2023 GSX 8S - byttet blinklys

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
fagerdal
Posts: 6
Joined: 20 May 2010 16:46
MC: 2023 Suzuki GSX-8S

2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by fagerdal »

Hei.

Har en ny 2023 Suzuki GSX 8S hvor jeg har bytta ut de originale blinklysene (glødepærer) med LED-blinklys, og bytta i samme slengen relèet for dette. Blinklysene funker, men sliter med at det lyser svakt i 3 av 9 dioder i blinklysene fremme hver gang de går av (altså når blinklyset er påslått), samt. at indikatorlampa for blinklys i instrumentpanelet lyser konstant hver gang blinklyset slåes på. Noen med erfaring her?

Firma jeg kjøpte hos mente det var krypstrøm, og at det måtte settes inn diode for å blokkere krypstrøm i instrumentpanelet, men dette er forsåvidt uaktuelt å begynne og fikle med.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by mekkern »

Du har muligens 1 og ikke 2 indikatorpærer på instrumentpanelet?
fagerdal
Posts: 6
Joined: 20 May 2010 16:46
MC: 2023 Suzuki GSX-8S

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by fagerdal »

Jeg har to, en diode til høyre, og en til venstre.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by mekkern »

Jeg har en 2019 Indian og her er + konstant og - styrt via ECU og hvis en skifter de OEM led blinklysa med andre lyser de svakt grunnet noen milliampere som ECU sender ut for å feilsøke kretser.
Jeg loddet en 1.2watt dasbordpære i paralell med hvert blinklys og da funket alt 1000%
fagerdal
Posts: 6
Joined: 20 May 2010 16:46
MC: 2023 Suzuki GSX-8S

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by fagerdal »

Vart det nok å lodde denne på ledninga bak blinklyset da, eller måtte du gjøre det på indikaroren i instrumentpanelet?

Mener disse blinklysene er 0.5w, vil det hjelpe å sette på noen som er 1.5w i stedet, eller er jeg like langt siden det er LED? Vurderer ellers å finne noen små blinklys med glødepærer da, for å slippe noen store inngrep i ledningsnett på en ny sykkel.
fagerdal
Posts: 6
Joined: 20 May 2010 16:46
MC: 2023 Suzuki GSX-8S

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by fagerdal »

Testa med originalt blinklys bak, og da funka blinklysene fremme og indikatorlampa som det skulle, så kan tyde på for lite motstand selv om releèt er byttet ut til et lastuavhengig.

Tenker å prøve å koble på en motstand i tillegg på hvert blinklys fremme å se om det hjelper på problemet.
fagerdal
Posts: 6
Joined: 20 May 2010 16:46
MC: 2023 Suzuki GSX-8S

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by fagerdal »

Fikset med motstander på blinklys bak, i tillegg til lastuavhengig relè!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by Tekumseh »

Godt å høre at det ordna seg :-)
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: 2023 GSX 8S - byttet blinklys

Post by pelsen »

Jeg synes at det er litt rart at det er glødepærer i blinklys i 2023-modell, men det er jo lite energi å spare på blinklys kontra hovedlys.
Jeg kåla endel med bytte av blinklys på min KTM RC8R 09. Originalt var det LED blinklys integerert i speil og skiltholder, men ikke noe rele, den funksjonen sitter nok i skjermen. Ved bytte til små LED-blinklys har jeg måttet lodde inn motstander i parallell med blinklysene for å få sånn passe blinkefrekvens.
Jeg har et lignende problem på tilhenger til bil - en tilhenger til transport av motorsykler selvfølgelig - feilmelding siden det er LED lamper på hengeren,.Bilen er 2016-modell BMW 1-serie. Det er noen bil og mc produsenter som ikke henger med, eller mer trolig at regelverket de må forholde seg til ligger langt bak utviklingen.
Post Reply