer var på den tia.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jalmar *titter innom*

Post by mekkern »

Hei Jalmar. :D kjip å høre at Pollti også kan ha ruslet... :-s
Driver selv med mye annet enn mc også for tiden-selv om jeg har en del ennå...roter litt med en slik senil-container på 4 hjul også.
Mulig jeg har greid å drepe gamle CBR`n i høst-skal bli artig å se om det har blitt "close encounter of the 3 grade" mellom ventiler og stempler for den var litt "diesel" i gangen etter jeg dro den litt bakover i gear og så startet den.. :lol: man skal jo ha litt å rote med på vinteren..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Borg wrote: 23 Oct 2023 21:27 Hold liv i bloggen din @Jalmar og skriv om det du ønsker der. Hadde vært kjekt å få deg inn igjen. Husker fortsatt jeg leste om disse dagsturene dine som fort kunne være tur/retur Stavanger el hva d nå var. Så på deg som en langfarter hva dagsturer var på den tia.
Skulle man først ta ut sykkelen, kunne man jo kjøre en runde også. :lol: Det blei noen mil hver sesong, så det var greit å ha en 3 - 4 sykler. Da var man sånn nogenlunde sikker på at i hvert fall 1 av dem funka :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply