Dersom vi holder diskusjonen om blending og lysspredning utenom har jeg følgende å tilføye:
Har prøvd dette en gang, og min personlige erfaring er derfor begrenset til det ene settet.
Jeg kjøpte et sett -
http://www.hid50.co.uk/ultra50.html. Det er ikke blant de rimeligste, men funket fint de 6 årene de ble benyttet i langlysene på sykkelen (K1300GT).
Xenonpærene funker på samme måte som pæren i en elektron-blits, (men lyser kontinuerlig). Således er der en elektronisk krets som hakker opp strømmen til pulser, som så blir transformert opp til en spenning på flere hundre volt og likerettet.. Typisk skal kretsen ha minimum 9 volt inn, så spenningen inn er ikke kritisk. Men det er viktig at der benyttes kvalitetskomponent, dette for å holde varmgangen nede på et fornuftig nivå. Forskjellen mellom 35W lys (mest vanlig) og 55W lys ligger i spenninga ut fra denne kretsen (man kaller den Ballast, men det er mere inn i der enn hva navnet antyder). Det er også viktig at alle komponentene er tettet på en skikkelig måte. Ledningen fra Ballast til pæren har spenning på flere hundre volt. Da systemet på mc blir utsatt for vær og vind er det av egeninteresse at der ikke oppstår overslag.
Således er det fullt mulig å ha et system som funker problemfritt år etter år, men som ofte ellers, man får hva man betaler for.
De aller fleste sykler greier å drifte HID uten problem. I den grad et system ikke funker har valg av batteri tvilsomt noe betydning.
Det som kan bety noe, er om man ettermonterer på sykler uten sikring, men det er ikke relevant på Betty. (Når systemet har vært avskrudd en stund drar det litt ekstra strøm i oppstarten. Denne ekstra strømmen kan overstige begrensingen som ligger i maksstrøm for den sikringsløse kretsen, og den stenger strømmen). De fleste monterer 35W anlegg. Denne lavere strømmen vil i enkelte tilfelle trigge pære-feil varsel. Produsentene forenkler navnsettingen og kaller det CANbus tilpasset, selv om der teknisk sett ikke er direkte sammenheng mellom sikringsløse kretser, feilmeldinger og CANbus (selv om mange sykler med CANbus også kjører på med sikringsløst og har pæreovervåking)