Rollatorer - "Turreferatene er også i en egen tråd"
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Rollatorer - "Turreferatene er også i en egen tråd"
En rollator er en firkantet stålrørsramme med et hjul i hvert hjørne. Brukes gjerne av mennesker med nedsatt gangfunksjon og eller balanse.
Rollatoren brukes ved at brukeren går mest mulig inni ramma (som er åpen bakover) og støtter seg til og skyver rollatoren foran seg.
De fleste rollatorene har et sete og en kurv slik at brukeren har med seg stol, og kan ha mindre ting i kurven som strikketøy, håndvåpen, dagligvarer, verktøy osv.
Istedet for kurv kan man sette inn motor. Det er foreslått Z900 fra en fartsgal eldre person som vi ikke skal navngi.
Kan bli vanskelig å få plass til rekkefirere, Flat Twins og andre brede motorer. Det ideele hadde nok vært en HD V-toer, passer bra for det alderssegmentet som bruker flest rollatorer.
Når det gjelder aldergrense, er det ingen nedre aldersgrense, kravet er nedsatt gangfunksjon og liten balanseevne, OG at man smiler pent, veldig pent til Errgoterapeuten som skal kartlegge behovet og eventuelt rekvirere rollatoren. Trengs ikke søknad, ETer med rekvisisjonsrett kan rekvirere direkte fra Hjelpemiddelsentralen og hjem til deg.
Høyt styre og revehale? No problem, men det forutsetter at du skaffer revehalen selv.
Ble en sånn passe alvorlig start på Bloggen
Siden jeg er ei jente i min beste alder, på rett side av 40 og alt det der kan det gå litt fort i svingene :oops:
Ble litt når jeg så at jeg hadde 25 innlegg på forumet, og jeg ble med i går
Håper at jeg ikke tråkket så alt for mye på din mannlige stolthet, Jalmar. Men når du trenger transportabel kompressor, er ungkar OG du begynner å bable om oppblåsbare... Da må man få lov til lure på om det ikke er noe annet som trenger å bli blåst opp. Og ei sonn oppblåsbar trenger ikke en så stor kompressor som du fabler om...
Men, joda du rodde deg jo på land igjen, vi forsto jo etterhvert at du trengte trykkluftassistanse for å få opp sekken slik at katta kom seg ut, og at det bare var en laaang omvei med hun derre oppblåsbare.
Meg?
Fremdeles på rett side av 40. Bor i Trondheim. Arbeidsledig, vurderer sterkt å høre med Ladejarlen om han har ei ledig kasse på Rema hvor jeg kan sitte og lakke de ti tommeltottene jeg har på hver hånd. Også kan Shorty komme innom og fikse make'upen min før jeg må møte livets harde realiteter på Kawa'n.
Men siden jeg ikke bor i California, må nok miniskjørtet og stilletthælene bli hjemme. Med trønderske temperaturer er kjøredress + islender + overtrekksvotter og minst to skjerf obligatorisk antrekk. BikerBabe'n får dere bare fortsette å drømme om.
Håper dere har fått litt mer innsikt i rollatorverdenen, og smil pent neste gang du treffer en Ergoterapeut, du vet aldri når du får bruk for hennes tjenester.
Fra spøk til revolver, vi mistet to norkse motorsyklister i ei ulykke iNord-Sverige i går, og en ligger skadd på sykehus der oppe. Lite trivelige nyheter.
Og det er ingen fleip at du ikke vet når du neste gang får bruk for en av mine kollegers hjelp. Et av våre arbeidsområder er opptrening av mennesker etter trafikkulykker.
Derfor, kjør med hodet, gutta har tre, men de kjører ikke bedre for det
Rollatoren brukes ved at brukeren går mest mulig inni ramma (som er åpen bakover) og støtter seg til og skyver rollatoren foran seg.
De fleste rollatorene har et sete og en kurv slik at brukeren har med seg stol, og kan ha mindre ting i kurven som strikketøy, håndvåpen, dagligvarer, verktøy osv.
Istedet for kurv kan man sette inn motor. Det er foreslått Z900 fra en fartsgal eldre person som vi ikke skal navngi.
Kan bli vanskelig å få plass til rekkefirere, Flat Twins og andre brede motorer. Det ideele hadde nok vært en HD V-toer, passer bra for det alderssegmentet som bruker flest rollatorer.
Når det gjelder aldergrense, er det ingen nedre aldersgrense, kravet er nedsatt gangfunksjon og liten balanseevne, OG at man smiler pent, veldig pent til Errgoterapeuten som skal kartlegge behovet og eventuelt rekvirere rollatoren. Trengs ikke søknad, ETer med rekvisisjonsrett kan rekvirere direkte fra Hjelpemiddelsentralen og hjem til deg.
Høyt styre og revehale? No problem, men det forutsetter at du skaffer revehalen selv.
Ble en sånn passe alvorlig start på Bloggen
Siden jeg er ei jente i min beste alder, på rett side av 40 og alt det der kan det gå litt fort i svingene :oops:
Ble litt når jeg så at jeg hadde 25 innlegg på forumet, og jeg ble med i går
Håper at jeg ikke tråkket så alt for mye på din mannlige stolthet, Jalmar. Men når du trenger transportabel kompressor, er ungkar OG du begynner å bable om oppblåsbare... Da må man få lov til lure på om det ikke er noe annet som trenger å bli blåst opp. Og ei sonn oppblåsbar trenger ikke en så stor kompressor som du fabler om...
Men, joda du rodde deg jo på land igjen, vi forsto jo etterhvert at du trengte trykkluftassistanse for å få opp sekken slik at katta kom seg ut, og at det bare var en laaang omvei med hun derre oppblåsbare.
Meg?
Fremdeles på rett side av 40. Bor i Trondheim. Arbeidsledig, vurderer sterkt å høre med Ladejarlen om han har ei ledig kasse på Rema hvor jeg kan sitte og lakke de ti tommeltottene jeg har på hver hånd. Også kan Shorty komme innom og fikse make'upen min før jeg må møte livets harde realiteter på Kawa'n.
Men siden jeg ikke bor i California, må nok miniskjørtet og stilletthælene bli hjemme. Med trønderske temperaturer er kjøredress + islender + overtrekksvotter og minst to skjerf obligatorisk antrekk. BikerBabe'n får dere bare fortsette å drømme om.
Håper dere har fått litt mer innsikt i rollatorverdenen, og smil pent neste gang du treffer en Ergoterapeut, du vet aldri når du får bruk for hennes tjenester.
Fra spøk til revolver, vi mistet to norkse motorsyklister i ei ulykke iNord-Sverige i går, og en ligger skadd på sykehus der oppe. Lite trivelige nyheter.
Og det er ingen fleip at du ikke vet når du neste gang får bruk for en av mine kollegers hjelp. Et av våre arbeidsområder er opptrening av mennesker etter trafikkulykker.
Derfor, kjør med hodet, gutta har tre, men de kjører ikke bedre for det
Last edited by Ragnhild on 22 Sep 2008 13:52, edited 2 times in total.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Bare må ha med denne http://www.beautifulpeople.dk/main_light.asp
Bån Gæs hadde bruksanvisninga til hvordan man satte opp en link slik at den funker
Gixxer'n, Gixxer'n
Mannfolk har tre hoder, og det at du i det hele tatt spør...
Hvilket av dem du ikke vet om, skal jeg la være usagt, men jeg har mine mistanker
Men for å repetere barnelærdomen
Menn har et hode med hjerne, et uten hjerne og et som gjerne vil
Og som vi av surt ervervet erfaring vet, så er det visst nokså hjernedødt rundt omkring
Bån Gæs hadde bruksanvisninga til hvordan man satte opp en link slik at den funker
Gixxer'n, Gixxer'n
Mannfolk har tre hoder, og det at du i det hele tatt spør...
