defa er vel den eneste alarmen som er godkjennt i norge
den har moduler for alt. fjernstart even..
Erfaringer med DEFA MC SECURITY Alarmer ?
Min vurdering av MC-alarm er at det bare er vits i å ha hvis sykkelen er unik og uerstattelig.
Med min forsikring (if) kan jeg spare 4000 i egenandel hvis sykkelen faktisk blir stjålet, og dette er den eneste fordelen ved alarmen. Ulempene med MC-alarm er at de koster mellom 2 og 4 tusen, de slår inn når du minst venter det, de bruker batteri, og hvis noen først vil stjele sykkelen din så får de gjort det uansett. Avhengig av den enkelte alarm er det også andre ulemper, for eksempel må noen alarmer resettes hvis motoren slukker, og noen alarmer har en stor og upraktisk fjernkontroll som du må slepe med deg overalt du går. Har alarmen immobilizer så lager du et ekstra point-of-failure i tenningssystemet på biken din, noe som ikke trenger være fordelaktig.
DEFA er ikke den eneste alarmen som er godkjent i norge, alle andre MC-alarmer er like mye eller lite godkjent som den. FG godkjenner nemlig per dags dato ingen MC-alarmer, bare skivelåser. For å være på den sikre siden bør du høre om din forsikringsagent har noen meninger eller anbefalinger.
Andre alternativ er for eksempel den som if pusher, Meta M357, eller Spyball. Begge har startsperre/immobilizer.
Med min forsikring (if) kan jeg spare 4000 i egenandel hvis sykkelen faktisk blir stjålet, og dette er den eneste fordelen ved alarmen. Ulempene med MC-alarm er at de koster mellom 2 og 4 tusen, de slår inn når du minst venter det, de bruker batteri, og hvis noen først vil stjele sykkelen din så får de gjort det uansett. Avhengig av den enkelte alarm er det også andre ulemper, for eksempel må noen alarmer resettes hvis motoren slukker, og noen alarmer har en stor og upraktisk fjernkontroll som du må slepe med deg overalt du går. Har alarmen immobilizer så lager du et ekstra point-of-failure i tenningssystemet på biken din, noe som ikke trenger være fordelaktig.
DEFA er ikke den eneste alarmen som er godkjent i norge, alle andre MC-alarmer er like mye eller lite godkjent som den. FG godkjenner nemlig per dags dato ingen MC-alarmer, bare skivelåser. For å være på den sikre siden bør du høre om din forsikringsagent har noen meninger eller anbefalinger.
Andre alternativ er for eksempel den som if pusher, Meta M357, eller Spyball. Begge har startsperre/immobilizer.
il4
Liste over godkjente låser
Denne omhandler FG-testing av sykkel-låser, men sier vel noe om hvordan de tester lignende låser til mc
Denne omhandler FG-testing av sykkel-låser, men sier vel noe om hvordan de tester lignende låser til mc

Jeg monterte mc i fjor sommer. Skjekket med mitt forsikring selskap, angaaende hvilke alarmer som er godkjente. Det var ikke lett aa faa svar paa. Fikk snakke med selskapts MC expert, men heller ikke han kunne si noe om hvilke alarmer som er godkjent av forsikrings selskapene.
Kjopte til slutt en Gorilla alarm i USA for ca 600 norske kroner. Det er en veldig grei alarm, som blir utloest naar sykkelen blir tatt av stotta, vibrasjoner og spennings fall. Alarmen var veldig enkel aa montere. Saa denne kan jeg anbefale.
Kjopte til slutt en Gorilla alarm i USA for ca 600 norske kroner. Det er en veldig grei alarm, som blir utloest naar sykkelen blir tatt av stotta, vibrasjoner og spennings fall. Alarmen var veldig enkel aa montere. Saa denne kan jeg anbefale.
Ja det er jeg enig med deg i. Tenkte paa det naar jeg kjopte alarmen. Har fungert saa langt. For aa si det saann, det manger ikke paa fuktighet her i Haugesund. Har montert selve boksen under passasjer sete, sirenen er innebygd i alarm boksen.Gixxerman wrote:Noe jeg er mest bekymret for når det kommer til slike alarmer, er fuktighet. Altså hvoprdan de takler dette. Famlyn hadde en bil før med en alarm som levde sitt eget liv for å si det sånn. En MC er jo enda mer utsatt for fukt, så det MÅ være skikkelig tett
Jeg monterte Defa MC security på Buellen min nå i sommer. Monteringen gikk greit, men jeg måtte jo demontere en del for å komme til de riktige ledningene og for å skjule alarm ledninger og horn. Sentralen monterte jeg under setet, sentralen sitter fjærbelastet så bevegelses sensoren utløser alarmen når man fjerner setet med alarmen armert. Sirenen har backup batteri og vil hyle selv om batteriet blir koblet fra.
Alarmen har dessuten 2 startsperre systemer. Jeg har ikke hatt noen falske alarmer etter monteringen.
Med denne alarmen sover jeg litt bedre om natten da jeg tror sykkelen har blitt litt plundrete å få med seg uten at jeg blir varslet.
Konklusjon: Jeg er godt fonøyd med Defa alarmen
Alarmen har dessuten 2 startsperre systemer. Jeg har ikke hatt noen falske alarmer etter monteringen.
Med denne alarmen sover jeg litt bedre om natten da jeg tror sykkelen har blitt litt plundrete å få med seg uten at jeg blir varslet.
Konklusjon: Jeg er godt fonøyd med Defa alarmen