3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

RuneMC wrote: 02 Oct 2023 15:50 Barna laget den nok ikke, ble kjøpt sånn (så mye for mine skills innen produktfotografering... :D )

Ellers er det ikke sikkert en trenger modellere så mye finnes jo 3D figurer fra Sketchfab https://sketchfab.com/search?q=motorcycle&type=models
Sant nok. Men jeg synes nå det ikke er spesielt givende og printe ting andre allerede har laget. Halve morroa er jo egentlig å finne på noe selv samt lage det, selv om jeg selvsagt får inspirasjon og ideer fra andre. :)

Her har jeg feks. tegnet en liten "boks" som skal skrus fast i dørkarmen utenfor kjellerdøren. Der er det bek mørkt og jeg sliter alltid med å finne nøkkelhullet når det er mørkt.

Denne boksen skal da inneholde en liten og simpel krets som lyser opp dørlåsen ved hjelp av en LED diode. Har planer om at denne skal gå på batteri. En LED diode trekker omtrent 10mA (3V) og med 3 stk. AAA batterier i serie som gir rundt 3.6-4.5V og rundt 1200mAh så vil disse batteriene kunne lyse opp dørlåsen i 120 timer.
1.PNG
2.PNG
3.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Da er du på etterskudd @Bjerknez.
Jeg laget en slik boks med LED, PIR og fotocelle basert på Arduino Micro for 5 år siden. Dog på 9V batteri. Varer lenge om man "skrur den på" når man forlater (i dagslys) og er inaktiv inntil PIR oppfatter bevegelse og det er under 3 lux dagslys når man kommer hjem 🙃
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 03 Oct 2023 01:33 Da er du på etterskudd @Bjerknez.
Jeg laget en slik boks med LED, PIR og fotocelle basert på Arduino Micro for 5 år siden. Dog på 9V batteri. Varer lenge om man "skrur den på" når man forlater (i dagslys) og er inaktiv inntil PIR oppfatter bevegelse og det er under 3 lux dagslys når man kommer hjem 🙃
Hehe, ja jeg har aldri nevnt at jeg har funnet opp kruttet på nytt her. Men dette er ideer jeg har fått etter at jeg kjøpte 3D printer. :)

Har du bilde eller mer informasjon rundt den du lagde?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Ikke her. Boksen og programmet er hjemme i Latvia. Jeg er på Brekstad og reiser ut i morgen.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ahh, i see. :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

En liten oppdatering av prosjektet over. Bestemte meg for å lage selve kretsen på innsiden av døren slik at denne boksen på utsiden kan bli som liten som mulig. Vanninntrengning er heller ikke like farlig da man kun kan se to isolerte ledninger der som går til hvert sitt bein på dioden.

Det var kanskje ikke veldig gjennomtenkt å sette knappen på oversiden, men jeg får finne på noe her. Evt. Printe en ny versjon med knappen under.

Uansett, her er vertfall resultatet etter printen samt litt pussing siden jeg skal lakkere etterpå.
IMG_1317.jpeg
IMG_1318.jpeg
IMG_1319.jpeg
IMG_1320.jpeg
IMG_1321.jpeg
IMG_1322.jpeg
IMG_1323.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Pusset boksen jeg printet kjapt og slengte på litt hvit Biltema spraylakk inkludert litt klarlakk. Utedelen er nå ferdig, og nå skal jeg begynne å tegne innedelen som da er en boks på innsiden av døren som skal inneholde et 18650 batteri og en ladekrets :)
IMG_1327.jpeg
IMG_1326.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da var innedelen klar som skal inneholde batteri og ladekrets etc.

Nå skal det bare pusses og lakkes :)

[attachment=1]IMG_1330.jpeg[/attachment]

[attachment=0]IMG_1331.jpeg[/attachment]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by intruder »

For en totalt ukyndig ser det ut til at du begynner å få tak på det Bjerknez ! :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

intruder wrote: 09 Oct 2023 12:25 For en totalt ukyndig ser det ut til at du begynner å få tak på det Bjerknez ! :thumleft
Jada, det hjelper. Sitter å surrer en del forran PC'en. :)

Skikkelig nyttig med en 3D printer har jeg funnet ut. Så langt har jeg ikke savnet å printe større ting. Den jeg har er perfekt til de oppgavene jeg bruker den til. Å skulle det vise seg at jeg trenger å printe noe som er større, så kan man jo printe flere deler. De gjør også designbiten enklere da man slipper å ha veldig store filer å jobbe med av gangen. uten at jeg sier at de filene jeg lager er spesielt avanserte.

Men 3D tegning er veldig gøy faktisk. Nå må jeg bare lære meg hvor mye og hvor tett og ikke minst hvor store supports jeg bør bruke. Slik det er nå føler jeg at jeg bare bruker for mye, for å være sikker. Greit nok, men bruker mer resin bare...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Tegnet en enkel mobilholder i dag, som skal bli en hyllest til min nye telefon som snart ankommer :)
iPhone stand.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bjerknez wrote: 10 Oct 2023 04:23 Tegnet en enkel mobilholder i dag, som skal bli en hyllest til min nye telefon som snart ankommer :)

iPhone stand.png
Da er denne satt til print. Prnttiden ble så vidt over 8 timer og den dekker nesten hele plata.

Men når jeg kommer hjem fra jobb i dag håper jeg å finne en vellykket print hengende under byggeplata. Hvis ikke, så blir det litt konfigureringer før jeg printer en ny :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ikke veldig vellykket ser jeg :lol: :lol:

Tror jegbhar brukt for svake støttepinner....
IMG_1340.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ny print vil bli startet i dag av holderen med oppdaterte supports så får vi se...

I mellomtiden holder jeg på med LED lyset til dørlåsen. Kretsen som skal være på innsiden av døren med et 18650 batteri og en ladekrets er klar.
IMG_1342.jpeg
IMG_1343.jpeg
Nå gjenstår det å bore hull til kabel i dørkarmen og feste denne utedelen som inneholder selve LED dioden og en knapp som slår på lyset.
IMG_1329_Original.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Bjerknez wrote: 11 Oct 2023 02:45 Ny print vil bli startet i dag av holderen med oppdaterte supports så får vi se...

I mellomtiden holder jeg på med LED lyset til dørlåsen. Kretsen som skal være på innsiden av døren med et 18650 batteri og en ladekrets er klar.
Nå gjenstår det å bore hull til kabel i dørkarmen og feste denne utedelen som inneholder selve LED dioden og en knapp som slår på lyset.
Skjønner ikke helt greia med å dele opp denne saken med lyset ute og batteriet inne. Da må man "ødelegge" dørkarmen med ett hull. Ikke det at det er noe problem kanskje, men allikevel. I stedet for en bryter kunne du vel satt opp en sensor som slår på dette led lyset så slipper du og lete etter bryteren i mørket :D
Post Reply