Hvis du kjører med en i overlast, hva blir konsekvensene av det?
Kjerringen sier du mister lappen +alle andre i bilen som har den, synst dette høres noe overdrevent ut, eller er det så gale ?
Overlast i bil
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Overlast i bil
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- pelle
- Posts: 546
- Joined: 14 Nov 2005 18:37
- MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
- Location: Bergen
Nei det er ikke så gale. Det som skjer er at du får en bot og at du må ta av overlasten. Men selvfølgelig du kan miste lappen hvis det du gjør er så hakkane gale at det går ut over sikkerheten. Slik at du er direkte trafikkfarlig.
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Dersom du ser bort i fra det minste problemet, altså det at du kan få et saftig oppgjør med politiet, så kan det gå fullstendig galt. Et kjøretøy er godkjent for en maksimalvekt av en grunn. Du endrer kjøreegenskapene og evnen til å bremse radikalt ved overlast og det kan lett gå rett til skauen.
Rart dette at folk bekymrer seg mere for hva som kan skje i forhold til politiet i de fleste situasjoner, promillekjøring inkludert, men tenker ikke på at det er en grunn til at det foreligger en del "begrensninger". Det handler om trafikksikkerhet.
Et kjøretøy har normalt der meste av bremseefekten konsentrert på framhjula. ved overlast, endres dette radikalt, og resultatet i tillegg til dårlig styring kan bli fatalt.
Rart dette at folk bekymrer seg mere for hva som kan skje i forhold til politiet i de fleste situasjoner, promillekjøring inkludert, men tenker ikke på at det er en grunn til at det foreligger en del "begrensninger". Det handler om trafikksikkerhet.
Et kjøretøy har normalt der meste av bremseefekten konsentrert på framhjula. ved overlast, endres dette radikalt, og resultatet i tillegg til dårlig styring kan bli fatalt.
- pelle
- Posts: 546
- Joined: 14 Nov 2005 18:37
- MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
- Location: Bergen
Ja for ellers ville det vært mange yrkessjåfører som hadde mistet lappen. Du mister ikke førerkortet fordi at du har litt overlast men hvis du har så mye last med deg at du er trafikkfarlig så kan du nok miste lappen. du kan jo ikke fylle bilen langt over alle granse heller men noen kilo overlast på hengeren eller inne i bilen slik at de må veie bil og eller henger for å finne ut om du har overlast så får du nok bare en bot
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Så hvor går grensen da? Er det du som skal definere den ut i fra praktiske hensyn, eller skal andre vurdere den ut i fra reelle sikkerhetshensyn..
Hadde vært morro denne tankegangen i forhold til promille.
Nææææh. Jeg er for full til å kjøre Oslo - Bergen, men en tur til Tyrigrava må jeg no kunne greie. Jeg er da ikke sååååååå full, og ulykker skjer kun på Haukeli.
Mulig du ikke ser sammenhengen her, men det handler altså om å tenke sikkerhet (for deg, og ikke minst alle du møter på veien som stoler på at DU tenker sikkerhet akkurat som de).
Hadde vært morro denne tankegangen i forhold til promille.
Nææææh. Jeg er for full til å kjøre Oslo - Bergen, men en tur til Tyrigrava må jeg no kunne greie. Jeg er da ikke sååååååå full, og ulykker skjer kun på Haukeli.
Mulig du ikke ser sammenhengen her, men det handler altså om å tenke sikkerhet (for deg, og ikke minst alle du møter på veien som stoler på at DU tenker sikkerhet akkurat som de).
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Uansett blir det bot for hvert kg over, i tillegg til at du strekker din og andres sikkerhet lenger enn du kanskje burde...

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum