Flygeledermangel - diskusjon

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Winalot

Flygeledermangel - diskusjon

Post by Winalot »

Heisann!

Tenkte jeg skulle sjekke temperaturen i mc-miljøet ( :lol: ) om den pågående flygelederdebatten. I dag skjedde det en hendelse hvor flyelederen ikke oppdaget at to fly var på kollisjonskurs, og det gikk så langt at TCAS (traffic collision avoidance system, dette systemet beordrer det ene flyet ned og med kontrameldinger til det andre) slo inn og fikk unngått kollisjon.

VG-Artikkel om hendelsen

Flygelederforeningen mener dette kan skyldes mangel på flygeledere, og at det burde være to personer til å gjøre den jobben.

DISKUTER! :wink:
Image
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Flygeledere og heismontører kan du få gratis av meg :twisted:
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Flygelederne har iallefall lært seg hvordan de skal utnytte fagforeninga og hvordan den kan brukes. Men det kommer av at de har en fagforeningsleder med klare mål. Han burde nok heller vært LO-leder enn leder i et lite forbund.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
lassie

Post by lassie »

Når de bruker sykmelding som aktivt kampmiddel blir det helt feil mener jeg. Det er ikke noe en god fagforening burde være bekjent av.

At lo-lederen burde vært byttet ut er jeg helt enig i :wink:
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Er det sikkert at det bare er flygelederne som har skyld i problemene i norsk luftfart? For meg virker det som styret og ledelsen i AVINOR også kan ha litt skyld.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
lassie

Post by lassie »

Nei, tror ikke noen mener at flygelederne har skylden for alt.
Det er vel få jobber som er mer lovregulert som flygelederjobbene. Det er jo på grunn av sikkerheten, og dette er fulgt av ledelsen. Problemene oppstod når flygelederne sykmeldte seg i protest mot en viss distriktspolitikk, og kravet om å spare penger.

Det jeg reagerer sterkest på er bruken av sykmelding. Dette er en uting, som kun skader den gode ordningen. Skjer det for mye sykmelding vil ordningen skjerpes inn, med karensdager og slikt, det vil vi ikke ha.
Post Reply