Hvilket merke på dekk ?

Prat om tung MC.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Hvilket merke på dekk ?

Post by Speedy Gonzales »

Eg må ha meg nytt dekk pga en stor rift eg har greit å fått i det eg har no..
Veldig synd for det er mye igjen av det :(

Så det eg lurte på er hvilket merke dere anbefaler?

Bruksområdet mitt er litt hardkjøring men det må ihvertfall vare en sesong.
Og eg kjører en god del iløpet av en sesong.

Takker 8)
Keihin

Post by Keihin »

Fabrikant har fint lite å si, men finnes jo relativt nye tester som bla.a. skryter litt mer av Michelin Pilot og Pirelli Corsa enn andre.

Du bør heller tenke på hva slags klasse dekk du trenger. Og da tenker jeg på touring, sport eller racing. Slik du skriver ville jeg minimum gått for sport, men nå sier du ikke hvilken sykkel du skal ha dette på.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
brap

Re: Hvilket merke på dekk ?

Post by brap »

speedy gonzales 2 wrote:Bruksområdet mitt er litt hardkjøring men det må ihvertfall vare en sesong.
Og eg kjører en god del iløpet av en sesong.
Jeg tror du vil slite med å finne dekk som tåler en "god del av litt hardkjøring en hel sesong", i alle fall hvis du vil ha gode kjøreegenskaper når du hardkjører.

For hardkjøring bør du velge racing eller sports/hybriddekk. For varighet og langtur bør du velge touring-dekk.

Siden grunnen til at du bytter dekk er en rift, og ikke at du har hatt problemer med varighet eller ytelse fra nåværende dekk så vil jeg anbefale deg at du skaffer nytt dekk av samme type. Hvis du skal bytte til en ny type dekk bør du stikke innom forhandleren din og høre hva de anbefaler deg. Hvis de har peil så bruker de litt tid på å anbefale noe, og de spør deg ut om kjørestil og hva du ser etter i et dekk. Hvis ikke bør du velge en annen sjappe eller researche og kjøpe dekk fra utlandet, og få en tilfeldig sjappe til å legge om for deg.

Hvis du vil ha anbefalinger fra oss på forumet som ikke vet noe om din kjørestil, erfaring, sykkel, sykkeloppsett, favorittvei eller budsjett vil jeg anbefale battlax 020, "vanlig" sportmax eller corsa strada, siden de er gode dekk som muligens kan vare en hel sesong. For litt mer grep og racy stil er Keihin sine anbefalinger gode, i tillegg til sportmax gp/rr og battlax 010/014.
il4
NeoN

Post by NeoN »

jeg har gode erfaringer med dunlop ( og et par kjenninger av meg ). jeg hadde arrowmax på sykkelen min, det er ikke akkurat de mest sportslie dekkene, men de ble lite slitt på den tia jeg hadde sykkelen.

ellers er dunlop sportmax et dekk jeg kan anbefale! en venn av meg kjørte bakdekket 17000 km ( på nsr med effektannlegg, lettmc vel å merke :? ) før han byttet dekket.. og han kunne sikkert kjørt 1000 km til på det! men han tok å børna bort siste del av bak dekket for han bytta :wink:
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er forskjell på dekk beregnet for 125 kontra tung sykkel Neon. Ikke for å være spydig, men det er fakta óg det er en forskjell av betydning.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Sykkelen er ikkje større enn en cbr 600 men eg driver å akslerere mye og kjører litt hardt i svingene(vil eg tro da :))
Men er ikkje noe motogp stil akkurat

:lol:

Da eg er en fattig student så har eg ikkje mer enn noen få tusen kr å bruke på ett dekk..kan kanskje strekke meg til 2500..

Dekket eg har hatt no i år er forsåvidt greit nok, litt dårlig da det vått ute og eg merker ofte at eg "glir" på en måte i svingene..

