
Har lest noe om at det er en forskjell hvis den er over eller under 10 år gammel?
Effektavgiften forsvant vel for et par år siden og ble erstattet av en CO2 komponent.knutk wrote:Når man kjøper en ny MC skal Fader Stat ha sin del av kaka. Man beregner da avgift på kjøretøyet basert på en definert mal.
En del av avgiften er en avgift basert på motor effekt, dvs. at man betaler x antall kroner pr kw motor effekt.
Når man kjøper en sykkel med redusert effekt innebærer det at man betaler mindre avgift til Staten. Om man ønsker å øke effekten i ettertid vil Staten ha den ekstra avgiften som flere Kw representerer. Men man har lagt inn en nedtrapping skala, hvor effekt avgiften reduseres med x% pr år, beregnet fra doningen var ny. Således vil avgiften etter noen år bli redusert til laveste sats.
For å øke effekten på en A2 sykkel trenger man derfor følgende:
- Dokumentasjon fra Importør som dokumenterer utslippene for motor etter effektøkningen.
- Dokumentasjon på at jobben er gjort. Om man gjør det selv, ta bilder som viser hva som er gjort og vis sykkelen til Biltilsynet.
- Kvittering på innbetaling av avgift til Tollvesenet. (De administrerer innkrevingen. Beløpet kalkuleres på egen kalkulator på nett).
Det er korrekt.PtoV wrote:Effektavgiften forsvant vel for et par år siden og ble erstattet av en CO2 komponent.knutk wrote:Når man kjøper en ny MC skal Fader Stat ha sin del av kaka. Man beregner da avgift på kjøretøyet basert på en definert mal.
En del av avgiften er en avgift basert på motor effekt, dvs. at man betaler x antall kroner pr kw motor effekt.
Når man kjøper en sykkel med redusert effekt innebærer det at man betaler mindre avgift til Staten. Om man ønsker å øke effekten i ettertid vil Staten ha den ekstra avgiften som flere Kw representerer. Men man har lagt inn en nedtrapping skala, hvor effekt avgiften reduseres med x% pr år, beregnet fra doningen var ny. Således vil avgiften etter noen år bli redusert til laveste sats.
For å øke effekten på en A2 sykkel trenger man derfor følgende:
- Dokumentasjon fra Importør som dokumenterer utslippene for motor etter effektøkningen.
- Dokumentasjon på at jobben er gjort. Om man gjør det selv, ta bilder som viser hva som er gjort og vis sykkelen til Biltilsynet.
- Kvittering på innbetaling av avgift til Tollvesenet. (De administrerer innkrevingen. Beløpet kalkuleres på egen kalkulator på nett).
Humm, er du sikker på det?knutk wrote: Utfordringen ligger i at de færreste MC produsenter oppgir utslippsverdier, derfor, i mangel av nevnte opplysninger er avgifter på effekt opprettholdt på MC.
Pr i dag er der ytterst få, om noen, MC-produsenter som oppgir utslippstall.
Nå skal man vokte seg vel for å være skråsikker.Bikeridr wrote:Humm, er du sikker på det?knutk wrote: Utfordringen ligger i at de færreste MC produsenter oppgir utslippsverdier, derfor, i mangel av nevnte opplysninger er avgifter på effekt opprettholdt på MC.
Pr i dag er der ytterst få, om noen, MC-produsenter som oppgir utslippstall.![]()
Var det ikke pga høye utslipp at forrige generasjon Triumph Rocket 3 ble underkjent i Europa?
Nå har jeg jo selvsagt akkurat reist ut, men jeg mener nå bestemt at COC jeg fikk med Versys'en inneholder utslippsdata. Nå tar det 5 uker før jeg kan få verifisert det, da..
Ifølge en artikkel fra: https://tohjulinger.no/mc-avgift/ så er det etter 1.1.17 krav til å oppgi utslipp fra nye mc, så hvis trådstarter sin mc er fra etter den datoen så er det kanskje ingen stor kostnad. Det er vel toll og avgiftsdirektoratet som kan svare på det. Edit fant en kalkulator på skatteetaten den forklarer også for mc https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... 0517=20536knutk wrote:Nå skal man vokte seg vel for å være skråsikker.Bikeridr wrote:Humm, er du sikker på det?knutk wrote: Utfordringen ligger i at de færreste MC produsenter oppgir utslippsverdier, derfor, i mangel av nevnte opplysninger er avgifter på effekt opprettholdt på MC.
Pr i dag er der ytterst få, om noen, MC-produsenter som oppgir utslippstall.![]()
Var det ikke pga høye utslipp at forrige generasjon Triumph Rocket 3 ble underkjent i Europa?
Nå har jeg jo selvsagt akkurat reist ut, men jeg mener nå bestemt at COC jeg fikk med Versys'en inneholder utslippsdata. Nå tar det 5 uker før jeg kan få verifisert det, da..
Men uten å grave dypt og lenge faller tankene mine hen på nylige presseoppslag hvor det hevdes fra diverse importører at man trolig betaler for mye avgifter, basert på HK-satsene, da man har formening om at særlig nyere sykler ville bli billigere ved å kunne benytte utslipps-data. Og kritikken rettes mot produsentene.
Mulig at innføring av Euro 5 retter på dette for nye modeller.
Men for å spole litt tilbake, posten dreier seg om å registrere om en eldre sykkel, og da er det med stor sannsynlighet ikke oppgitt utslippsverdier.