Tenkte jeg skulle sjekke temperaturen i mc-miljøet ( ) om den pågående flygelederdebatten. I dag skjedde det en hendelse hvor flyelederen ikke oppdaget at to fly var på kollisjonskurs, og det gikk så langt at TCAS (traffic collision avoidance system, dette systemet beordrer det ene flyet ned og med kontrameldinger til det andre) slo inn og fikk unngått kollisjon.
Flygelederne har iallefall lært seg hvordan de skal utnytte fagforeninga og hvordan den kan brukes. Men det kommer av at de har en fagforeningsleder med klare mål. Han burde nok heller vært LO-leder enn leder i et lite forbund.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Er det sikkert at det bare er flygelederne som har skyld i problemene i norsk luftfart? For meg virker det som styret og ledelsen i AVINOR også kan ha litt skyld.
Nei, tror ikke noen mener at flygelederne har skylden for alt.
Det er vel få jobber som er mer lovregulert som flygelederjobbene. Det er jo på grunn av sikkerheten, og dette er fulgt av ledelsen. Problemene oppstod når flygelederne sykmeldte seg i protest mot en viss distriktspolitikk, og kravet om å spare penger.
Det jeg reagerer sterkest på er bruken av sykmelding. Dette er en uting, som kun skader den gode ordningen. Skjer det for mye sykmelding vil ordningen skjerpes inn, med karensdager og slikt, det vil vi ikke ha.