Fotobokser

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Fotobokser

Post by Cartman »

User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »

Det der er helt idiotisk gjort fordi det der går av våre skattepenger så det er vi som må betale når idioter gjør slikt :evil:
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

pelle wrote:Det der er helt idiotisk gjort fordi det der går av våre skattepenger så det er vi som må betale når idioter gjør slikt :evil:
Bare én bra løsning på det, og det er at mange flere får ræva opp av stolen og gjør det samme. Hovedmotivet med boksene er å tjene penger, så når vi sprenger nok mange til at de går i null vil det motivet være borte. Blir helt feil å tenke slik når det tydeligvis ikke nytter å motarbeide statens innkrevningshysteri med fornuft. Boksene er til for å beskatte oss enda mer, så hvis de blir fjernet sparer vi sjåfører mye mer penger enn det koster å erstatte dem.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »

Hvis vi holder oss innfor lovens grenser, det vil si lovlig fart så vil ikke de tjene penger på oss. Og det skal vi jo gjøre ellers blir vi lovbrytere og da må vi skylde på oss selv hvis vi blir tatt. Ja det er sure penger når en blir tatt for å overskride fartsgrensen men vi har oss selv å takke. Men det vi kan klage på er at det er for store bøtesatser for den type lovbrudd og det er jeg enig i men så lenge vi ikke klarer å få endret dem så må vi holde oss innenfor lovens grenser eller ta konsekvensene når vi blir tatt. Vi kan ikke begynne å ødelegge fotoboksene for det er det bare vi selv som må betale allikevell :lol:
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Noen godtar å gå midt inni saueflokken mens den løper i ring på leting etter mat, jeg gjør ikke...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Det er de fineste fotoboksene jeg har sett iallefall! :)
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Finnes en enkel måte å la fotobokser miste sin virkning: Ikke bli tatt i dem :)
- Skyt her -
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Eike_Oak wrote:Finnes en enkel måte å la fotobokser miste sin virkning: Ikke bli tatt i dem :)
Fant du på den helt alene?

Hva med å klippe førerkortet og låse seg inn hjemme. Burde vel funke fint det også?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jeg har ikke problemer med å akseptere at Politiet kommer med reaksjoner ved overtredelser av Veitrafikkloven. Hvordan de prøver å håndheve loven har vi ingenting med. Om Politiet setter opp fotobokser, har laser-/radarkontroller eller patruljerer veistrekninger er likegyldig. Om noen har "skyld" i det, er det de som kjører.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Desmo wrote:Jeg har ikke problemer med å akseptere at Politiet kommer med reaksjoner ved overtredelser av Veitrafikkloven. Hvordan de prøver å håndheve loven har vi ingenting med. Om Politiet setter opp fotobokser, har laser-/radarkontroller eller patruljerer veistrekninger er likegyldig. Om noen har "skyld" i det, er det de som kjører.
Du må være prakteksemplaret på norsk molbo ;) Makan til nikkedukkementalitet hare jeg ikke hørt på lenge. Mener du seriøst at folket ikke skal ha noe å si på hvordan UP gjør jobben sin? Er du i det hele tatt klar over at de fleste kontroller er plassert av økonomiske grunner? De innrømmer det til og med selv at de står der de tjener mest, ikke der det er farligst å kjøre fort. Se på plassering av fotobokser også, samme der. Står i innsnevringer etter forbikjøringssoner og midt på strekker hvor man kan kjøre forbi.

Få hodet og ræva opp fra blautmyra og lukt på kaffen. Staten styrer UP til å drive butikk mens de dytter oss full av løgner om at "fart dreper" så vi ikke skal klage. Problem #1 i Norge er møteulykker, og de kommer _ikke_ av høy fart, heller av mangel på det. I sverige senket de noen 110 soner til 90 for å teste effekten, og de fikk markant økning av møte- og utforkjøringsulykker.

En lengre måling utført av vegvesenet viser at 99% av all trafikk mellom Oslo og Gardermoen er over fartsgrensen, så enten er 99% av oss suicidale galninger som skulle vært uten førerkort eller så er noe galt med fartsgrensene. Velg selv...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Her ligger en rapport som tar for seg det meste som har skjedd og kommer til å skje med fotobokser her i landet.

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... inary=true

Den blekka kan det være en fordel å lese litt i hvis man skal få en helhet i hva dette med AKT går ut på.

Skal ikke si hvilken holdning som er mest molbo, men tror ikke man kan redusere antall fotobokser med å sprenge dem. Tvert i mot. I rapporten står det faktisk at hærverk var en av grunnene til at boksene ble digitalisert. Så jo mer hærverk, jo fortere blir boksene utstyrt med digitale kameraer. Og med digitale kameraer kommer gjennomsnittsmåling. Videre i rapporten står det hvem som bestemmer hvor boksene skal plasseres og hvilke kriterier som skal oppfylles. UP er kun en høringsinstans i saker vedrørende plassering.

Det viser seg også ulykkene har gått ned med ca. 20% på de strekningene der boksene står.

Så er det interessant at spørreundersøkelser viser at folk blir mer og mer enige i at AKT skal brukes som kontrollmåte. Hele 75% av de spurte var enige i at AKT skulle brukes.

Slik jeg ser det så har hærverket gjort at boksene har blitt utviklet. Både ulykkestall og gjennomsnittshastighet på strekningene der de står har blitt redusert. Folk er positive til AKT.

Blir vel vanskelig å få de bort ved hjelp av hærverk når den positive effekten er så stor... :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Kanskje en ide å sjekke andre kilder enn _statens_ vegvesen også, som jeg akkurat påpekte? Bukken og havresekken osv.

Altså, 75% er positive til fotobokser?! Jaha, hvor da? Jeg har aldri møtt en, har noen andre?

Det 20% argumentet husker jeg ble tatt opp. Viste seg å stamme fra veistrekninger hvor flere tiltak ble satt inn samtidig som boksene. Altså umulig å si hva som ga effekt.

Det ble satt ned et utvalg bestående av bl.a. politidirektoratet som jobbet i 3(!) år med å dokumentere effekten til fotoboksene. De fant ingen positiv effekt. Så settes Transportøkonomisk institutt (TØI) til det samme og "finner" disse store positive effektene på kun kort tid. Ved spørsmål om dette får man til svar at de "valgte å se bort fra utvalgets rapport".

Sintef har undersøkt alle ulykker i Norge over lang tid og konkludert med at kun 6% av ulykker med alvorlig skade eller død som følge kan relateres til høy fart.

Sjekk media også hvis dere er i tvil. Vedder på at den neste dødsulykken du leser om er en møteulykke. Hvordan hjelper bokser mot det?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Hva er AKT :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Boksenes oppgave er å senke hastigheten på akkurat den strekningen hvor de er plassert. Snuten sier at det ikke gjør noe om folk har gps-varsler for alle fotoboksplasseringer i Norge, fordi folk uansett må senke farten - og det er det som er hensikten...

Fotobokser er uansett noe jævla dritt. Sure penger om man uheldigvis ligger 5 km over fartsgrensen.... Spreng dem til helvete for min del.

Forøvrig er alle bokser såvidt jeg vet digitalisert, så det er ingen unskyldning for å ikke sprenge de...

jA TIL SPRENGING AV FOTOBOKSER liksom...
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Ragnhild wrote:Hva er AKT :?:
Vettafaen... han mente sikkert ATK - Automatisk Trafikk Kontroll.
Post Reply