Page 1 of 3

Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 05 Feb 2018 18:06
by lefty293
Hei!

Har ikke vært inne på forumet på lenge(måneder). Men mye har skjedd. På september fikk jeg et tilbud på ny mc jeg ikke kunne si nei til.
Kom over en 2017 MT-10 på finn.no. Den sto i Kirkenes og hadde gått 30 mil. Jeg har en Z1000SX som har passert 60k, så et bytte passet egentlig bra. Jeg hadde en stund sett etter en S1000XR med lavramme da jeg med mitt handikap og 170 cm høyde ikke bør ha en mc jeg må ha hjelp til å flytte(les rygge). BMW'n hadde flere usikkerhetsmomenter ift ombygging enn en MT-10, så en dag var vi flere kamerater på vei til Trondheim for å hente en MT-10 på hurtigruteterminalen. Litt pussig følelse å ha med en kamerat for å hente din egen nye mc. Blir sabla gøy med 20 hk mer og 20 kg mindre sykkel. Fy som jeg gler meg!!

I løpet av vinteren har jeg straks fullført ombygging til venstregass,venstrebrems og venstreclutch. Det dukket opp flere issuer etterhvert, men alle ser ut til å ha løst seg nå. I tillegg har jeg turmodifisert den. Det tok noen måneder før statensvegvesen ga meg klarsignal, men nå skal den være klar for visning og ny europatur for meg og 4 andre rørosinger.

Bilder kommer etterhvert!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 05 Feb 2018 18:08
by lefty293
Image
Hurtigruteterminalen i sept-17


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 05 Feb 2018 18:10
by lefty293
Image
Av med spjeldhus for å få gasswirer ombyttet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 05 Feb 2018 18:11
by lefty293
Image
Venstresiden er tettpakket.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 05 Feb 2018 21:53
by DrGreve
Imponerende pågangsmot det står respekt av :thumleft

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 05 Feb 2018 22:14
by lefty293
DrGreve wrote:Imponerende pågangsmot det står respekt av :thumleft
Takk DrGreve!

Alt går, det tar bare litt lengre tid har jeg lært av min kloke far. Skal en gjøre alt med kun en arm tar det enda lengre tid. Men så er betalingen minst like god da :D

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 05 Feb 2018 22:17
by Trondgv
Det er vel ikke så mye annet å si enn at dette er imponerende! =D>

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 11:59
by knutk
Jeg blir alltid imponert over folk som ikke legger seg flate så snart der dukker opp problem :thumleft

Litt nysgjerrig på flytting av gasshandtak. Er det enkelt å snu rotasjonen på gassrulla, eller må du dreie den "feil vei" ?

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 12:03
by Toven
Imponerende!! =D>

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 12:20
by Tommas
Spennende gjort, og ser ut som du er utstyrt med en solid dose pågangsmot :thumleft

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 14:37
by inunf
Tøft! Bruker du original clutchhendel? Hvordan gjør du det når du skal bremse ned og clutche ut samtidig?

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 16:59
by lefty293
knutk wrote:Jeg blir alltid imponert over folk som ikke legger seg flate så snart der dukker opp problem :thumleft

Litt nysgjerrig på flytting av gasshandtak. Er det enkelt å snu rotasjonen på gassrulla, eller må du dreie den "feil vei" ?
Hei KnutK!

Gassrulla er symmetrisk, så det er wire/fjæra på spjeldhuset som roterer gassrulla tilbake. Det er bare å bytte plass på wirene nede ved spjeldhuset. Gasswirene er ca like lange, så det er en enkel jobb.
Hovedutfordringen denne gangen var å få plass til bryterne på/til hendlene. Disse har jeg kuttet ut eller byttet i mindre brytere tidligere. Ettersom det er cruisecontrol på MT’n så ville jeg ikke ødelegge orginalstøpslene. Jeg har maskinert/frest meg nye fester på bremse og clutchbrakettene. Synes det ser greit ut.
Image


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 17:06
by lefty293
inunf wrote:Tøft! Bruker du original clutchhendel? Hvordan gjør du det når du skal bremse ned og clutche ut samtidig?
Hei inunf!

Ja jeg bruker original clutchhendel. Det er mulig å klemme inn begge hendlene samtidig. To fingre på hver. Ellers går det å skifte til bakbremsen når det går sakte nok.
På min første sykkel bygde jeg dualbrems på fotpedalen(la en bremseslangene fra den ene frontkaliperen til fotpumpa). Det er enkelt når det ikke er ABS.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 17:40
by Snikkeren
Regner med dette er deg? Knallfilm. Godt å ha pågansmot når ting stritter i mot. :thumleft :thumleft

http://streamio.com/api/v1/videos/5a65c ... 07b5000001

Re: Ny MT-10,handikapbygg.

Posted: 06 Feb 2018 19:02
by knutk
lefty293 wrote:
knutk wrote:Jeg blir alltid imponert over folk som ikke legger seg flate så snart der dukker opp problem :thumleft

Litt nysgjerrig på flytting av gasshandtak. Er det enkelt å snu rotasjonen på gassrulla, eller må du dreie den "feil vei" ?
Hei KnutK!

Gassrulla er symmetrisk, så det er wire/fjæra på spjeldhuset som roterer gassrulla tilbake. Det er bare å bytte plass på wirene nede ved spjeldhuset. Gasswirene er ca like lange, så det er en enkel jobb.
Hovedutfordringen denne gangen var å få plass til bryterne på/til hendlene. Disse har jeg kuttet ut eller byttet i mindre brytere tidligere. Ettersom det er cruisecontrol på MT’n så ville jeg ikke ødelegge orginalstøpslene. Jeg har maskinert/frest meg nye fester på bremse og clutchbrakettene. Synes det ser greit ut.
Image
Hei.
Takk for svar.

Det ser jo veldig "årtnlig" ut det der. :thumleft
Da gjenstår det bare å bli kvitt snøen .

Lykke til med ny sykkel. :D