Lurer på om kanskje bare skal gjøre som brap sider og satse på det samme dekket..
NeoN

Post by NeoN »

Gixxerman wrote:Det er forskjell på dekk beregnet for 125 kontra tung sykkel Neon. Ikke for å være spydig, men det er fakta óg det er en forskjell av betydning.
det var derfor jeg skrev i teksten: lettmc vel å merke
Før:
Aprilia MX 125 2004, rød
Husqvarna sm 125 2007

Extra

Post by Extra »

Bridgestone, er de/det bra? eier 125cc selv
Honda NSR 02
NeoN

Post by NeoN »

Extra wrote:Bridgestone, er de/det bra? eier 125cc selv
Dunlop arrowmax blir skikkelig kule på nsr :D de passer også godt til kjøre egenskapene på nsr :P :P
Før:
Aprilia MX 125 2004, rød
Husqvarna sm 125 2007

buchern

Post by buchern »

Hei

Du får billige brukte racing dekk. Har kjørt med det 1 sesong nå. Klarer vell en maks 4-5000 på dekket. Sitter ikke så godt når det regner men på en varm sommerdag så har du et JÆVLA bra grep!

Dekkene er billige og. Gir 1000,- inkl omlegging pr dekk. De har gått 30 km på bane. De er litt slitte i sidene, men merker det så og si ikke :P

Kjørt på dunlop sportmax på gamle sykkelen og kjøre egenskaper kan ikke sammenlignes med disse dekkene (er litt forskjellige merker hver gang)
X

- Yamaha R6 2002 Supersport
- Ktm 525 03 "smr" (solgt)
- Gsxr 600 2001 mod (Vraket og solgt)
- Aprilia Rs 125 2003 mod (Stjålet)
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Har samme spørsmørsmålet, hva passer på min sykkel?
Har kjørt på et Cougar Sprint GPI1 bak, og det begynner å bli slitt og modent for utskifting. Merker at det kan slippe enkelte ganger når jeg legger sykkelen over, og lurer på om det kommer av at det nå er flatere enn det da det var nytt.
Kjøringa mi er jo ikke den friskeste, klarer meg med fartsgrensene (som oftest :wink: ) men tror jeg vil ha et dekk som ikke er så "hardt". Skal skifte støtdemperne bak i vinter, det vil sikkert også virke inn på kjøreegenskapene til sykkelen.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
buchern

Post by buchern »

Ragnhild wrote:Har samme spørsmørsmålet, hva passer på min sykkel?
Har kjørt på et Cougar Sprint GPI1 bak, og det begynner å bli slitt og modent for utskifting. Merker at det kan slippe enkelte ganger når jeg legger sykkelen over, og lurer på om det kommer av at det nå er flatere enn det da det var nytt.
Kjøringa mi er jo ikke den friskeste, klarer meg med fartsgrensene (som oftest :wink: ) men tror jeg vil ha et dekk som ikke er så "hardt". Skal skifte støtdemperne bak i vinter, det vil sikkert også virke inn på kjøreegenskapene til sykkelen.
At dekket slipper lettere når det er slitt. Men så lenge du ikke er "kreativ" med gass hendelen i svinger osv skal det ikke slippe i svinger osv. Et mykere dekk er nok tingen. Så lenge man kjører pent så holder myke dekk ganske lenge også
X

- Yamaha R6 2002 Supersport
- Ktm 525 03 "smr" (solgt)
- Gsxr 600 2001 mod (Vraket og solgt)
- Aprilia Rs 125 2003 mod (Stjålet)
bbolstad

Post by bbolstad »

speedy gonzales 2 wrote:Sykkelen er ikkje større enn en cbr 600 men eg driver å akslerere mye og kjører litt hardt i svingene(vil eg tro da :))
Men er ikkje noe motogp stil akkurat

:lol:

Da eg er en fattig student så har eg ikkje mer enn noen få tusen kr å bruke på ett dekk..kan kanskje strekke meg til 2500..

Dekket eg har hatt no i år er forsåvidt greit nok, litt dårlig da det vått ute og eg merker ofte at eg "glir" på en måte i svingene..

Lurer på om kanskje bare skal gjøre som brap sider og satse på det samme dekket..
2500 er mykje penger, fikk et brigdestone bt012ss i 190 dim for 2300 med omlegging her i bergen i sommer
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Jeg betalte bare 1000 kroner for et 100/80-17 dekk, inkl. mva. og arbeid.
Merket er IRC, og etter det jeg kan se på google, så lager de omtrent bare dekk til tråsykkler :oops:
erib

Post by erib »

Jeg har Bridgestone BT45 (tror jeg det var) på min VFR.
Sitter som tyggis! :D
Men husker jeg hva det kostet? Neida...

-erib
Post Reply