Ã…PNINGSHJELM

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Ã…PNINGSHJELM

Post by gunder »

Jeg har vurdert å kjøpe meg en åpningshjelm,men har hørt litt motstand for de.motstand går på at dær blir litt sus og noen sier vibrasjoner noe jeg ikke tror. er der noen av dere som har erfaring med disse hjelmer og hvilket merke man bør kjøpe. :twisted:
SAG
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er det ikke Schubert som er kongen blandt de hjelmene mon tro :-k
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg har Caberg Justissimo og er veldig fornøyd med den, ikke minst pga. den innebygde solbrillen. Mulig at åpningshjelmer støyer noe mer enn helhjelmer, men jeg bruker ørepropper på alle turer over 2 km så det ser jeg ikke som noe stort problem. Vibrasjoner i åpningshjelm? Høres merkelig ut. :?
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Post by gunder »

jeg syns å det med vibrasjoner hørtes merkelig ut.
SAG
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

At det er mer støy i en hjelm med "baug-port",enn en vanlig helhjelm er vel ikke så rart? Det blir jo ekstra åpninger i hjelmskallet.
Jeg er veldig fornøyd med min Schuberth C2. Men det er som alltid med hjelmer; Prøv så mange forskjellige typer du orker,før du kjøper. Det gjelder å finne en som passer deg. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Har også en C2. Ikke mye støy i den hjelmen nei sammenlignet med en Shark jeg hadde. Bruker dog for det meste en Davida halvhjelm når det er varmt i været.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Kan henge meg på her og melde at jeg også er svært fornøyd med Schubert-hjelmen min. Ikke mye støy, og den er veldig bra når det gjelder dugg.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jada, bare å åpne hjelmen å se dugget forsvinne :lol:
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

BMW sine systemhjelmer er helt i toppklasse blant åpningshjelmer. De er også helt øverste rekke når det gjelder pris.

http://www.bmw-motorrad.de/de/de/produc ... met_5.html

Hvis du opplever vibrasjoner i hjelmen din bør du levere den tilbake og kreve pengene igjen. Vindstøy vil det alltid være, hvis du er glad i hørselen din skaffer du deg ørepropper.

Det viktigste du gjør når du handler hjelm er å prøve den på sånn at du er sikker på å få hjelmen som passer din hodeform.
il4
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Vibrasjoner i hjelm kan også skyldes feil justert vindskjerm på sykkelen. Det merket jeg når jeg monterte vindskjerm på Gamle Blå. Justerte jeg den for bratt, ble det vibrasjoner. Justerte jeg den mer liggende, fikk jeg mer vindsus i hjelmen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

brap wrote:BMW sine systemhjelmer er helt i toppklasse blant åpningshjelmer. De er også helt øverste rekke når det gjelder pris.

http://www.bmw-motorrad.de/de/de/produc ... met_5.html

Hvis du opplever vibrasjoner i hjelmen din bør du levere den tilbake og kreve pengene igjen. Vindstøy vil det alltid være, hvis du er glad i hørselen din skaffer du deg ørepropper.

Det viktigste du gjør når du handler hjelm er å prøve den på sånn at du er sikker på å få hjelmen som passer din hodeform.
Er det ikke SCHUBERTH som lager hjelmene for BMW da? :?:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

hvordan er disse åpningshjelmene hvis man møter asvalten da? skulle no trodd at det bare er halvhjelmer med på-montert vindsjerm.. er kanskje de festene ikke knekker så fort som jeg tror? :roll:
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

De har vært gjennom en godkjenningsprosess da, så man får stole på at de gjør jobben sin slik de skal.
Synes Schubert-hjelmen virker veldig solid og forseggjort. Liker spesielt det nedfellbare solbrillevisiret og at den i liten grad dogger.

Eneste negative jeg har å si om den er vekten og prisen.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Banditbiker wrote:De har vært gjennom en godkjenningsprosess da, så man får stole på at de gjør jobben sin slik de skal.
Synes Schubert-hjelmen virker veldig solid og forseggjort. Liker spesielt det nedfellbare solbrillevisiret og at den i liten grad dogger.

Eneste negative jeg har å si om den er vekten og prisen.
Halvhjelmer er jo også godkjent, det vil jo være forskjeller selv om ting er godkjent.

AtW
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Men det er relativt åpenbart for de fleste at dersom man kjøper en halvhjelm, så kompromisser man med beskyttelsesfaktoren. En halvhjelm er ikke godkjent for å gi ansiktet beskyttelse og blir heller ikke testet med det formålet for øyet.

Det er ikke like åpenbart når man kjøper en helhjelm. Man forventer at den gir den beskyttelse som en helhjelm skal gi, uavhengig av "baugporten".
Post Reply