Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
-
- Posts: 8
- Joined: 27 Apr 2023 11:58
- MC: På jakt etter ny sykkel
Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Hei
Endelig er det rom for å begynne å kjøre motorsykkel. Så tips til sykkel trengs. Jeg er 185 cm og ca 95 kg.
Har sett på Suzuki DL650 V-strom. Men lurer på en ting.
Ser at de som står til salgs på finn.no står en stund før de blir solgt. Opplever at pris er ok ifht alder. Er det noen grunn til at Suzuki virker mer tungsolgt enn f eks Triumph 660, BMW 800gs, og Yamaha t07?
Lurer og på hva dere tenker om sammenligningen av ny Honda CB500X, og Suzuki DL 650 V-strom til samme sum, men 3 år gammel.
Kommer til å bruke den til turer, dags og weekend/uke pluss litt jobbkjøring. Bor 30 km fra jobben, så den blir god og varm hver gang.
Endelig er det rom for å begynne å kjøre motorsykkel. Så tips til sykkel trengs. Jeg er 185 cm og ca 95 kg.
Har sett på Suzuki DL650 V-strom. Men lurer på en ting.
Ser at de som står til salgs på finn.no står en stund før de blir solgt. Opplever at pris er ok ifht alder. Er det noen grunn til at Suzuki virker mer tungsolgt enn f eks Triumph 660, BMW 800gs, og Yamaha t07?
Lurer og på hva dere tenker om sammenligningen av ny Honda CB500X, og Suzuki DL 650 V-strom til samme sum, men 3 år gammel.
Kommer til å bruke den til turer, dags og weekend/uke pluss litt jobbkjøring. Bor 30 km fra jobben, så den blir god og varm hver gang.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4843
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Hei, og velkommen til forumet
Hmm, tja - hvorfor V-Strom 650 "sliter" med salget, vet jeg ikke. Men har en teori; den faller skikkelig mellom to stoler. Den er for sterk fra A2 reg og "adventure heads" med A-tung synes den blir for svak.
Den faller vel enda mer mellom stolene nå som V-Strom 800 er kommet på markedet. Sikkert mange 650-eiere som nå vil bytte inn. Kan være det blir noen skikkelige kupp utover sesongen pga dette, da.
Honda CB500X er vel en ren A2-sykkel, så derfor er den nok "billig". Blir mindre avgifter på nykjøp der.
Sånn ellers tenker jeg det er flere som kommer på banen med råd om hva som er "rett" sykkel. (Siden vi er tett på 8.000 medlemmer her, er det nok ca 8.000 sykler som er "rett" sykkel
)

Hmm, tja - hvorfor V-Strom 650 "sliter" med salget, vet jeg ikke. Men har en teori; den faller skikkelig mellom to stoler. Den er for sterk fra A2 reg og "adventure heads" med A-tung synes den blir for svak.

Den faller vel enda mer mellom stolene nå som V-Strom 800 er kommet på markedet. Sikkert mange 650-eiere som nå vil bytte inn. Kan være det blir noen skikkelige kupp utover sesongen pga dette, da.
Honda CB500X er vel en ren A2-sykkel, så derfor er den nok "billig". Blir mindre avgifter på nykjøp der.
Sånn ellers tenker jeg det er flere som kommer på banen med råd om hva som er "rett" sykkel. (Siden vi er tett på 8.000 medlemmer her, er det nok ca 8.000 sykler som er "rett" sykkel
- intruder
- Posts: 4720
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Selv har jeg en Yamaha Virago 750 1993,karakterisert av mange som en touringsykkel.Har bare gode erfaringer med min og har heller ikke hørt mye negativt fra andre.
Du nevner heller ikke hvor gammel sykkel eller prisklasse...
535...750...1100 er kanskje aktuelle alternativer
Lykke til...og omtrent hvor holder du til ??
Slo opp på Google og fant en artikkel om Suziki Vstrom 650 på Klikk Motor hvor sykkelen ble beskrevet som sterk nok,kjempegod å kjøre osv.....
Hvor mye en kan stole på forfatter/prøvekanin er en annen ting...
Du nevner heller ikke hvor gammel sykkel eller prisklasse...

