Page 1 of 1

Honda Varadero XL 1000

Posted: 09 Feb 2017 15:14
by Quist
Hallo.
Jeg har en Honda Varadero XL 1000, 2000 modell. I høst begynte den å oppføre seg rart. Fjusket (rundt 4500 og 5000 omdreininger), tungstartet (startet ikke) og til slutt gikk den ikke i det hele tatt.

Har drevet litt feilsøking, sjekket forgassere, de var helt rene og ikke noe tegn til "rusk" der. Byttet batteri fordi det ble dårlig. Byttet bensinpumpe, luftfilter og plugger.. Fortsatt ingen tegn til å få start på sykkelen. Har sjekket at det er gnist og det lukter bensin, men er ikke sikkert at gnisten er "stor nok".

Noen som har en ide om hva som kan være lurt å sjekke videre?
Eller har hatt samme problem?

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 09 Feb 2017 16:50
by knutk
Quist wrote:Hallo.
Jeg har en Honda Varadero XL 1000, 2000 modell. I høst begynte den å oppføre seg rart. Fjusket (rundt 4500 og 5000 omdreininger), tungstartet (startet ikke) og til slutt gikk den ikke i det hele tatt.

Har drevet litt feilsøking, sjekket forgassere, de var helt rene og ikke noe tegn til "rusk" der. Byttet batteri fordi det ble dårlig. Byttet bensinpumpe, luftfilter og plugger.. Fortsatt ingen tegn til å få start på sykkelen. Har sjekket at det er gnist og det lukter bensin, men er ikke sikkert at gnisten er "stor nok".

Noen som har en ide om hva som kan være lurt å sjekke videre?
Eller har hatt samme problem?
Uten at jeg er kjent konkret med sykkelen:
En motor trenger kompresjon, riktig blandet bensin (riktig som i forholdet luft/bensin) og tenning.

Utifra beskrivelsen virker det som kompresjonen er grei, bensinen er på plass, og da står vi igjen med tenningen. (men både bensin og kompresjon må sjekkes "på årntli").
Om der er gnist, men svak, kan det virke som om styringen er grei (regner med elektronisk tenning på så ny sykkel), og da sitter man igjen med coiler og kabler.
Dersom kablene er av typen med kulltråd har de egenskapen at de taper seg over tid, og må før eller senere byttes.

Om dette hadde vært mitt problem ville jeg begynt med å bekrefte at kompresjon er ok, forgasserne gir bensinen de skal, dvs sjekke dysene og flottør, og deretter kikket på tenningsanlegget.
Målt at coilene ikke er kortsluttet (helt eller delvis). og at tenningspulsen er på riktig sted med riktig styrke.
Om alt er ok så langt gjenstår tennplugger og kabler mellom coil og tennplugger.
Om alt er i orden skal motor gå.
Om den fortsatt ikke vil starte har man målt en av foregående parametere feil.

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 09 Feb 2017 17:03
by Quist
Takk for svar KnutK. Ja, var noe i den duren jeg tenkte. Har begynt å tvile på tenningen. Men hvordan får man målt om dette er i orden?

Skal bruke litt tid på sykkelen i morgen, så da er planen å sjekke kompresjon.

Men ut i fra symptomene, hva mener du/dere?
Tungstartet(når den er kald), fjusker på 4500-5000 rpm. Når/hvis jeg har fått start på den og kjørt den varm, så er det ingen problemer med å stoppe og starte den igjen.

Hva kommer dette av?

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 09 Feb 2017 19:55
by KliffArne
Har hørt at de Honda'ene har hatt tull med pick-up/ pulser coil.

Men du sier at den går fint når den er varm, hvis du først får start, så da utgår kanskje det.

Jeg tenkte forgasser-tull da jeg leste første posten, men du påstår de er fine. Ville uansett startet med ventilklaringskontroll/ justering, etterfulgt av forgassersynkronisering.

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 10 Feb 2017 09:44
by Quist
Ja, har vurdert å ta en ventil kontroll/justering, men det er jeg ikke så sikker på om jeg skal gjøre selv. Kanskje greit å sette sykkelen på verksted.

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 10 Feb 2017 10:18
by inunf
Kontrollen klarer du lett selv. Justeringen kan være litt mer tricky, avhengig av hvordan det er gjort. Googlet litt, ser ut til at det kan være shim under bucket. I så fall må du ut med kammene. Det går fint å gjøre selv, men da bør du helst ha litt greie på slikt.

Utover det som er nevnt her ville jeg ha målt ladespenningen og sjekket at spenningsregulatoren var i orden. De har vel vært en svakhet på Honda, og det kan være den som gir følgefeil på tenningssystemet.

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 11 Feb 2017 14:45
by Quist
Sjekket kompresjonen, den var veldig lav.. men vet ikke om jeg stoler på utstyret til biltema der.. fikk hvertfall helt likt utslag på begge cylinderene. sjansen for at det er så riv ruskende galt på begge cylinderene er vel høyst usannsynlig. hadde 5 bar med kald motor, ifølge boka skulle det vært 12 bar, med varm motor.

Fant uansett ut at jeg har en gåen plugghette.. Målte begge coilene, pluggledningene og plugghettene. viser seg at ene plugghetten er kaputt.

Kan dette være løsningen på problemet tro?

Nå er jo tanken av og alt, så investerer i nye topplokkspakninger å prøver å måle klaringen på ventilene.

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 11 Feb 2017 15:16
by Roargutten
Dårlig komp kan jo være et symptom på trange ventilklaringer. Kompresjonen øker nok en del ved varm motor. Plugghette kan absolutt være en årsak det også.

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 11 Feb 2017 15:52
by ole m.
Husket du åpne spjeld mens du målte da? Men det viktigste ved kompresjonsmåling er jo at det er likt på begge/alle sylindrene.

Re: Honda Varadero XL 1000

Posted: 11 Feb 2017 20:46
by Quist
Ja, full gass!