Page 1 of 3

Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 14:33
by inunf
Da det viste seg at det var mer interessant å sitte bakpå enn å kjøre selv, tenker jeg å bytte XJ'en i en (offroad-)tursykkel med bedre passasjerkomfort. Ser for meg noe i retning av V-Strom, TDM, Caponord osv. Har rundet finn flere ganger, men er veldig i tvil på hva som er rett sykkel for meg. Jeg har jo blandet erfaring med 2006 R1200GS, som endte med at jeg solgte den. Det jeg ikke likte med den var at den var for stor og tung for meg, men jeg likte godt vindskjermingen, sittestillingen og baggasjeplassen. Passasjerkomforten var også godkjent. Er det noen som kan svare meg på hvordan V-Strom 1000, Caponord 1000, TDM 900, Tiger 1050, V-strom 650 og Versys 650 er i forhold til 1. generasjon R1200GS på disse punktene?

Lurer veldig på dette med 650 vs. 1000 også. Er redd at 650 kommer til å oppleves som slapt, men samtidig ser det ut til at tusenkubikkerne er minst like tunge og med tilsvarende setehøyde som GS'en. Jeg har jo strengt tatt ikke bruk for en 1000 heller så lenge jeg har Streetfighteren (altså, ingen har vel bruk for en 1000, men dere skjønner hva jeg mener). Bruksområdet ser jeg for meg blir jobbkjøring og sånt når det er fare for regn, eller jeg har baggasjebehov og helgeturer for to i "nær"området på opp mot kanskje 50 mil per dag. Det kommer altså ikke til å bli noe motorveikjøring.

Ser at Tracer 700 begynner å krype litt nedover i pris, disse ser jo ut til å være en veldig bra kombo mellom effekt (mer enn V-Strom 650 og Versys 650) og vekt (195 kg våt). Ser ut til å være begrenset med vindskjerming i forhold til GS'en, hvordan oppleves dette i praksis? Er det verdt å betale 90k pluss sidevesker sammenlignet med en 10-15 år gammel V-strom 1000 med alt av utstyr til 60?

En annen ting er at det er vanskelig å sammenligne prisen på sykler med og uten veskesett. Ønsker meg helst komplett sett, men ser flere sykler som selges enten med kun toppboks eller uten bagasjeløsning i det hele tatt. Finnes det en god nettside hvor man kan finne ut om det eksisterer baggasjeløsning til en gitt sykkel, og hva det vil koste inkludert bærere, adapter, kofferter, låser osv.?

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 15:33
by ojda
Om det ikke er å strekke den økonomiske strikken for langt, får du vel ikke mere turkomfort for pengene:


https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=147866002

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 16:27
by inunf
Takk for innspill! Ser ut som en knallsykkel det der, men jeg hadde sett for meg noe til rundt 30-60k, kanskje litt mer for den rette sykkelen. Da slipper jeg kasko, og da blir forsikringen billig nok til at jeg tar meg råd til å ha skiltet på hele året.

Innser at dette ikke rimer så bra med Tracer 700, men det lå en til salgs til 80 eller 85 tidligere i uka, og det kunne ha gått an.

Jeg ser for meg mer noe sånt: https://www.finn.no/146065888 eller https://www.finn.no/126478817


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 17:23
by Spiritofwinter
Litt dyr i forhold til hva du tenker, men kan garantere god comfort, nok motor og bagasjeløsning.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=149913515



Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 17:25
by JK95
Spiritofwinter wrote:Litt dyr i forhold til hva du tenker, men kan garantere god comfort, nok motor og bagasjeløsning.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=149913515



Sent from my iPad using Tapatalk
:lol:

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 18:08
by Palma
For å komme med heeeelt objetivt forslag til en knallsykkel på tur til en billig penge.. Har faktisk maken, den har gått 184000km nå.. Bare nevner det.. :-#
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=148097030

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 18:37
by Borg
Spiritofwinter wrote:Litt dyr i forhold til hva du tenker, men kan garantere god comfort, nok motor og bagasjeløsning.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=149913515



Sent from my iPad using Tapatalk
Ja d måtte vel komme =D>

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 20:53
by inunf
Takk for tips, de er sikkert kjempegode sykler begge to, men tror ikke noen av disse er helt for meg. Begge er tyngre enn GS'en jeg solgte fordi den var for stor og tung.

