Ducati 999 Rep.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 03 Mar 2024 22:37 Litt forvirrende utvalget av disse overgangs kablene.
Det er vel denne jeg skal ha, men jeg har jo ikke noen 16 pin kontakt på pc'n.
https://www.lonelec.com/product/moto-gu ... d-adaptor/

Eller er det denne jeg trenger som kommer med en interface?
https://www.lonelec.com/product/guzzidi ... onnection/

Eller er eneste fordelen med interface, feikoblings beskyttelse?
De har visst kommet med nye produkter siden jeg handlet der.
Den øverste ligner litt på den jeg har, men med forskjellig kontakt til sykkelen. Til denne må man ha enda en overgang: OBD2 til USB.
Den nederste er ny og erstatter begge.

Interfacet er vel ikke bare en skjøtekontakt, den driver nok også med litt oversettelse.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Jeg bestillte det nyeste med interface apparatet.
Måtte jo hatt to kabler ellers, da hadde det blitt omtrent samme pris.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati 999 Rep.

Post by inunf »

Jeg hadde allerede en USB til OBDII kabel, og kjøpte derfor en tilsvarende av den øverste av de to du linket til. Det funket fint. Klart, det blir jo noe annet om du måtte ha kjøpt begge kablene.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

inunf wrote: 05 Mar 2024 11:09 Jeg hadde allerede en USB til OBDII kabel, og kjøpte derfor en tilsvarende av den øverste av de to du linket til. Det funket fint. Klart, det blir jo noe annet om du måtte ha kjøpt begge kablene.
Ja nettopp. Og den OBDI til USB som du hadde liggende, passer på mange biler tenker jeg?
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 05 Mar 2024 22:57
inunf wrote: 05 Mar 2024 11:09 Jeg hadde allerede en USB til OBDII kabel, og kjøpte derfor en tilsvarende av den øverste av de to du linket til. Det funket fint. Klart, det blir jo noe annet om du måtte ha kjøpt begge kablene.
Ja nettopp. Og den OBDI til USB som du hadde liggende, passer på mange biler tenker jeg?
Det har du nok helt rett i. Jeg kjøpte begge kablene fra Lonelec til KTMen, og den nye OBD2 til USB ligner veldig på en jeg hadde fra før. Det er en VAG-COM kabel til den forrige bilen min.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati 999 Rep.

Post by inunf »

Jonta wrote: 05 Mar 2024 22:57
inunf wrote: 05 Mar 2024 11:09 Jeg hadde allerede en USB til OBDII kabel, og kjøpte derfor en tilsvarende av den øverste av de to du linket til. Det funket fint. Klart, det blir jo noe annet om du måtte ha kjøpt begge kablene.
Ja nettopp. Og den OBDI til USB som du hadde liggende, passer på mange biler tenker jeg?
Ja, den fulgte med noe BMW-programmvare, men har brukt den på forskjellig.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Starta den i dag igjen, og jeg la merke til at innsprøytninga er ustabil. Særlig ved oppstart. Dysene er montert i luftfilterboksen, så det er lett å se visuelt på denne.

Så testa jeg CPS'n fra 999 på Multin. Den gikk veldig fint.

Så da gjenstår bare ECU og kabel feil.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 06 Mar 2024 17:56 Starta den i dag igjen, og jeg la merke til at innsprøytninga er ustabil. Særlig ved oppstart. Dysene er montert i luftfilterboksen, så det er lett å se visuelt på denne.

Så testa jeg CPS'n fra 999 på Multin. Den gikk veldig fint.

Så da gjenstår bare ECU og kabel feil.
Det er bare resten igjen, som far min pleide å si. :thumleft

Ustabil innsprøytning vet jeg ikke hvordan ser ut, ikke stabil heller...Jeg har aldri sett slike i drift, siden injektorene ikke er synlige på mine motorer.
Men det er magnetventiler som har pluss fra tenninga og styres med minus fra ECU. Bensinmengden reguleres av hvor lenge ventilen står åpen siden pumpetrykket er konstant. Ved oppstart skal motoren ha litt ekstra, så da står ventilen åpen litt lenger hver gang. Her går ECU gjennom et oppstartsprogram, så det bør være ganske stabil sprøytefrekvens fra injektorene.

Jeg har ikke fiklet noe med KTMen - jo - bare litt :redface Den virker og trenger ikke min hjelp.
Men jeg har byttet motor i sportsbilen min for noen år siden, og var ikke fornøyd med original ECU til Ford Scorpio Cosworth motor i min TVR. Den gikk ikke an å snakke med. Derfor kjøpte jeg en Emerald ECU som man kan programmere som man vil, klippet opp ledningsnettet og koblet en og en ledning til sin rette plass i den nye ECUen. Kalibrering av sensorer på motor og konfigurering av ECU mhp hva den skulle snakke med. Jeg fikk den til å virke etterhvert, og bilen har gått fint i mange år.

Jeg tror jeg ville startet med kabelsjekk, på begge sider av injektor.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 08 Mar 2024 22:59 [quote=Jonta post_id=422637 time=1709744170 user_id=10
Det er bare resten igjen, som far min pleide å si. :thumleft

Ustabil innsprøytning vet jeg ikke hvordan ser ut, ikke stabil heller...Jeg har aldri sett slike i drift, siden injektorene ikke er synlige på mine motorer.
Men det er magnetventiler som har pluss fra tenninga og styres med minus fra ECU. Bensinmengden reguleres av hvor lenge ventilen står åpen siden pumpetrykket er konstant. Ved oppstart skal motoren ha litt ekstra, så da står ventilen åpen litt lenger hver gang. Her går ECU gjennom et oppstartsprogram, så det bør være ganske stabil sprøytefrekvens fra injektorene.