535...750...1100 er kanskje aktuelle alternativer

Lykke til...og omtrent hvor holder du til ??
Slo opp på Google og fant en artikkel om Suziki Vstrom 650 på Klikk Motor hvor sykkelen ble beskrevet som sterk nok,kjempegod å kjøre osv.....
Hvor mye en kan stole på forfatter/prøvekanin er en annen ting...

Last edited by intruder on 27 Apr 2023 14:01, edited 1 time in total.
- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Hei og hå inn her på forumet
Jeg vil mene og er sikker på at CB500X har mindre ytelse i motoren en 650 V-strom.
Kjørte i lag med en CB500x her for noen år siden og vedkomende som kjørte den sa at den ikke hadde noe kraft i bånndraget
men jeg er bare en som tenker mitt
Mulig denne havner over det du tenker men vil tru den dekker manges behov lik ditt.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=286912595
Jeg vil mene og er sikker på at CB500X har mindre ytelse i motoren en 650 V-strom.
Kjørte i lag med en CB500x her for noen år siden og vedkomende som kjørte den sa at den ikke hadde noe kraft i bånndraget
men jeg er bare en som tenker mitt

Mulig denne havner over det du tenker men vil tru den dekker manges behov lik ditt.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=286912595
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
-
- Posts: 8
- Joined: 27 Apr 2023 11:58
- MC: På jakt etter ny sykkel
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Takk for tips, så langt.
Tenker egentlig rundt 100-120k men da med veskesett. Er ute etter "mest for pengene" selvfølgelig. Vanskelig å si nøyaktig siden egen opplevelse av sykkelen da vil spille inn. Men 650 til rundt 800 ccm. Blir nok å kjøre mest uten passasjer.
Linket sykkel er jo et bra tips, selv om akkurat den var litt langt unna.
Holder til på Vestlandet. Bergen ca. Midt i smørøyet for svinger og fjorder.
Linket sykkel er jo et bra tips, selv om akkurat den var litt langt unna.
Holder til på Vestlandet. Bergen ca. Midt i smørøyet for svinger og fjorder.
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Hei
I tillegg til høyde, er benlengde en av de viktigere faktorene ved valg av sykkel. Det er mange sykler der ute for de kortere blandt oss, men flere modeller passer dårlig for de med lengre ben (jeg har en innsøm på 92cm tror jeg det var, kan ikke kjøre Yamaha MT07 baserte sykler f.eks).
Hvorfor Suzuki er billigere er sett med mine øyne basert på hovedsakelig 2 punkter. Det første er at de er litt lengre bakpå når det kommer til tekniske tillegg som f.eks cruise control/traction, og andre luksusting som nå har blitt standard etterhvert. Dette er mer internasjonale "problemer" Suzuki har hatt mot konkurrenter siden de var på sitt beste på 80-90 tallet om jeg har forstått det rett.
Det andre er hvor mange forhandlere og hvor disse er plassert i forhold til kundemassen. Her i Oslo er vi bortskjemt med BMW og Honda forhandlere, derav er det mest det vi ser rundt om. KTM Er også representert, men de gode KTM forhandlerne er en god time unna om en ønsker god kundeservice (AMD er jo ikke kjent for den beste servicen såvidt jeg er bekjent og har opplevd selv).
Ellers er jo trenden nå de siste årene å kryme ned fra 1200cc adv sykler, til 1000cc og også 800cc, så de eldre 650cc syklene får nå plutselig sterk konkurranse fra de nye mellom segment syklene.
Ellers er jo V-strom 650 kjent som en flott innstegssykkel før man vet nøyktiv hva en vil ha. Første MC en kjøper blir jo trolig "feil" MC uansett, og man må nesten bare ta steget inn på noe, før man over tid finner ut hva en faktisk har behov og budsjett til.
Prøvekjør det du klarer å få til, og gå for det som passer best, både for kropp og lommebok, lykke til.
I tillegg til høyde, er benlengde en av de viktigere faktorene ved valg av sykkel. Det er mange sykler der ute for de kortere blandt oss, men flere modeller passer dårlig for de med lengre ben (jeg har en innsøm på 92cm tror jeg det var, kan ikke kjøre Yamaha MT07 baserte sykler f.eks).
Hvorfor Suzuki er billigere er sett med mine øyne basert på hovedsakelig 2 punkter. Det første er at de er litt lengre bakpå når det kommer til tekniske tillegg som f.eks cruise control/traction, og andre luksusting som nå har blitt standard etterhvert. Dette er mer internasjonale "problemer" Suzuki har hatt mot konkurrenter siden de var på sitt beste på 80-90 tallet om jeg har forstått det rett.
Det andre er hvor mange forhandlere og hvor disse er plassert i forhold til kundemassen. Her i Oslo er vi bortskjemt med BMW og Honda forhandlere, derav er det mest det vi ser rundt om. KTM Er også representert, men de gode KTM forhandlerne er en god time unna om en ønsker god kundeservice (AMD er jo ikke kjent for den beste servicen såvidt jeg er bekjent og har opplevd selv).
Ellers er jo trenden nå de siste årene å kryme ned fra 1200cc adv sykler, til 1000cc og også 800cc, så de eldre 650cc syklene får nå plutselig sterk konkurranse fra de nye mellom segment syklene.
Ellers er jo V-strom 650 kjent som en flott innstegssykkel før man vet nøyktiv hva en vil ha. Første MC en kjøper blir jo trolig "feil" MC uansett, og man må nesten bare ta steget inn på noe, før man over tid finner ut hva en faktisk har behov og budsjett til.
Prøvekjør det du klarer å få til, og gå for det som passer best, både for kropp og lommebok, lykke til.

- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=300422510
+
Denne som står hos Ride i bergen burde kunne få pruta ned prisen en del
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=299261786
en lik bare lavere pris
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=298565883
+
Denne som står hos Ride i bergen burde kunne få pruta ned prisen en del
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=299261786
en lik bare lavere pris
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=298565883
Last edited by kvase on 27 Apr 2023 15:20, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
-
- Posts: 8
- Joined: 27 Apr 2023 11:58
- MC: På jakt etter ny sykkel
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Ja. Det vil jo være samme "regel" som ved bil. Ny bil med 150 hk, eller litt eldre til samme sum med 180hk. Men hva er deres mening om å velge cb500x som ny, kontra DL650 som er 4 år.?
Eks denne :https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=297216133
-
- Posts: 8
- Joined: 27 Apr 2023 11:58
- MC: På jakt etter ny sykkel
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Har merket begge som favoritt på finn.no fra før.kvase wrote: ↑27 Apr 2023 14:58 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=300422510
+
Denne som står hos Ride i bergen burde kunne få pruta ned prisen en del
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=299261786
- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=298565883Rune Bardun wrote: ↑27 Apr 2023 15:19Har merket begge som favoritt på finn.no fra før.kvase wrote: ↑27 Apr 2023 14:58 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=300422510
+
Denne som står hos Ride i bergen burde kunne få pruta ned prisen en del
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=299261786Takk for tips.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Ville ikke ha kjøpt for liten sykkel.Rune Bardun wrote: ↑27 Apr 2023 13:33 Takk for tips, så langt.Tenker egentlig rundt 100-120k men da med veskesett. Er ute etter "mest for pengene" selvfølgelig. Vanskelig å si nøyaktig siden egen opplevelse av sykkelen da vil spille inn. Men 650 til rundt 800 ccm. Blir nok å kjøre mest uten passasjer.
Linket sykkel er jo et bra tips, selv om akkurat den var litt langt unna.
Holder til på Vestlandet. Bergen ca. Midt i smørøyet for svinger og fjorder.![]()
Med mindre det trengs en lett sykkel med hensikt at den skal skyves ut av gjørma eller løftes ofte grunnet velt grunnet sleipt underlag så ville jeg kikka på minimum 700cc.
De mindre syklene greier også fint å holde fartsgrenser, men de er lavt gira, og lavere dreiemoment gjør at man må enten kjøre på jevnt høyt turtall eller pløye opp og ned girkassa som en vareheis...
Kommer man seg over 80Nm og 80 Hk får man en sykkel som er mye mindre masete å kjøre, og dermed blir man mindre sliten av kjøringen = mere kjøreglede

- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Mange som kjøper mc å får frakta den hjem -
For denne her har et meget godt balansepunkt siden tanken gar langt ned.- https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=286912595
Mange mcer med tradisjonell tank har et høyere balansepunkt som igjen kan være en bakdel ved sakte kjøring etc - Jeg mener ikke de er noe dårligere
Skal du ha med deg en bakpå i tursamenheng vil jeg si at da kommer du bedre ut med noe slik
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=298340840
Eller tiger 900+ Honda 1000 africa TW --Men valget kval er mangt og mye i Adventure segmente jeg har stort sett linka opp til mc med 21" frammhjul og 18" bak -
For denne her har et meget godt balansepunkt siden tanken gar langt ned.- https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=286912595
Mange mcer med tradisjonell tank har et høyere balansepunkt som igjen kan være en bakdel ved sakte kjøring etc - Jeg mener ikke de er noe dårligere

Skal du ha med deg en bakpå i tursamenheng vil jeg si at da kommer du bedre ut med noe slik
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=298340840
Eller tiger 900+ Honda 1000 africa TW --Men valget kval er mangt og mye i Adventure segmente jeg har stort sett linka opp til mc med 21" frammhjul og 18" bak -
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
-
- Posts: 8
- Joined: 27 Apr 2023 11:58
- MC: På jakt etter ny sykkel
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Takk for gode innspill. Både med tanke på motor og vekt på sykkelen.
Fortsett fjerne. Tommel opp for alle! 
Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.
Jeg har både en 2018 CB500X og en 2009 F800GS i garasjen.
Hondaen er min samboers, men jeg kjører den så ofte jeg kan.
Det er ganske store forskjeller på de to.
Motor trenger ikke bety all verden for første sykkel. Begge er kjappe nok til å ha det moro på veien, men det går fortere å vokse fra CB500X, og ønske seg mer kraft.
Hondaen er mye trangere å sitte i. Jeg vil nok slite litt på den sykkelen over tid. Jeg er 187cm, og en hel del tyngre enn deg.
Det som taler en 800GS imot, er at den er ganske topptung. Men den har en OK motor, og har noe mer komfort. Standardsalen på GS er riktig nok noe skikkelig drit.
Jeg vil tippe Suzuki DL650 er en solid mellomting mellom CB500X og F800GS. Suzukien er vel den tyngste på lista, men har lavere tyngdepunkt enn GS.
Når du sier Yamaha T07, mener du Tenere 700, eller Tracer 700?
Du må også ta stilling til om du ønsker å kjøre mer lurvete grus/skogsveier, eller bare enkle grusveier i verste fall. Noen sykler har 17 tom forhjul, ander 19 og 21 tommer. Jo større forhjul, jo bedre tar den seg fram på skogsveiene. Men 17 tommer klarer seg helt fint på vanlige grusveier.
Hondaen er min samboers, men jeg kjører den så ofte jeg kan.
Det er ganske store forskjeller på de to.
Motor trenger ikke bety all verden for første sykkel. Begge er kjappe nok til å ha det moro på veien, men det går fortere å vokse fra CB500X, og ønske seg mer kraft.
Hondaen er mye trangere å sitte i. Jeg vil nok slite litt på den sykkelen over tid. Jeg er 187cm, og en hel del tyngre enn deg.
Det som taler en 800GS imot, er at den er ganske topptung. Men den har en OK motor, og har noe mer komfort. Standardsalen på GS er riktig nok noe skikkelig drit.
Jeg vil tippe Suzuki DL650 er en solid mellomting mellom CB500X og F800GS. Suzukien er vel den tyngste på lista, men har lavere tyngdepunkt enn GS.
Når du sier Yamaha T07, mener du Tenere 700, eller Tracer 700?
Du må også ta stilling til om du ønsker å kjøre mer lurvete grus/skogsveier, eller bare enkle grusveier i verste fall. Noen sykler har 17 tom forhjul, ander 19 og 21 tommer. Jo større forhjul, jo bedre tar den seg fram på skogsveiene. Men 17 tommer klarer seg helt fint på vanlige grusveier.