Har en 1200 Suzuki Bandit, har gått helt fint hele tiden men for etpar dager siden opplevde jeg at det lå bensin på liften (parkerer på liften) og var litt vått på forgasseren. Sykkelen går som normalt på høyt turtall/pådrag, men lavt turtall (putring i 60-70 på femte) så går den å hoster litt.
Jeg mistenker en flottør som har hengt seg, og fant en video på interwebs der noen blåste med kompressor gjennom slangen fra bensin krana og gjennom gasserne, for å blåse ut skjit gjennom "overflow". Er dette i det heletatt en ok quickfix, eller må jeg basere meg på å demontere gasserne? Hadde ikkke helt tenkt det nå siden det allikevel er så lite igjen av sesongen
Har en 1200 Suzuki Bandit, har gått helt fint hele tiden men for etpar dager siden opplevde jeg at det lå bensin på liften (parkerer på liften) og var litt vått på forgasseren. Sykkelen går som normalt på høyt turtall/pådrag, men lavt turtall (putring i 60-70 på femte) så går den å hoster litt.
Jeg mistenker en flottør som har hengt seg, og fant en video på interwebs der noen blåste med kompressor gjennom slangen fra bensin krana og gjennom gasserne, for å blåse ut skjit gjennom "overflow". Er dette i det heletatt en ok quickfix, eller må jeg basere meg på å demontere gasserne? Hadde ikkke helt tenkt det nå siden det allikevel er så lite igjen av sesongen
Vått på forgasser*en*? Du har vel 4 forgassere på Bantit'en
Hvordan "gjennomblåsing" fungerer, vet jeg ikke, men da snøfreseren min begynte å kverulere, så plukka jeg av forgasseren og ga den 2 timer i ultralydbad. Blåste så rent med luft og monterte tilbake. Starta på første draget og gikk jevnt.
Kan den lugginga hos deg komme av at en (eller flere) forgassere er i ulage? De kan nok sikkert med fordel synkroniseres for å utelukke at det er ujevn levering fra de enkelte forgasserne.
En miniatur-rusk i flottøren kan gjøre at den henger seg opp. Så kan rusket løsne og komme enten i dysa eller i beste fall inn i sylinderen og forsvinne.
Sikkert greit å få av forgassere og blåse ut alle "ganger" med trykkluft, evt trykkluft på boks. Rusk i dysa kan jo igjen føre til at den får for lite bensin / går for magert og går dårlig / ujevnt.
Rusket kommer fra et sted, så punkt en ved sånne problemer er rens tank innvendig og sett på bensinfilter - et som slipper igjennom nok trykk til at sykkelen går normalt. Ren bensinkanne og trakt hvis du bruker det - her tror jeg mange fusker i "gamet."
Ultralydbad er bra for å få ting skinnende og knallrent, men du får sykkelen grei igjen med en boks forgasserrens og trykkluft på boks (lærte jeg av en eller to hjelpsomme medlemmer her på forumet i fjor sommer.)
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Bastarden står og venter på TLC etter test av E10/95oktan...den lakk ikke men gikk ræva/fusket på lavt og mindre futt på topp.
Bensinen i forgasseren ble brun over natta.
mekkern wrote: ↑02 Sep 2023 09:28
Bastarden står og venter på TLC etter test av E10/95oktan...den lakk ikke men gikk ræva/fusket på lavt og mindre futt på topp.
Bensinen i forgasseren ble brun over natta.
Det var det jeg luftet på GIØ. "Frosken", som er "godkjent" foe 95/E10, går bedre, med mer moment og i snitt 5 mil lengere på en tank à 17 l med 98/E5. Så ja, sprit hører gjemme i drammeglass og iallefall ikke i motor, forgasser, bensintank..
Hva sier herrene om Shell 98 oktan pr nå...er den gangbar på eldre kjøretøyer ?
og fælt at et land som er så tungt inne i oljeindustrien ikke kan påvirke så produksjonen fortsetter noen år til...