Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

I går bestillte jeg meg Safedrive inkludert MC pakken som inneholder noe festeutstyr etc. for MC. Jeg har hele tiden vært skeptisk til slike systemer og hvor godt dem virker, men siden jeg fikk en god pris (rundt 1300 kroner inkludert MC pakken) så tenkte jeg å gi det en sjanse.

Det er altså denne jeg snakker om:
https://safedrive.no/

Jeg har altså ikke fått denne enda, men har lest litt om den og hvis den er like god som brukererfaringeme tilsiser så kan denne fort spares inn.

Jeg har dog ikke tenkt til å begi meg ut på noen argumentasjonsrunde rundt bruken av denne da den trolig befinner seg litt i gråsonen, men så lenge den er lovlig og jeg kan spare noen kroner i det lange løp så bestillte jeg en slik for å teste den ut. :)

Så hvis det er noen her som har erfaring med Safedrive på godt og vondt så syng gjerne ut :)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by mekkern »

Har hatt denne en stund og den "virker" jo.. har varslet meg flere ganger om hindringer i veien som har vært typ rundt krapp sving og en gang så jeg var forberedt på at alle skulle skifte felt brått og uventet på E18 pga havarert bil.passer på å gi tilbakemeldinger om mld stemmer eller ikke.
Og det dukker opp noenvarsler titt og ofte om kontroll og dyr i veien-noen ganger har jeg sett dyrene andre ikke, samme med kontrollene(disse har de begynt å flytte oftere enn før) men har også ikke hatt den i kjøretøyet og kommet i belte/mobilkontroll/laser uten at det har blitt "innbetaling" så jeg har fortsatt ikke blitt "reddet" i laserkontroll av boksen.
Den er forøvrig kjekk på fotobokser og holder rede på snittfarten gjennom strekningsmålinger.
Kjører jo ikke tulling uansett men "frykten" ligger jo rundt det å være litt uoppmerksom på skilting eller rulle på ned en bakke slik at "Vegpiratene" får plyndre lommeboka.
Tilleggsfunksjoner med speedometer og veghjelp (Beta)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 23 Jul 2023 00:50 Har hatt denne en stund og den "virker" jo.. har varslet meg flere ganger om hindringer i veien som har vært typ rundt krapp sving og en gang så jeg var forberedt på at alle skulle skifte felt brått og uventet på E18 pga havarert bil.
Og det dukker opp noenvarsler titt og ofte om kontroll og dyr i veien-noen ganger har jeg sett dyrene andre ikke, samme med kontrollene(disse har de begynt å flytte oftere enn før) men har også ikke hatt den i kjøretøyet og kommet i belte/mobilkontroll/laser uten at det har blitt "innbetaling" så jeg har fortsatt ikke blitt "reddet" i laserkontroll av boksen.
Den er forøvrig kjekk på fotobokser og holder rede på snittfarten gjennom strekningsmålinger.
Kjører jo ikke tulling uansett men "frykten" ligger jo rundt det å være litt uoppmerksom på skilting eller rulle på ned en bakke slik at "Vegpiratene" får plyndre lommeboka.
Tilleggsfunksjoner med speedometer og veghjelp (Beta)
Litt artig at du sa det, for i går så vil jeg med ganske stor sikkerhet si at jeg ble reddet, da det var laserkontroll på E18 etter Ørje. Jeg kjlrte sammens med en som hadde en slik og plutselig kjørte han forbi oss og sakket med. En mil senere sto dem med laser. Vi kjørte jo ikke tulling, men vi lå i 100-110 i 90 sonen. Jeg hadde nok ganske sikkert dått en liten smekk der om det ikke. Ar for denne enheten. Og hadde jeg hatt den og alikevel blitt tatt hvor den ikke varslet, så hadde jeg fått boten min betalt av Safedrive. Vertfall i følge det dem selv sier. :)
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by intruder »

