Spørsmål om kjøp av Lett MC

Prat om lett MC.
Ghost rider

Spørsmål om kjøp av Lett MC

Post by Ghost rider »

Jeg kommer snart til å kjøpe meg en Lett MC, da står valget i mellom en Honda Nsr eller en Honda Cbr. Fatters sier d at jeg ikke bør velge Nsr (eller en plast raket, som han liker å kalle det :lol: )pga at de ofte er på verksted, siden det er en motor der inne som er orginalt bygget opp til å kjøre på en racer bane med. Å siden det er tyna så mye kraft ut av en slik motor, er det bare et tidspørsmål før d ryker.
(det går J*****G en liten stund :lol:, som han sier) Jeg lurer da på om noen NSR eiere der ute kan bekrefte dette :) At visse deler eller "hele" sykkelen ryker i løpet av "kort" tid. :wink:
Yngvejos

Post by Yngvejos »

NSR motoren er på ingen måte laget for bane.
Den er laget med det formålet å kjøre på vei og de har tatt lite effekt ut av den.

Det er selvfølgelig mer slitasje på en 2 takter enn en 4 takter, men til gjengjeld er delene mye billigere, så om du skulle få ett motorhavari er det mye billigere med 2 takter.

I Husqvarnaen min har de tatt ut mye mer effekt enn de har gjort i NSRen, men den har trilla 14000km uten stempelbytte.

Hvis du kjører originalt, blir det veldig lite slitasje uansett hvor hardt du kjører den.
Mvh
Yngve
Husqvarna sm-125s
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

Stemmer det Yngvejos sier.Nsr`ene holder som bare det :wink: Eneste minuset er at den har høyere forsikring og bruker med bensin/olje en Cbr`en..Kjøp Nsr`en :)
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

NSR bruker mer bensin enn CBR, men til gjengjeld får du mye mer krefter ved trim.
Skal du IKKE trimme vil jeg påstå at CBR er et like godt, om ikke bedre valg enn NSR. Men det er hvis du ikke skal ta plomber i NSR...
Du kan ta ut katalysatoren i CBR og få ca 15HK, men tar du plombene i NSR får du myyye mer :wink:
Orginale er sykklene ganske like i toppfarten, men CBR trekker bedre i bunnen av registeret.

Skal du kjøre i nærmiljøet og i bytrafikk er det lurest å kjøpe CBR. NSR er grei nok til bykjøring den også, men det er mye mer behagelig å kjøre CBR siden du slipper å gire hver gang du skal akselerere med nogenlunde fart.
Skal kjøre fortest mulig og ha mest mulig krefter må du kjøpe NSR.

CBR er en billig sykkel, både i pris og i drift. Utseende skal jeg ikke si noe om på noen av sykklene, skal ikke forandre din mening på noen måte der.
At NSR detter isammen er bare noe faren din tror. Honda'er faller ikke fra hverandre sånn uten videre :P

Vet ikke helt hva forsikringa er på en NSR, men for full kasko på min CBR skulle Sparebank1 ha 13000 når den var regga på pappa. Og vi har to hus+ to biler hos de fra før :roll:
Yngvejos

Post by Yngvejos »

Æ'ndalitten wrote:NSR bruker mer bensin enn CBR, men til gjengjeld får du mye mer krefter ved trim.
Skal du IKKE trimme vil jeg påstå at CBR er et like godt, om ikke bedre valg enn NSR. Men det er hvis du ikke skal ta plomber i NSR...
Du kan ta ut katalysatoren i CBR og få ca 15HK, men tar du plombene i NSR får du myyye mer :wink:
Orginale er sykklene ganske like i toppfarten, men CBR trekker bedre i bunnen av registeret.

Skal du kjøre i nærmiljøet og i bytrafikk er det lurest å kjøpe CBR. NSR er grei nok til bykjøring den også, men det er mye mer behagelig å kjøre CBR siden du slipper å gire hver gang du skal akselerere med nogenlunde fart.
Skal kjøre fortest mulig og ha mest mulig krefter må du kjøpe NSR.

CBR er en billig sykkel, både i pris og i drift. Utseende skal jeg ikke si noe om på noen av sykklene, skal ikke forandre din mening på noen måte der.
At NSR detter isammen er bare noe faren din tror. Honda'er faller ikke fra hverandre sånn uten videre :P

Vet ikke helt hva forsikringa er på en NSR, men for full kasko på min CBR skulle Sparebank1 ha 13000 når den var regga på pappa. Og vi har to hus+ to biler hos de fra før :roll:
Tror han skal se langt etter å få 15 hk av å ta katalysatoren, er vel bare 13hk originalt.

NSR er helt grei å kjøre i byen med, så det bør ikke spille inn på valget.

Fordelene med CBR er:

Lavt forbruk.
Godt bunndrag
Lav pris

Ulempene er:

Dyr å trimme og lite effektøkning.
Veldig tynne dekk.
Ser spinkel ut.

Anbefaler forsikring hos Gjensidige, siden dem bruker å være billigst på lettsykler.
Du bør også forsikre den i ditt navn, så sparer du opp bonus som du senere kan overføre til bil.

Jeg har 30% bonus nå etter 1 år og får 40% hvis jeg kjører skadefritt dette året.

Betaler 4000 i året for kasko på huskyen registrert på meg, men du kan regne med litt høyere priser på cbr og nsr siden det er racingsykler.
Mvh
Yngve
Husqvarna sm-125s
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk bonus på Lett-MC :evil:

At du får 15HK ved å fjerne katalysatoren er ikke usansynlig, det blir jo som effektanlegg nesten, bare med litt anna opbygning osv. Effektanlegg gir i overkant av 16HK :wink:
Ghost rider

Post by Ghost rider »

Hva er fordeler/ulemper med NSR?
Å lol jeg fikk ca 18000 jeg i reg+ full kasko hos gjensidige på CBRen mulig feil da eller? :roll:
Kriz

Post by Kriz »

Det er nok riktig det.. jeg betaler 8000 regg på pappa med full bonus for min cbr.. du burde ringe rundt til alle forsikrings selskaper også kanskje prute litt ned?
turboman

Post by turboman »

kjøp deg en slik som meg!.. betaler 2900 kr med kasko og greier:).... kjempe billig!, sjønner ikkje heilt koffor min er så billig forhold alle andre sykler? det er gjensidige...
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
Kriz

Post by Kriz »

daelim? ikke så kjent merke kanskje derfor
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Men at forsikringa på CBR var så skyhøy er ganske overraskende :?
Han mamma snakka med påstod at man bare kunne fjerne en plopp, så gikk sykkelen plutselig MYE fortere og cvar omtrent dobbelt så sprek. Han var godt kjent med MC-miljøet og de syklene som ungdom kjørte...nemlig :roll:
Visste at JEG skulle ringt... :lol: Da skulle han søren meg fått fortelle hvordan han mente det skulle gå ann!

Turboman: du har en cruiser. Slike sykler har ikke mange ulykker, og det er heller ikke mange i din aldersgruppe som har sykkel som det heller.
Det forsikringsselskapet ser på når de skal regne ut pris er: Din alder, kjøretøyet, og ulykkesstatistikken for din alder med det kjøretøyet.
TDK

Re: Spørsmål om kjøp av Lett MC

Post by TDK »

Ghost rider wrote:Jeg kommer snart til å kjøpe meg en Lett MC, da står valget i mellom en Honda Nsr eller en Honda Cbr. Fatters sier d at jeg ikke bør velge Nsr (eller en plast raket, som han liker å kalle det :lol: )pga at de ofte er på verksted, siden det er en motor der inne som er orginalt bygget opp til å kjøre på en racer bane med. Å siden det er tyna så mye kraft ut av en slik motor, er det bare et tidspørsmål før d ryker.
(det går J*****G en liten stund :lol:, som han sier) Jeg lurer da på om noen NSR eiere der ute kan bekrefte dette :) At visse deler eller "hele" sykkelen ryker i løpet av "kort" tid. :wink:
Som skrevet over har motoren til NSR god kvalitet i forhold til mange andre totaktsmotorer. I forhold til CBR sin motor har den nok litt dårligere kvalitet ettersom firetaktere generelt har lengere levetid.

Skal du ikke trimme bør du nok gå for CBR hvis du kan leve med det triste designet (personelig mening).
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
gsxr-(r)

Post by gsxr-(r) »

Vet ikke helt hva forsikringa er på en NSR, men for full kasko på min CBR skulle Sparebank1 ha 13000 når den var regga på pappa. Og vi har to hus+ to biler hos de fra før
u mener ikke 13000 i året? :shock: :o
Kriz

Re: Spørsmål om kjøp av Lett MC

Post by Kriz »

TDK wrote:
Ghost rider wrote:Jeg kommer snart til å kjøpe meg en Lett MC, da står valget i mellom en Honda Nsr eller en Honda Cbr. Fatters sier d at jeg ikke bør velge Nsr (eller en plast raket, som han liker å kalle det :lol: )pga at de ofte er på verksted, siden det er en motor der inne som er orginalt bygget opp til å kjøre på en racer bane med. Å siden det er tyna så mye kraft ut av en slik motor, er det bare et tidspørsmål før d ryker.
Som skrevet over har motoren til NSR god kvalitet i forhold til mange andre totaktsmotorer. I forhold til CBR sin motor har den nok litt dårligere kvalitet ettersom firetaktere generelt har lengere levetid.

Skal du ikke trimme bør du nok gå for CBR hvis du kan leve med det triste designet (personelig mening).
Er ikke trist design bare spinkle gafler, dekk, ramme etc

Cbr har 5års garanti.. så uanset om den går sund hvert halvår får du ny motor :)
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

gsxr-(r) wrote:
Vet ikke helt hva forsikringa er på en NSR, men for full kasko på min CBR skulle Sparebank1 ha 13000 når den var regga på pappa. Og vi har to hus+ to biler hos de fra før
u mener ikke 13000 i året? :shock: :o
Med full kasko jo.
Det er et sørgelig kapittel... :x
Post Reply