Jeg har ikke fiklet noe med KTMen - jo - bare litt :redface Den virker og trenger ikke min hjelp.
Men jeg har byttet motor i sportsbilen min for noen år siden, og var ikke fornøyd med original ECU til Ford Scorpio Cosworth motor i min TVR. Den gikk ikke an å snakke med. Derfor kjøpte jeg en Emerald ECU som man kan programmere som man vil, klippet opp ledningsnettet og koblet en og en ledning til sin rette plass i den nye ECUen. Kalibrering av sensorer på motor og konfigurering av ECU mhp hva den skulle snakke med. Jeg fikk den til å virke etterhvert, og bilen har gått fint i mange år.

Jeg tror jeg ville startet med kabelsjekk, på begge sider av injektor.
Ja, her kan man faktisk se dysene sprøyte bensin. Og det var et par av startforsøkene da det ikk kom noe bensin i det hele tatt.
På tomgang kan man se bensin pulsering, og her var det litt ustabilt. på høyere turtall er det vanskelig å se om den hopper over en takt.

Ja, jeg får ta en kabelsjekk. Venter fortsatt på ECU diagnose kabler.

I går monterte jeg crank sensoren fra 999 på Multi'n og omvendt. Multin gikk veldig fint, så det tyder på at det ikke er CPS feil.
Jeg la merke til at på 999'n var klaringa mellom sensor og timingdrev liten, selv med den tjukkeste shimsen (1 mm.). Så jeg drenerte olja, og demonterte generatordekselet for å se om drevet hadde løsna. Det hadde det ikke. Tydelig at jeg må bruke to av de tynnere (0.6 og 0.8mm.) shimsa sammen her. litt spesiellt....
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ducati 999 Rep.

Post by inunf »

Har du sjekket at pumpen leverer det den skal? Kanskje det ikke er relevant for din problemstilling, men er relativt lett å sjekke med målebeger og stoppeklokke. Litt mer omfattende å koble på manometer for å sjekke trykket.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

inunf wrote: 09 Mar 2024 17:07 Har du sjekket at pumpen leverer det den skal? Kanskje det ikke er relevant for din problemstilling, men er relativt lett å sjekke med målebeger og stoppeklokke. Litt mer omfattende å koble på manometer for å sjekke trykket.
Dette blir bare unødvendig søling med bensin, her er det trykket som er relevant.
Man skal koble på et manometer mellom tank og motor og måle trykket inn på injektorene mens motoren går. Det bør stå i verkstedmanualen hvordan dette skal gjøres på 999en.
Jeg har laget et kit til KTMen med samme type hurtigkobling som er på sykkelen. Jeg har også byttet pumpe et par ganger, typisk symptom er at sykkelen mister draget ved høy belastning.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 09 Mar 2024 21:21
inunf wrote: 09 Mar 2024 17:07 Har du sjekket at pumpen leverer det den skal? Kanskje det ikke er relevant for din problemstilling, men er relativt lett å sjekke med målebeger og stoppeklokke. Litt mer omfattende å koble på manometer for å sjekke trykket.
Dette blir bare unødvendig søling med bensin, her er det trykket som er relevant.
Man skal koble på et manometer mellom tank og motor og måle trykket inn på injektorene mens motoren går. Det bør stå i verkstedmanualen hvordan dette skal gjøres på 999en.
Jeg har laget et kit til KTMen med samme type hurtigkobling som er på sykkelen. Jeg har også byttet pumpe et par ganger, typisk symptom er at sykkelen mister draget ved høy belastning.
Jeg har tenkt på det, men aldri gjort noe sånnt før. Jeg har bare testa at pumpa virker.
Får se hva jeg får til.
Jeg kan jo starte med, å starte den med løst tanklokk, i tlfelle dårlig lufting i tanken.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 09 Mar 2024 23:45 Jeg kan jo starte med, å starte den med løst tanklokk, i tlfelle dårlig lufting i tanken.
Dette kan du spare til en gang du feilsøker på en sykkel uten bensinpumpe. :idea:
Systemet her er laget slik at det takler litt undertrykk i tanken.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 10 Mar 2024 12:32
Jonta wrote: 09 Mar 2024 23:45 Jeg kan jo starte med, å starte den med løst tanklokk, i tlfelle dårlig lufting i tanken.
Dette kan du spare til en gang du feilsøker på en sykkel uten bensinpumpe. :idea:
Systemet her er laget slik at det takler litt undertrykk i tanken.
Ja, det har du nok rett i.
Nå oppdaga jeg en ganske heftig slark i svingarmen (flaut at jeg ikke oppdaga det ved besiktigelse..) Men det viste seg at det var "bare" selve svingarms bolten som var løs.
Men det har nok vært sånn en stund. Så jeg får demontere, for å sjekke om det er blitt slitasje på bolt og foringer/lager.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 11 Mar 2024 12:17 Nå oppdaga jeg en ganske heftig slark i svingarmen (flaut at jeg ikke oppdaga det ved besiktigelse..) Men det viste seg at det var "bare" selve svingarms bolten som var løs.
Men det har nok vært sånn en stund. Så jeg får demontere, for å sjekke om det er blitt slitasje på bolt og foringer/lager.
Dette er ikke bra, her bør du gå over hele sykkelen i tilfelle den samme "mekanikeren" har gjort noe mer.
Post Reply