Tviler nok på om Safedrive holder hva de lover,eller har de tatt forbehold om f eks han som kjørte i gjennomsnitt 178 km / t på Trysilvegen forleden :-k
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by intruder »

intruder wrote: 23 Jul 2023 09:36 Tviler nok på om Safedrive holder hva de lover,eller har de tatt forbehold om f eks han som kjørte i gjennomsnitt 178 km / t på Trysilvegen forleden :-k
Har lest meg litt opp og funnet at de har en rekke forbehold så da har jeg fått svaret jeg ønsket.
Ha en god søndag/sunday...ideelt for en MC-tur litt utpå :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

intruder wrote: 23 Jul 2023 09:40
intruder wrote: 23 Jul 2023 09:36 Tviler nok på om Safedrive holder hva de lover,eller har de tatt forbehold om f eks han som kjørte i gjennomsnitt 178 km / t på Trysilvegen forleden :-k
Har lest meg litt opp og funnet at de har en rekke forbehold så da har jeg fått svaret jeg ønsket.
Ha en god søndag/sunday...ideelt for en MC-tur litt utpå :D
Har lest forbeholdene og dem er jo fornuftige dem.

Blandt annet gjelder det kun laser kontroller som IKKE er varslet. Man må også varsle kontrollen man ble stoppet i umiddelbart. Samt at man selvsagt må ha et aktivt abonnement. Disse tre er jo helt innafor.

MEN!!! der det står at det ikke gjelder hvis serveren var nede er litt mer sketchy.... Tenker det er lett og lure seg unna ved å skylde på serveren... Uten at jeg har lest eller hørt om noen som har skrevet noe negativt rundt dette....enda...

Dem betaler heller ikke boten hvis det er snakk om førerkort beslag, noe som jeg tenker også er litt rart.... hvis ikke kontrollen er varslet... Men det er sikkert for å desperat vise samfunnet at man ikke bidrar til idiotkjøring....?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Har testet Safedrive for første gang på vei til jobb i dag hvor jeg fikk opp en varsel om "hindring i veien" en mil forut. "Jaja, tenkte jeg... så får vi se da..."

Etter en mil rett rundt en delvis uoversiktlig sving sto det en tømmerbil parkert på høyresiden halveis ut i veien da den losset tommer. Jeg hadde nok trolig sett den uansett, men med et slikt varsel så var jeg vertfall forberedt. Jeg synes varselet var nyttig.

Skal selvsagt teste ut denne ytterligere og komme med oppdateringer i tråden :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

En liten oppdatering.

Safedrive sparte meg trolig for noen kroner her om dagen da den meldte om fartskontroll i Gamlebyveien i Fredrikstad. Dette er en liten strekning med 4-felts vei adskilt med midtrabatt og det finnes ikke en eneste påkjøring/avkjøring på strekningen dem sto. Ikke noe gangfelt heller. Jeg tror hastigheten er 40 km/t grunnet støy, for jeg ser ingen annen grunn.

Uansett... der er det lett og bli tatt og selv om jeg ikke akkurat råkjører der så ligger jeg nok noen kilometer i timen over.

Så trolig er Safedrive spart inn allerede 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 01 Aug 2023 06:34 En liten oppdatering.

Safedrive sparte meg trolig for noen kroner her om dagen da den meldte om fartskontroll i Gamlebyveien i Fredrikstad. Dette er en liten strekning med 4-felts vei adskilt med midtrabatt og det finnes ikke en eneste påkjøring/avkjøring på strekningen dem sto. Ikke noe gangfelt heller. Jeg tror hastigheten er 40 km/t grunnet støy, for jeg ser ingen annen grunn.

Uansett... der er det lett og bli tatt og selv om jeg ikke akkurat råkjører der så ligger jeg nok noen kilometer i timen over.

Så trolig er Safedrive spart inn allerede 8)
Ja det er de mest ulogiske grensene de står og suger penger.
Har et par steder her i lier også- spesielt et sted de elsker. Det var tidligere 80 kmh men etter de laget g/s adskilt med autoværn så er det 60kmh.
Dessuten en liten nedoverbakke ut på sletta som lett lar deg trille på litt mye.
De står forøvrig med laseren i undergangen på jernbanen og måler over sletta.

https://www.google.com/maps/place/Lierk ... 11b7pysmgl

Her på Tuverudveien ser du også kalibreringsstripene til målesystemene i bilene.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Jeg tenker at det blir litt dobbeltmoral til tider fra politiets sin side. Jeg skjønner at dem må ha kontroller og holde oss i sjakk, men vi kan ikke legge skjul på at dem har budsjettert med en viss inntekt fra fartssyndere og annet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bikeridr »

