Mange gode poeng her. Takker for innspill!
Jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å bli skuffet over draget i en 650 V-strom eller TDM 850/900, men prisen på en slik sykkel gjør at verditapet av å ha en stående ikke er all verden. Jeg kjøpte GS'en for å se om et bytte av sykkeltype kom til å gjøre at jeg ville kjøre mer (hadde aprilia RSV mille før). Ser nå at det blir ikke kjørt mye mc uansett. Når det først klaffer med at været er fint, jeg har fri og jeg ikke skal male hus er det mye annet som frister også.
knutk wrote:Skjønner at ikke GS er "greia" di, og det nevnes at du finner den høy og slapp.
Men med mindre billigere sykkel er en vesentlig faktor tillater jeg meg å slenge på noen kommentarer.
Det nevnes diverse modeller, alle med felles karakter at de trolig er lavere enn GS, men også vesentlig svakere motormessig. Så jeg mistenker at valget blir som å gå fra aske til ilden.
Om budsjettet ikke er greia, tror jeg du bør skifte beite, se på sterkere sportstourere. Vil du ha sprek motor og passasjerkomfort er Kawasakis 1400 GTR/Yamaha FJR 1300/BMW K1300GT/S greia, hvor undertegnede setter BMW høyest med mest utstyr, best chassis og sterkest motor. Dog er det sykler som trives best på asfalt med grei standard. Om ønsket er å kjøre på svingete bakveier vil en tosylindret motor gi mer kjøreglede, og en høyere sykkel vil gi mere kjørekomfort grunnet lenger fjæringsvei. Man kan si at høyde og fjæringskomfort går hand i hand. (dog kan jo et senkesett kurere en del av sykkelens høyde og fortsatt beholde lenger fjæringsvei).
Hva som er riktig er det kun trådstarter som kan avgjøre.
Lykke til med valget
Har absolutt vært innom tanken på sportstourer. Har kjørt litt forskjellig, og liker best store tosylindrede motorer. Likte egentlig veldig godt motoren i apriliaen, og kunne tenkt meg en Capo Nord eller kanskje Futura. Det som taler i mot sportstourer er sittestillingen. Er redd den blir for fremoverlent og for lik apriliaen. Har sett litt på sykler som Bandit 1200, det kunne absolutt vært et alternativ.
VFR800 har jeg prøvd, og jeg likte den ikke. For sportslig sittestilling og for lite bunndrag (etter min smak).
Flanker wrote:At BMW R1200GS er "slapp" motormessig vet jeg ikke helt om jeg er enig i... Jævelskapen har et voldsomt dreiemoment og akselererer 0-100 raskere enn mye annet på to hjul! Hvordan kjører du den? Få turtallet litt opp og vri på rulla + stram opp forspenningen litt.
TDM, V-Strom og øvrige i samme segment med mindre kubikk er ihvertfall slappe ift. GS. Skal du få en ADV sykkel som er særlig sprekere må du se til KTM 1190/1290 eller Ducati Multistrada. Ja, den er stor og høy. Ja, den er veier litt. Men tyngdepunktet er lavt og høyden er en vanesak. Det samme er følelsen sykkelen gir på vei pga. Telelever fjæringen og boxeren har en spesiell motorkarakter.
Enig med @knutk - Kanskje du bør titte i et annet segment enn adventure-sykler
Hvordan jeg kjører den? Ligger stort sett i 6. gir i greit driv på transportetappene. Når jeg kjører inspirert holder jeg stram wire til giret er tomt, girer opp uten clutch, og gjentar til jeg må bremse. For all del, den er ikke treig, men spesielt rask er den heller ikke.
Har vurdert litt Ducati Multistrada 1200 og BMW S1000XR. En av de (antakeligvis ducatien siden jeg stort sett liker to sylindre bedre enn fire) hadde nok vært optimal for meg. Ankepunktet er prisen. Det blir for dumt å ha en så dyr sykkel stående og bare kjøre 2-3000 km i året.
Forøvrig enig i at boxeren har en spesiell motorkarakter, og den er ikke helt for meg. Likte motoren i apriliaen mye bedre.
Konklusjonen er at det finnes nok sykler jeg hadde blitt fornøyd med, men de vil jeg ikke ta meg råd til. De syklene i prisklassen jeg synes er "passelig" er sannsynligvis for slappe, men det får jeg heller leve med.
Spørsmålet var vel egentlig om noen har erfaring med passasjerkomforten på 650 V-strom?