Hvilket av dem du ikke vet om, skal jeg la være usagt, men jeg har mine mistanker
Men for å repetere barnelærdomen
Menn har et hode med hjerne, et uten hjerne og et som gjerne vil
Og som vi av surt ervervet erfaring vet, så er det visst nokså hjernedødt rundt omkring
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jeg føler ikke at min manlige stolthet er tråkket på, Ragnhild. Det skal mere til enn litt trukkluft. Er man vant til å gi, får man tåle å få vet du. Etter at jeg fant ut at selvironi er gratis, har jeg skaffet meg mye av det.
Men det var egentlig Gixxerman som brakte dame-tema inn i trykkluftdebatten. Og når vi nå leser at han ikke helt vet hvor det tredje hodet hans befinner seg, er det kanskje grunn til bekymring?
Når det gjelder trykkluftdebatten, har jeg hørt at det ikke er størrelsen på tanken som er det viktigste, men farten på pumpa.
Men det var egentlig Gixxerman som brakte dame-tema inn i trykkluftdebatten. Og når vi nå leser at han ikke helt vet hvor det tredje hodet hans befinner seg, er det kanskje grunn til bekymring?
Når det gjelder trykkluftdebatten, har jeg hørt at det ikke er størrelsen på tanken som er det viktigste, men farten på pumpa.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
He he, ok, jeg skal smile pent neste gang jeg møter en slik ergoterapeut, men hvordan kjenner man igjen en slik? Ikke vet jeg, men kanskje det bør ringe en bjelle hvis dama har litt "unormal" interesse for ganglaget
Lurer på hvor mange wunderbaum det går på en rullator
En annen ting er vel hvordan pokker man skal få med denne rullatoren på sykkelen, sidevogn er uaktuelt
Lurer på hvor mange wunderbaum det går på en rullator
En annen ting er vel hvordan pokker man skal få med denne rullatoren på sykkelen, sidevogn er uaktuelt
Det er her viktig å huske på at en rullator også med fordel kan brukes som depotstøtte til sykkelen. Hvis man skal ut å kjøre med sykkelen og ønsker å ha med seg rullatoren, monterer man rullatoren istedenfor forhjulet på sykkelen. Det anbefales å rigge til et gummioppheng slik at sykkelen opprettholder en viss bevegelsesfrihet. Dette for at man da kan legge seg ned i svingene selvom man har rullatoren montert. Som bonus med denne ordningen får man større valgfrihet når det gjelder styringen av sykkelen. Man kan velge om man vil bruke sykkelens styre, eller om man vil innta en mer sportslig fremoverlent kjørestil og strekke seg ned til rullatorens styre. Den siste teknikken anbefales for da kan man bruke rullatorens bremser.
Håper dette var en grei forklaring.
Når det gjelder spørsmålet om hvordan man kjenner igjen en ergoterapeut, er svaret at de som regel går med caps med en eller annen rullatorleverandørreklame på.
Håper dette var en grei forklaring.
Når det gjelder spørsmålet om hvordan man kjenner igjen en ergoterapeut, er svaret at de som regel går med caps med en eller annen rullatorleverandørreklame på.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Sjekk container'n på nærmeste HjelpemiddelsentralHåvi wrote:Er det noen steder man kan kjøpe brukte rullatorer?
gjerne ferdigtrimma?
Identifikasjon av Ergoterapeuter
Vi har generelt et vinnende vesen, med stor forståelse for den enkeltes behov for assistanse i hverdagen.
Bruker ofte Caps fra Medema, eller andre leverandører av Rollatorer
(Medema leverer en snerten en som passer kjempebra til den litt kortere garde) (Leveres også med forhøyet styre m/feste for revehale)
Sjekk om det er reklame på målebåndet. Vi måler opp det meste. Bl.a må vi sjekke om Rollatoren går inn gjennom døra, og om trappa er lav nok.
Hvis hun også har dagbok fra et tilsvarende firma, DA kan du være rimelig sikker på at du har med en av landets ca 2000 Ergoterapeuter å gjøre. Smil pent, neste gang kan det hende at du har bruk for våre tjenester.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Bikers-logg = Blogg
Hadde en avtale Purple Panther i kveld. Vi tok gamle E6 mot Hommelvik og svinga opp i åsen for å ta veien tilbake over Jonsvatnet og Brattsberg. Tørt og greit når vi starta, men det blir ei stund til jeg kjører grusvei i regnvær igjen. Panthern fikk opptil flere bøtter vann på seg når vi kom hjem, og kjøredressen er i vaskemaskinen, så det blir seinkveld på meg før den er rein og kan henges til tørk.
Og fordi jeg velta i fjor høst på siste langturen før vinterdvalen, trives jeg dårlig på sleipt føre. Det er nok at jeg tror det er sleipt så detter farta ned i under 40 og jeg girer ned i minus andre eller noe sånt. Men vi kom hjem hele, om ikke akkurat rene. Ble ikke helt den store turen, men dess flere turer på sånt føre, dess sikrere blir jeg (Trur eg).
Skalø på Lånke (-banen) 21. mai og øve under kyndig ledelse 21. mai. Kjøreskola jeg kjørte opp hos har leid banen, og tar med de som vil. Blir en liten tur på landet i tillegg.
Den velten i fjor høst var ikke god, så jeg blir å bruke de tilbudene som dukker opp for å bli sikker igjen. Derfor blir det MC03 kurs i juni.
Jeg VIL ikke gi meg bare fordi det var så utrolig glatt akkurat der akkurat da jeg var der. Jeg ville bare ha en siste langtur før vinter'n, og kom hjem med halen mellom bena.
Skader? Bortsett fra såra selvfølelse?
Minimale, statordekslet på h.side ble så skadet at det måtte skiftes, det samme med clutchhendelfestet. Krangnes'n hadde nytt brukt liggende, så det kosta meg 300 eller no' sånt. Og så hadde han noen snertne veltebøyler som akkurat dekker statorhuset og fordelerlokket. Henholdsvis v. og h. side av motorn. Og der var det feste for fothvilere, så nå blir det nesten Harleystyle på sittestillingen. Begynner nesten å tenke på om det går å ordne gir og brems der framme. Plass er det jo, men det var overføringen til gir- og bremsepedal
Men hvordan går det Jalmar har du fått gasserne på plass?
Måtte sjekke bikez.com, og Yepp Den kan du vise deg med.
Men nå må vaskemaskinen ha gjort seg ferdig, vil ha kveld i kveld jeg òg.
Hadde en avtale Purple Panther i kveld. Vi tok gamle E6 mot Hommelvik og svinga opp i åsen for å ta veien tilbake over Jonsvatnet og Brattsberg. Tørt og greit når vi starta, men det blir ei stund til jeg kjører grusvei i regnvær igjen. Panthern fikk opptil flere bøtter vann på seg når vi kom hjem, og kjøredressen er i vaskemaskinen, så det blir seinkveld på meg før den er rein og kan henges til tørk.
Og fordi jeg velta i fjor høst på siste langturen før vinterdvalen, trives jeg dårlig på sleipt føre. Det er nok at jeg tror det er sleipt så detter farta ned i under 40 og jeg girer ned i minus andre eller noe sånt. Men vi kom hjem hele, om ikke akkurat rene. Ble ikke helt den store turen, men dess flere turer på sånt føre, dess sikrere blir jeg (Trur eg).
Skalø på Lånke (-banen) 21. mai og øve under kyndig ledelse 21. mai. Kjøreskola jeg kjørte opp hos har leid banen, og tar med de som vil. Blir en liten tur på landet i tillegg.
Den velten i fjor høst var ikke god, så jeg blir å bruke de tilbudene som dukker opp for å bli sikker igjen. Derfor blir det MC03 kurs i juni.
