Hei,
Jeg har akkurat kjøpt min første motorsykkel og skal pendle til jobb i sommer. Tenkte jeg skulle slippe å finne opp hjulet på nytt derfor lurer jeg på om det er noen erfarne pendlere der ute som har gode tips til pendlerrute Son - Majorstua både for å få en hyggeligere kjørevei (gjerne unngå en del motorvei) men også for å slippe den verste trafikken, samtidig så skal det helst ikke ta så mye lengre tid. Alle tips mottas med takk!
Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Hei og velkommen til forumet.
Her er link til en fin rute mellom Son og Hvervenbukta. Jeg er ikke pendler men har kjørt mye i det området. Denne ruta kan varieres med et utall alternativer. Fra Hvervenbukta og inn er det bare kjedelige veier, jeg bruker E18 til Skøyen.
https://www.google.com/maps/dir/59.5213 ... 346145!3e0
Her er link til en fin rute mellom Son og Hvervenbukta. Jeg er ikke pendler men har kjørt mye i det området. Denne ruta kan varieres med et utall alternativer. Fra Hvervenbukta og inn er det bare kjedelige veier, jeg bruker E18 til Skøyen.
https://www.google.com/maps/dir/59.5213 ... 346145!3e0
- kvase
- Posts: 4061
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Kjekke veier om Kroer etc også
https://goo.gl/maps/XsjEubQWqgMkuvMT9
https://goo.gl/maps/XsjEubQWqgMkuvMT9
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- intruder
- Posts: 4308
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Velkommen til MCforumet,hold oss gjerne underrettet om kjøringa og kanskje enda mer om hvordan det er å kjøre elektrisk MC !
Kan være nyttig for oss konservative mer eller mindre gamle , selv er jeg 71
Ha en god sommer !
Kan være nyttig for oss konservative mer eller mindre gamle , selv er jeg 71
Ha en god sommer !
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Tusen takk for velkomst og gode tilbakemeldinger, jeg tester ut litt ulike ruter og kommer med erfaringer Jeg må aktivere e-post notifikasjon når noen svarer på mitt innlegg også, for det gikk meg hus forbi.
Jeg hentet min Zero DSR i Haugesund hjem til Son for 2 uker siden og kjørte kystveien hjemover da Haukeli ikke fristet spesielt mye. Det ble en ren transportetappe med lite tid til kos dessverre.
Elektriske erfaringer (har bare ICE-erfaringer fra kjøretimer og moped):
* type2-lading langs veien ikke er så lett å få til, det er ikke mange (nok) ladestasjoner langs veien som tilbyr type2 (Normalt kun CCS og CHADEMO), og at jeg må inn til tettsteder for å lade med Type2 hvor det ikke alltid er lett å finne en som lader optimalt (6.6 kW eller mer). Det er heller ikke alltid ladestasjonene fungerer, så det gikk mye tid med til å lete etter ladepunkt og forsøke å få de til å fungere. Dette tvang meg til å lade oftere enn nødvendig, fordi jeg ikke kunne stole på at neste ladepunkt ville fungere.
* Stillheten ved elektrisk ga noen idylliske øyeblikk på rolige småveier, men når man kjører på motorvei så gjør vindsus at det ikke er stor forskjell
* Utrolig lett for en fersk sjåfør med kjøring i kø, by og trafikk med elektrisk. God balanse selv i 2-3 kmt, og enkelt å aksellerere for å smette inn i luker uten å være usikker på giring.
* Overnatting: Ladet opp på campinghytte (Nidelv camping) slik at det var klart til kjøring på morgenkvisten, smart å be om tillatelse til lading og lån av skjøteledning på forhånd. "Hjemmelading" skjer med 1.3 kW, så det bør ikke være noe problem for campingplassen. Planla kjøringen slik at frokosten ble tatt på første ladestopp.
* Husk å sjekke fergebilletten, selv om jeg presiserte at jeg kjørte elektrisk motorsykkel ble jeg fakturert for vanlig motorsykkel (102,- vs 51,-) på ferga Horten - Moss. Tror ikke han i luka var spesielt fremoverlent.
* Oppbevaring behøves, ladekabelen tok opp mye plass i sekken. Har kjøpt meg en Kriega US-20 som vil være mer eller mindre permanent på baksetet. Vil helst ikke kjøre mer med sekk med mindre det er nødvendig fremover.
* ECO-mode kommer til å holde i massevis i hverdagen, lager nok et custom oppsett når jeg er mer kjent med sykkelen og kjøremønster. Turte rett og slett ikke å prøve maks aks i Sport-modus, 0-100 på under 3 sekunder var jeg ikke helt klar for enda!
Jeg hentet min Zero DSR i Haugesund hjem til Son for 2 uker siden og kjørte kystveien hjemover da Haukeli ikke fristet spesielt mye. Det ble en ren transportetappe med lite tid til kos dessverre.
Elektriske erfaringer (har bare ICE-erfaringer fra kjøretimer og moped):
* type2-lading langs veien ikke er så lett å få til, det er ikke mange (nok) ladestasjoner langs veien som tilbyr type2 (Normalt kun CCS og CHADEMO), og at jeg må inn til tettsteder for å lade med Type2 hvor det ikke alltid er lett å finne en som lader optimalt (6.6 kW eller mer). Det er heller ikke alltid ladestasjonene fungerer, så det gikk mye tid med til å lete etter ladepunkt og forsøke å få de til å fungere. Dette tvang meg til å lade oftere enn nødvendig, fordi jeg ikke kunne stole på at neste ladepunkt ville fungere.
* Stillheten ved elektrisk ga noen idylliske øyeblikk på rolige småveier, men når man kjører på motorvei så gjør vindsus at det ikke er stor forskjell
* Utrolig lett for en fersk sjåfør med kjøring i kø, by og trafikk med elektrisk. God balanse selv i 2-3 kmt, og enkelt å aksellerere for å smette inn i luker uten å være usikker på giring.
* Overnatting: Ladet opp på campinghytte (Nidelv camping) slik at det var klart til kjøring på morgenkvisten, smart å be om tillatelse til lading og lån av skjøteledning på forhånd. "Hjemmelading" skjer med 1.3 kW, så det bør ikke være noe problem for campingplassen. Planla kjøringen slik at frokosten ble tatt på første ladestopp.
* Husk å sjekke fergebilletten, selv om jeg presiserte at jeg kjørte elektrisk motorsykkel ble jeg fakturert for vanlig motorsykkel (102,- vs 51,-) på ferga Horten - Moss. Tror ikke han i luka var spesielt fremoverlent.
* Oppbevaring behøves, ladekabelen tok opp mye plass i sekken. Har kjøpt meg en Kriega US-20 som vil være mer eller mindre permanent på baksetet. Vil helst ikke kjøre mer med sekk med mindre det er nødvendig fremover.
* ECO-mode kommer til å holde i massevis i hverdagen, lager nok et custom oppsett når jeg er mer kjent med sykkelen og kjøremønster. Turte rett og slett ikke å prøve maks aks i Sport-modus, 0-100 på under 3 sekunder var jeg ikke helt klar for enda!
- mekkern
- Posts: 5134
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Velkommen.
Har du noen bilder av DSR`n?
Artig sykkel med linjært drag-men under 3 sek 0-100 er nok å overdrive...rundt4 sek er nok mer realistisk siden de oppgir 3.9sek 0-60 mph.
Har du noen bilder av DSR`n?
Artig sykkel med linjært drag-men under 3 sek 0-100 er nok å overdrive...rundt4 sek er nok mer realistisk siden de oppgir 3.9sek 0-60 mph.
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
>* Utrolig lett for en fersk sjåfør med kjøring i kø, by og trafikk med elektrisk. God balanse selv i 2-3 kmt,
> og enkelt å aksellerere for å smette inn i luker uten å være usikker på giring.
Omtrent som min med DCT altså
Har kjørt 200K km manuell før jeg kjøpte meg DCT og foretrekker det. Veldig lineært drag på den også fra 0 til "lapplaus" altfor raskt.
> og enkelt å aksellerere for å smette inn i luker uten å være usikker på giring.
Omtrent som min med DCT altså
Har kjørt 200K km manuell før jeg kjøpte meg DCT og foretrekker det. Veldig lineært drag på den også fra 0 til "lapplaus" altfor raskt.
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Zero oppgir ikke 0-60 mph-tider på DSR f.o.m. 2019-utgaven. Den fikk en powertrain-oppgradering i 2019, det er den forrige generasjonen som hadde 3.9 sek oppgitt, men du har nok rett i at det er litt nord for 3 sekunder, spesielt dersom det er lite ledig batterikapasitet igjen. Poenget var først og fremst at den er kvikkere enn jeg bør teste ut
Har ingen fine bilder av sykkelen selv enda, men legger ved et bilde fra dagen den ble hentet. 2019-modell, demobrukt med under 1000 km på tellern da.
Visste ikke at DCT var en greie, men det blir vel omtrent det samme ja!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
DCT er vel like kjedelig som el-motor for sånne som meg som liker å mestre litt vanskelige motorer. En stor del av gleden med MC-kjøring for min del
Slike 0-100 tider er jo bare teoretiske, en sykkel som er laget for å kunne kjøre fort i svinger vil dra rett opp på bakhjulet rett frem. Zero ser ut til å være designet for svinger.
Slike 0-100 tider er jo bare teoretiske, en sykkel som er laget for å kunne kjøre fort i svinger vil dra rett opp på bakhjulet rett frem. Zero ser ut til å være designet for svinger.
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Har til tider hatt samme jobbvei som en Zero. Artig å høre "elsuset" når de kommer.
Kunne tenkt meg en slik for jobbpendling selv, men finner det litt vanskelig å bruke det argumentet for å ytterligere utvidel stallen
Kunne tenkt meg en slik for jobbpendling selv, men finner det litt vanskelig å bruke det argumentet for å ytterligere utvidel stallen
- Palma
- Posts: 4746
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua
Kan bare si at jeg har faktisk kjørt slik elektrisk sykkel. Kunne ha laget en reviev, men det var bare 50 meter på jordet hjemme så litt tynt grunnlag. Men veldig uvant at det var absolutt null lyd, bare summet bortover. Eierne var veldig fornøyd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.