Sliter litt med å finne pris på koffertløsninger. Hvor handler dere sånt? F. eks. denne ser jo bra ut, litt tung men jeg liker motoren og prisen er grei. Men hva vil det koste for koffertsett til den? https://www.finn.no/149593960


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 21 Jun 2019 22:30
by knutk
Med nevnte økonomiske ramme må man ha litt flaks.
Det nevnes at GS var for tung. Var det som tung i å flytte eller var den for høy? Det nevnes mindre sykkel, 7 - 800 cc. Da er det min ærbødige påstand at du har sovna før første krysset.

En sykkel som både er stor-tung-og liten samtidig.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=148023424.

Den er tung å flytte på, men kjennes lett å kjøre, og setet er lavt nok til å greie å handtere sykkelen greit også med passasjer. God bagasjeløsning og god komfort for fører og passasjer. ABS bremser og innenfor budsjettet. God værbeskyttelse.

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 23 Jun 2019 12:47
by inunf
Det var kombinasjonen av vekt, setehøyde og -bredde som gjorde at GSen ble for stor. Spesielt var det snuoperasjoner på grus jeg sleit med. Min fars 640 Adventure f. eks., som har høyere sete men er smalere og lettere synes jeg er helt grei å håndtere. Kunne tatt over den om jeg ville, men den mangler en sylinder til, baggasjeløsning og litt på komforten.

Har vært innom tanken på (sport-)touring, men er redd det vil legge opp til for høy marsjfart. Samtidig tror jeg at det vil være bedre med noe offroadinspirert på de veiene jeg tenker å kjøre på. Veinettet er ganske dårlig generelt her i området, og det hadde vært greit med noe som ikke var helt uegnet til grus selv om bruksområdet blir 99 % dårlig asfalt. Da ser jeg for meg at en større tursykkel rett og slett blir for mye å drasse på. En annen ting er at jeg ønsker meg noe forholdsvis nytt, i håp om at det vil bety mindre skruing.

Hvis penger ikke hadde vært en begrensning tror jeg at jeg ville ha gått for Tracer 700, 790 Adventure eller kanskje noe større som Tracer 900, Multistrada eller S1000XR, men det blir litt for voldsomt å ha som nr. 2-sykkel/regnsykkel.

Er veldig usikker på dette med motorstørrelse, men det har jo faktisk gått greit å kjøre t/r Trondheim og Ålesund med XJen og 58 hk. Bare litt mer futt over hele registeret hadde uansett utgjort en forskjell.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 23 Jun 2019 13:20
by Bikeridr
Hvordan den er "for og imot" de syklene du nevner, har jeg ingen formening om da jeg ikke har eid noen av de nevnte, unntatt denne ene jeg vil argumentere for.

Yamaha TDM 900.
Jeg hadde en 2002 modell overligger som jeg kjøpte i 2003 og hadde den til 2010 da jeg flytta fra Norge.
Jeg hadde nok fortsatt hatt dem om jeg ikke hadde flyttet.
Meget kapabel sykkel, også på grusveier, mye bedre enn FJR'en jeg har nå (siden 2011). TDM'en er ikke høyere enn at en kortbeint fjellfinn som meg rakk ned på begge sider med tåballene. Med passasjer hadde jeg hælene også godt plantet. Vet ikke vekta nøyaktig, men tipper 220-isj kilo ferdigtanket.
6-trinns gearkasse kombinert med en 86hk parallelltwin og 270°veiv "kjørte ræva av" de (uerfarne) på rrrr-sykler. Det er også 86nm, så bittelitt gearing må til for aktiv kjøring, men som racingpilot regner jeg med du har dette i blodet :)

Hvorvidt du bryr deg om forbruk, så lå min på under 0,4 i helt lovlige norske fartsgrenser og jeg klarte aldri å få den til å slurpe mer enn 0,55.
Jeg var desidert best fornøyd med Battlax dekk på den og jeg kunne lett dingle gjennom svingen på utsiden av de med kneskrap på r-sykler.
Ifølge mcavisen sin omtale i 2002 da den kom med 900 injection, hadde de bare ett ankepunkt; de klarte ikke å få den til å skrape nedi og de kommenterte det med at " Gud skal vite at vi prøvde" :D

Bare mine "two cents".