Jeg VIL ikke gi meg bare fordi det var så utrolig glatt akkurat der akkurat da jeg var der. Jeg ville bare ha en siste langtur før vinter'n, og kom hjem med halen mellom bena.
Skader? Bortsett fra såra selvfølelse?
Minimale, statordekslet på h.side ble så skadet at det måtte skiftes, det samme med clutchhendelfestet. Krangnes'n hadde nytt brukt liggende, så det kosta meg 300 eller no' sånt. Og så hadde han noen snertne veltebøyler som akkurat dekker statorhuset og fordelerlokket. Henholdsvis v. og h. side av motorn. Og der var det feste for fothvilere, så nå blir det nesten Harleystyle på sittestillingen. Begynner nesten å tenke på om det går å ordne gir og brems der framme. Plass er det jo, men det var overføringen til gir- og bremsepedal
Men hvordan går det Jalmar har du fått gasserne på plass?
Måtte sjekke bikez.com, og Yepp Den kan du vise deg med.
Men nå må vaskemaskinen ha gjort seg ferdig, vil ha kveld i kveld jeg òg.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jeg har ikke blitt ferdig med gasserne ennå. :oops: Begynte jo så fint, men så, som ved et trylleslag, lå alt sammen i deler. Det er noe med sånne deler som bare gjør at jeg må pelle dem frahverandre og virkelig kose med dem. Vaske og pusse, og så sette dem sammen igjen. Jeg rakk å bli ferdig med den ene gassern, så det er jo ikke mer enn tre igjen. Jeg tipper jeg får den første skikkelige prøveturen i løpet av helga.
Men hva var det du sjekka på bikez.com ???
Men hva var det du sjekka på bikez.com ???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Sykkel'n din, dumming
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Yepp, fant to Z650SR, -79 og -80.
Regner med at din er noe tilsvarende.
Bildet av min -78 Z650, er noe dårlig. Bl.a er ikke Donald Duck-rumpa med
Regner med at din er noe tilsvarende.
Bildet av min -78 Z650, er noe dårlig. Bl.a er ikke Donald Duck-rumpa med
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Nå har jeg surfa litt på http://www.bikez.com jeg også. Det var fin side. Du verden så mye snadder det var der. Jeg visste ikke om den sia i det hele tatt, jeg. Så takk for det, Ragnhild. Jeg ordna en link så vi har det klart til neste gang.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Fin den
Brukte utskrift av sida til Z650'n når jeg skulle vise/registrere Pathern. Den er privatimportert fra Nederland, så Biltilsynet ville se sykkel'n. Måtte avgårde å få lydtest før jeg fikk vognkortet, men ellers OK. Tollbua likte ikke at jeg hadde dataene på sykkel'n fra nettet, men Biltilsynet var godt fornøyd. Så da skrev Tollbua ut regninga etter dataene fra Bikez.com
Men ikke før jeg hadde vært på Biltilsynet. Tollbua så bare på vognkortet som var skrevet ut etter Bikez.com Ble ca 8.500 i fjor sommer i div. avgift. Moms'n må betales den dagen sykkeln kommer over grensen. Så det var ordna før registrering.
Brukte utskrift av sida til Z650'n når jeg skulle vise/registrere Pathern. Den er privatimportert fra Nederland, så Biltilsynet ville se sykkel'n. Måtte avgårde å få lydtest før jeg fikk vognkortet, men ellers OK. Tollbua likte ikke at jeg hadde dataene på sykkel'n fra nettet, men Biltilsynet var godt fornøyd. Så da skrev Tollbua ut regninga etter dataene fra Bikez.com
Men ikke før jeg hadde vært på Biltilsynet. Tollbua så bare på vognkortet som var skrevet ut etter Bikez.com Ble ca 8.500 i fjor sommer i div. avgift. Moms'n må betales den dagen sykkeln kommer over grensen. Så det var ordna før registrering.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum