Page 1 of 1

Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 08 Sep 2023 21:22
by pelsen
Jeg har skiftet kjede og drev på KTM RC8Ren idag, nytt kjede og drev fra xlmoto, det gamle fra samme sjappe gikk over 40000 km. Bra greier, originaldeler er ikke i nærheten av så bra. Supersprox drev og DID 525 ZVM-X, har kjøpt det samme på nytt. :D
Kjedeverktøy fra Bilrema funker utmerket.
Jeg husker ikke sist jeg justerte bakhjulet, muligens har jeg brukt opp to kjede/drev siden sist, og det passet bra å sjekke litt idag.
Det er viktig at hjulene er i linje for at sykkelen skal styre og fungere riktig. Jeg finjusterte litt idag, bildene viser det enkle verktøyet i bruk.

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 08 Sep 2023 21:27
by Jonta
Smart å skru det opp slik. Jeg har bare lagt en rettholt på noen kasser på hver side, som fort flytter på seg osv.

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 08 Sep 2023 21:52
by knutk

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 08 Sep 2023 22:02
by pelsen
Da stiller man jo bakhjulet mot motoren, er den i linje med framhjulet? Måle hjul mot hjul er nok det beste, og veldig enkelt.

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 09 Sep 2023 00:41
by Jonta
Som Pelsen antyder, er vel dette verktøy først og fremst for å sjekke om drevene er på linje. Da holder det egentlig bare og sikte, eller bruke en linjal. Særlig om kjede og motordeksel er av.
Sik oppdaga jeg at fordrevet på min Fant var satt feil vei, av en tidligere eier. Flaks at det gikk bra. Men fort gjort, da drevet skal stå motsatt på Ducati, og begge syklene har samme motor.

Forøvrig så har man jo merker på svingarmen, for å line opp bakhjulet. men ikke alltid de stemmer helt..

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 09 Sep 2023 08:22
by Traction
pelsen wrote: 08 Sep 2023 22:02
Da stiller man jo bakhjulet mot motoren, er den i linje med framhjulet? Måle hjul mot hjul er nok det beste, og veldig enkelt.
Begge målinger er relevante. Hvis ikke begge stemmer samtidig så indikerer det at noe er skjevt. Feks slitt lager i baksving-lager.
En kjedegang som ikke er på linje slites fortere, utvikler varme og stjeler effekt.
Har sett dette flere ganger, på banesykler som har vært krasjet, og også på helt nye sykler.

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 09 Sep 2023 19:51
by pelsen
Traction wrote: 09 Sep 2023 08:22 Begge målinger er relevante. Hvis ikke begge stemmer samtidig så indikerer det at noe er skjevt. Feks slitt lager i baksving-lager.
En kjedegang som ikke er på linje slites fortere, utvikler varme og stjeler effekt.
Har sett dette flere ganger, på banesykler som har vært krasjet, og også på helt nye sykler.
Enig, dette henger jo sammen, både motor og hjul skal være på linje. Med slitt baksvinglager har man jo også noen andre problemer med handling i litt fart. Det har jeg prøvd, og det er vel sikkert noen som vil kalle det farlig. 8)
Jeg har kjørt bak noen motorsykler og har sett begge hjulene, de kunne fått mye bedre sykkel ved å rette opp bakhjulet. :thumleft

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 10 Sep 2023 08:52
by knutk
pelsen wrote: 08 Sep 2023 22:02
Da stiller man jo bakhjulet mot motoren, er den i linje med framhjulet? Måle hjul mot hjul er nok det beste, og veldig enkelt.
Et godt poeng jeg ikke har tenkt på.

Men for en gatesykkel med kasko forsikring ser jeg ikke noen grunn til å akseptere at ikke alt er helt rett.

For banekjøring blir det noe annet. Da betyr jo ikke kjedets levetid så mye, og feltreparasjoner er vel en del av pakka. :D :thumleft

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 10 Sep 2023 09:40
by ArcticTiger
Mono-svinggaffel bak gjør dette til en ting man ikke tenker over, hverken lineup av hjul eller drev.

Re: Kjedeskift og justering av hjul

Posted: 10 Sep 2023 14:31
by Traction
ArcticTiger wrote: 10 Sep 2023 09:40 Mono-svinggaffel bak gjør dette til en ting man ikke tenker over, hverken lineup av hjul eller drev.
Det oppstår jo skjevheter der også, av ulike årsaker. Har også sett nye sykler der drivlinja ikke er rett.
Med monosving kan det være litt vanskeligere å korrigere.