Fuskende viffer 800

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Retrospec
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2005 09:30
Location: Kongsvinger

Fuskende viffer 800

Post by Retrospec »

Har en 98 VFR800 som jeg ikke blir helt klok på.
Den fusker på de 3 første girene opp til omkring 3500 rpm. Etter dette
er det helt borte. Hadde stor service inkludert justering av gasser etc..
Men fuskingen er der fortsatt. Merkes kun da jeg ligger under 3500rpm med gjevn gass. Ved gasspådrag er den som en okse og jeg merker ingenting. Noen forslag på hva dette kan være?
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Høres veldig spesielt ut...

Fusker den faktisk bare på de 3 første girene, eller er det sånn at du ikke hører eller merker det lengre etter det?

Om det bare er de tre første girene må det være noe som er relatert til 1-3 gir... Dvs. girkassen eller hastigheten.

1. Dårlige tannhjul på 1-3 i girkassen, eller andre effekter i girkassen om påvirker 1-3 gir
2. Strekt kjede, dårlige tannhjul som kun merkes i hastighetene til 1-3?
Image
User avatar
Retrospec
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2005 09:30
Location: Kongsvinger

Post by Retrospec »

Problemet virker å være relatert til lavt turtall. Fra 3e gir og opp er det borte, selv på samme turtall. Kan nesten minne om kondens fusk, eller at man kjører på for høyt gir. Det er dog ikke hørbart på eksosen eller lignende men merkes kun på sykkelens gange med at det føles som om den "moter" litt. og det er ikke store fuskingen, sykkelen drar fint og gjevnt ved gass pådrag, det oppstår kun når jeg ligger gjevnt i en hastighet som tillsier under 3500rpm.
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Fuskende viffer 800

Post by brap »

Retrospec wrote:Hadde stor service inkludert justering av gasser etc..
Hm, denne sykkelen skal da ha FI, og ikke noe forgasser?

Jeg synes at problemet høres FI-relatert ut. Jeg ville først sjekket bensinfilteret. Det er neppe pluggene, men sjekk de også.

Biken din skal ha et FI-lys, blinker dette? FI-en gir også ut feilkoder som forteller om hvordan den opplever problemet.
il4
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

tror brap har rett, få den på verksted og få justert på 5% mere bensin på lavregisteret. Funker bestandig.
User avatar
Retrospec
Posts: 4
Joined: 19 Dec 2005 09:30
Location: Kongsvinger

Back to beginning :(

Post by Retrospec »

Vel, da er biken ute av garasjen igjen og jeg har fått tid til å teste litt ut på problemet. Blir dog ikke særlig klokere på dette.
For å beskrive problemet litt mer nøyaktig så fusker den faktisk
bare på 6 gir mellom 3500-4000 rpm den drar som en kule og fusken gir seg momentant over 4000 rpm og merkes ikke på samme turtall på lavere gir.
Har gått igjennom plugger/filtere og allt annet tenkelig. Det jeg ennå har igjen er å få sjekket FI og eventuellt justere bensin blandingen. Dog vil jeg si utifra fargen på pluggene at blandingen ser ut til å være bra.

Noen som erfart lignende? Eller er det bare å få den i computer'n og sjekke FI?
Post Reply