UP "utrykningspatruljen" som nå er "trafikkpoliti", har jeg mista mye respekt for.
"Entitled" golddiggers med altfor stor bil og som kjører gullungen sin til skolen fordi det er synd i småfotene å måtte gå lenger enn 500 meter, som ligger i 80 i 30-sonene rundt skolene blir aldri tatt. Nei da er det bedre å ligge i skjul for å ta en normalt helt ufarlig bilist som ruller i 88 ned en bakke i 80-sonen uten trafikk. For så å komme med en lengere moralpreken om hvor "trafikkfarlig" det er å kjøre 10% for fort på en godt asfaltert vei med god oversikt.

Den dagen jeg leser at de har plukket 90% av omtalte golddiggers i skoleområder, skal jeg begynne å la de bygge opp respekt igjen.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Hvis ikke dem får inn bøtene så tar dem uansett inn de pengene andre steder. (Les statskassa).

Jeg er på ingen måte i mot farstkontroller men jeg liker ikke luremus politi som stiller seg opp slik du nevner.

Vær heller synlig langs veiene og forbygg i stedenfor å gjemme seg bak busker.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

Politiet kan jo øremerke alle inntektene dem får inn og gi dem videre til veldedighet feks. I stedenor at pengene går rett inn i statskassa. Feks. kunne pengene gått til NAF, NMCU, Røde Kors etc.

Det blir som å si at parkeringsvakter ikke får provisjon eller goder av å skrive ut parkeringsbøter. Selvsagt får dem det. Hvorfor i alle dager skulle dem ellers gidde å slenge seg over panseret på biler så fort dem får sjansen da liksom...

Jeg synes politiet kan bruke mer skjønn når dem gir bøter. Altså bruke hue på godt norsk.

Politiet kan uansett stoppe biler som ikke kjører for fort i en fartskontroll hvis dem mistenker rus etc. Jeg tror ikke majoriteten av dem som blir tatt for å kjøre litt fort er ruset uansett.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Traction »

Bjerknez wrote: 01 Aug 2023 15:48 Politiet kan jo øremerke alle inntektene dem får inn og gi dem videre til veldedighet feks. I stedenor at pengene går rett inn i statskassa. Feks. kunne pengene gått til NAF, NMCU, Røde Kors etc.

Det blir som å si at parkeringsvakter ikke får provisjon eller goder av å skrive ut parkeringsbøter. Selvsagt får dem det. Hvorfor i alle dager skulle dem ellers gidde å slenge seg over panseret på biler så fort dem får sjansen da liksom...

Jeg synes politiet kan bruke mer skjønn når dem gir bøter. Altså bruke hue på godt norsk.

Politiet kan uansett stoppe biler som ikke kjører for fort i en fartskontroll hvis dem mistenker rus etc. Jeg tror ikke majoriteten av dem som blir tatt for å kjøre litt fort er ruset uansett.
P-vakter har ikke provisjon. De jobber for lønna si. Gjør du det?

Politiet utøver greit med skjønn, og utover det så må de jobbe ihht de regler som er fastsatt av justisdep.

Det er en fjollete oppfatning at politiet driver pengeinndrivelse for statskassen. Du, Bjernezzz er et av fjolsene. Har du peiling på hva trafikkrelaterte bøter og forelegg utgjør i statsbudsjettet? Svaret er "nesten ingenting".

Du var 50% av årsaken til at jeg forlot mcsiden. Nå er du jaggu i gang her også.

Skjerpings!
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Erfaringer og snakk rundt "Safedrive"

Post by Bjerknez »

https://vartoslo.no/arnsten-linstad-byb ... ort/175792

Om ikke det er provisjon, så er det vertfall noe annet som trigger dem til å skrive ut fiktive bøter. Betjentene som skriver ut bøter blir enten presset til å skrive ut bøter eller får goder på andre måter som ikke går under kategorien "provisjon".

Jeg er klar over at parkeringsvakter får lønn. Skulle bare mangle. Jeg jobber for lønna mi ja. Har vel gjort det hele livet.

Klart dem budsjetterer med inntekter fra bøter:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-921613
Post Reply