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 23 Jun 2019 23:08
by biker7
Ser flere tipser om sykkel de eier selv, så da får vel jeg slå et slag for F800GS jeg da :D
Lettere enn 1200GS, grei å kjøre to på, kapabel på grus og asfalt, ingen RR-racer men ganske sterk i bunn og går greit på litt turtall også :thumleft

Denne feks: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=150577415

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 24 Jun 2019 09:11
by inunf
TDM 900 står absolutt på lista! F. eks. denne er jo fin. Hvordan er vindbeskyttelsen på den? Synes kåpe og vindskjerm ser mindre ut enn på f. eks. V-strom.

F800GS og F650GS er begge aktuelle, men synes BMW ligger rikelig høyt i pris sammenlignet med andre merker. Sannsynligvis får man igjen for det når man en gang skal selge, men det blir fort så dyre sykler at jeg vil ha kasko, og da blir det dyrt å ha stående. Er heller ikke fan av blinklysbryterene, men det burde være kurant å bygge om. Tenkte kanskje forsikringen var dyrere på BMW, men ser den ligger på ca. det samme som de andre. Dvs. V-Strom 650 og 1000 kommer på ca. 2000 kr/året for delkasko, F800GS blir 2200 kr/året. Lånte en sånn da jeg jobbet på MC Oslo, husker konklusjonen den gangen var at den var god å kjøre men manglet litt effekt.

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 24 Jun 2019 09:58
by Bikeridr
inunf wrote:TDM 900 står absolutt på lista! F. eks. denne er jo fin. Hvordan er vindbeskyttelsen på den? Synes kåpe og vindskjerm ser mindre ut enn på f. eks. V-strom.
Jeg kjøpte en ekstra høy vindskjerm, men så ikke behov for eller rakk ikke å montere den. Så da jeg solgte sykkelen etter knappe 9 sesonger, fulgte den høye vindskjermen med uåpnet.

Jeg er 171 på strømpelesten og hadde ikke noen vindtrøbbel med originalskjermen. Som sagt, det finnes en høyere som ekstrautstyr, om du ev. skulle finne på å trenge en :)

Re: Valg av tursykkel for to

Posted: 24 Jun 2019 17:34
by biker7
inunf wrote: F800GS og F650GS er begge aktuelle, men synes BMW ligger rikelig høyt i pris sammenlignet med andre merker. Sannsynligvis får man igjen for det når man en gang skal selge, men det blir fort så dyre sykler at jeg vil ha kasko, og da blir det dyrt å ha stående. Er heller ikke fan av blinklysbryterene, men det burde være kurant å bygge om. Tenkte kanskje forsikringen var dyrere på BMW, men ser den ligger på ca. det samme som de andre. Dvs. V-Strom 650 og 1000 kommer på ca. 2000 kr/året for delkasko, F800GS blir 2200 kr/året. Lånte en sånn da jeg jobbet på MC Oslo, husker konklusjonen den gangen var at den var god å kjøre men manglet litt effekt.
Var skeptisk til blinklysbryterne jeg også, men nå så fortrekker jeg nesten dem :shock: OG ikke minst, de slår seg av selv etter en stund hvis man glemmer de :D Helt topp ! :thumleft

Hvor gammel er du..? Jeg er 47år og betaler 1950,- for FULL kasko hos If :thumleft Og det er uten samlerabatt (kun GS), da jeg har resten hos Nemi. (kunne ikke matche If på 800GS faktisk). Men mener det var Storebrand som var nesten like billig som If for meg da jeg sjekket :D

Var det "650"(800ccm) eller "800"(også 800ccm) du lånte da ..? For "650" har jo faktisk 14 hester mindre og litt mindre dreiemoment :roll: :)

Og i alle tilfeller blir de vel minst like spreke som V-strom 650.. :-k