Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by KliffArne »

Palma wrote: 06 Nov 2023 22:48
Spiritofwinter wrote: 06 Nov 2023 14:59 Rørbøyer har jeg faktisk tilgang til allerede, derimot ser jeg at skikkelig søyleboremaskin (ja det burde jeg hatt for lengst) og metallbåndsag er manglevare i garasjen min. Bra det snart er jul og fruen maser om ønskeliste :lol:
Bare tipse kona di om at hun ikke må være beskjeden når hun velger batteri. De vinkelsliperne er tørste

Støtter tanken om original CX!
Men du skal ikke se bort fra at fruen din ønsker seg en søylebormaskin eller en metallbåndsag til jul, du vet disse damene er litt beskjedne og ikke helt vet hva de ønsker seg.
Jeg tror fruen min ønsker seg en batteridrevet vinkelsliper. Tror hun blir veldi glad for det \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by kvase »

Veit ikke om du får se denne men smart sak for å spare plass
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

KliffArne wrote: 09 Nov 2023 11:37 Kjekt å se prosjekttråder her
:thumleft :thumleft :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Om det ikke blir total ombygging som den videoen fra Mekkern, så kom der et tips til en løsning på et problem jeg har tenkt litt på. Har lenge lurt på hvor langt jeg skal montere før jeg setter inn motoren og hvordan jeg skal klare å balansere denne inn i rammen. På videoen ser jeg at han setter frem motoren og monterer den betydelig lettere rammen på motoren. Om jeg skal gjøre det samme så har jeg litt arbeid som må gjøres på motoren, blant annet litt rengjøring...
20231111_203906.jpg
Skulle hatt et større dryppbrett, men det var det jeg hadde. Begynner med litt avfetting, så får vi se om jeg må demontere mer før jeg monterer igjen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by pelsen »

Og det er ingenting som skal sjekkes på motoren på denne nyovermalte sykkelen?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

pelsen wrote: 11 Nov 2023 21:18 Og det er ingenting som skal sjekkes på motoren på denne nyovermalte sykkelen?
Motoren gikk greit rundt før jeg demonterte, vel å merke når jeg hadde fått liv i startmotoren. Men der var enten mangel på drivstoff eller tenning, så jeg har aldri hørt den gå. Tidligere eier kjørte konsekvent på 95 blyfri og gjorde dårlig vedlikehold. Fant vel ut at forgasser trengte litt pleie og fant en del dårlig kobling på pluggledninger og coiler. Skal ta en ny runde på forgasser, få på plass nye bensinslanger og har kjøpt nye coiler, pluggledninger og plugger. Blir også byttet alt av olje, kjølevæske og filter.

Om den etter litt vedlikehold og nye deler fremdeles ikke starter, så tar jeg det problemet når det kommer. Har ingen tidsfrist for når denne skal rulle på veien ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Her har du litt mer tips og ideer selv om det er 650èn..og ikke stilen en har tenkt så er det noen små ting en kan benytte. :thumleft
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Spiritofwinter wrote: 11 Nov 2023 20:51 Skulle hatt et større dryppbrett, men det var det jeg hadde. Begynner med litt avfetting, så får vi se om jeg må demontere mer før jeg monterer igjen.
Større dryppbrett finner du på kjøkkenet, langpanne.
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Domino »

Sjekk komfyrer som er levert som elavfall. Det er sikkert langpanne i de fleste av dem. Da blir ikke mor sint...
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 11 Nov 2023 20:51
------------
Skulle hatt et større dryppbrett, men det var det jeg hadde. Begynner med litt avfetting, så får vi se om jeg må demontere mer før jeg monterer igjen.
Vet ikke hva du har, men hos de unevnelige finnes der dryppbrett i ulike størrelser.

Dette er den største, men kanskje for liten?
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000050373
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 13 Nov 2023 17:47
Spiritofwinter wrote: 11 Nov 2023 20:51
------------
Skulle hatt et større dryppbrett, men det var det jeg hadde. Begynner med litt avfetting, så får vi se om jeg må demontere mer før jeg monterer igjen.
Vet ikke hva du har, men hos de unevnelige finnes der dryppbrett i ulike størrelser.

Dette er den største, men kanskje for liten?
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000050373
Er dette jeg bruker i dag, litt for lite :)
Domino wrote: 13 Nov 2023 09:44 Sjekk komfyrer som er levert som elavfall. Det er sikkert langpanne i de fleste av dem. Da blir ikke mor sint...
Meget godt tips :thumleft burde være mulig å finne noe pent brukt, blir nok litt styr om fruen plutselig finner oljeflekker i langpannen.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Når man likevel sitter å venter på at oppdateringer på jobb skal komme i mål så kan man like gjerne oppdatere litt her også :)

Det går sakte med CX'en når man er småbarnspappa og en plass mellom 120-140% jobb inn i mellom. Hjelper heller ikke på med pappaperm når ungen ikke er stor nok for å hjelpe til, men for stor til å bare sitte å se på.

Men, noe har da skjedd i det siste.

Festepunkter på ramme ble slipt ned, pulverlakken ligger litt for tykt på til at enkelte deler kan monteres sammen igjen, hjelper heller ikke på at enkelte deler som skulle monteres på rammen var pulverlakkert og måtte slipes.
Screenshot 2024-02-04 184220.jpg
Etter litt vanlig lakk for beskyttelsen sin del ble rammen løftet av arbeidsbenken.
Screenshot 2024-02-04 184317.jpg
Og ble pent erstattet av en motor som trenger litt omsorg for å se pen ut igjen.
Screenshot 2024-02-04 184358.jpg
45 år har slitt godt på lakken til motoren, spørs om ikke jeg må vurdere en runde med motorlakk.
Screenshot 2024-02-04 184434.jpg
Spørsmålet er jo om det er mulig å påføre motorlakk uten å plukke motoren i deler? Hadde veldig lite lyst til det, men får se hva som er mulig, evt om det finnes andre løsninger enn lakk som må herde i 200 grader i 45 minutter (om jeg ikke husker helt feil).

Har litt jeg skulle gjort på Norden også, men det er fremdeles vinter, så ingenting å stresse med der. Mest sannsynlig vil det ikke skje noe på den før våren er kommet for fullt og jeg sitter å banner å lurer på hvorfor jeg ikke gjorde dette når det var snø ute :-P
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply