Ducati 999 Rep.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Ja, har snart vært over hele. Bare motorboltene igjen.
Ventilene som nylig var justert hos mc verksted, hadde stoore klaringer. Den ene reg. reima hadde dype slitespor, p.g.a. feilmontert strammerulle, hos samme verksted...
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Nå har jeg fått Overgangen (interface) fra London elctronic.
Kobla det hele opp med JpDiag. Men der skal man registrere sykkelen (og meg?). Det fikk jeg ikke til i første omgang..
Men GuzziDiag fungerte. Men jeg er litt usikker på hvilken sykkel jeg skal velge.
Breva 1100 har samme ECU som Multistrada DS. IAW 5 AM. 999'n har IAW 59 M (eller var det IAW 5.9 M, litt usikker). Men fysisk så ser de like ut. Og det virker som om den kommuniserer greit som Breva 1100.
Så da gjenstår det å lære meg å bruke greiene...
Fikk opp en drøss med feil. Men noen komponenter er fortsatt frakobla, da jeg venter på shims til CPS'n fra Løvaas. Så jeg får bare vente litt med det.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 30 Oct 2023 00:24
Jonta wrote: 29 Oct 2023 21:13 Sensoren for tenninga/injection?
Det var sensoren til tenning ja.

Du bør skaffe verkstedmanualen til sykkern, det står mye nyttig der. Antakelig står det hvordan du skal måle bensintrykket. Til KTMen har jeg kjøpt ettermarkedspumpe, som er bedre og mye billigere enn originaldeler.
Det er vel bare å koble et manumeter inn på returslangen med et T-stykke, for å måle bensintrykk?
Biltema har en rimelig drivstoff trykkmåler.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 19 Mar 2024 15:36 Det er vel bare å koble et manumeter inn på returslangen med et T-stykke, for å måle bensintrykk?
Biltema har en rimelig drivstoff trykkmåler.
Bilrema sin er sikkert ok, pluss et t-stykke.
Det er normalt ikke noe relevant info å hente på å måle trykket i returslanger. Du må måle på trykksiden slik at du får målt trykket som dysene får.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 19 Mar 2024 17:21
Jonta wrote: 19 Mar 2024 15:36 Det er vel bare å koble et manumeter inn på returslangen med et T-stykke, for å måle bensintrykk?
Biltema har en rimelig drivstoff trykkmåler.
Bilrema sin er sikkert ok, pluss et t-stykke.
Det er normalt ikke noe relevant info å hente på å måle trykket i returslanger. Du må måle på trykksiden slik at du får målt trykket som dysene får.
Returventilen sitter på armaturen, i tanken på denne. Så feed/retur er bare en åpen loop, med en T-kobling ut til dysene. Så det jeg kan vel måle hvor som helst...
Biltema trykk måleren ,er for motorer med forgasser, og går ikke lenger en til 10 PSI. Så den er ubrukelig.
Kanskje denne er bra, men en helt annen pris da:
https://www.expondo.no/msw-drivstoff-tr ... r-10061237
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Ducati 999 Rep.

Post by haakeik »

Jonta wrote: 18 Mar 2024 14:12 Nå har jeg fått Overgangen (interface) fra London elctronic.
Kobla det hele opp med JpDiag. Men der skal man registrere sykkelen (og meg?). Det fikk jeg ikke til i første omgang..
Men GuzziDiag fungerte. Men jeg er litt usikker på hvilken sykkel jeg skal velge.
Breva 1100 har samme ECU som Multistrada DS. IAW 5 AM. 999'n har IAW 59 M (eller var det IAW 5.9 M, litt usikker). Men fysisk så ser de like ut. Og det virker som om den kommuniserer greit som Breva 1100.
Så da gjenstår det å lære meg å bruke greiene...
Fikk opp en drøss med feil. Men noen komponenter er fortsatt frakobla, da jeg venter på shims til CPS'n fra Løvaas. Så jeg får bare vente litt med det.
Moto Guzzi Norge 2006-2010 bruker 59M
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 22 Mar 2024 22:10 Returventilen sitter på armaturen, i tanken på denne. Så feed/retur er bare en åpen loop, med en T-kobling ut til dysene. Så det jeg kan vel måle hvor som helst...
Biltema trykk måleren ,er for motorer med forgasser, og går ikke lenger en til 10 PSI. Så den er ubrukelig.
Kanskje denne er bra, men en helt annen pris da:
https://www.expondo.no/msw-drivstoff-tr ... r-10061237
Det var vel som jeg trodde at din Ducati har samme bensinpumpesystem som min KTM. Jeg har kjøpt en slik https://www.ebay.co.uk/itm/193716905287 fordi det var enkelt, men et hvasomhelst manometer som går til ca 4bar er greit. Jeg har satt på slanger og hurtigkoblinger som passer sykkern, så det er plug and play her. Jeg har også skrudd fra hverandre armaturen i tanken og har tipset tidligere om at det finnes bedre pumper.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

haakeik wrote: 22 Mar 2024 23:00
Jonta wrote: 18 Mar 2024 14:12 Nå har jeg fått Overgangen (interface) fra London elctronic.
Kobla det hele opp med JpDiag. Men der skal man registrere sykkelen (og meg?). Det fikk jeg ikke til i første omgang..
Men GuzziDiag fungerte. Men jeg er litt usikker på hvilken sykkel jeg skal velge.
Breva 1100 har samme ECU som Multistrada DS. IAW 5 AM. 999'n har IAW 59 M (eller var det IAW 5.9 M, litt usikker). Men fysisk så ser de like ut. Og det virker som om den kommuniserer greit som Breva 1100.
Så da gjenstår det å lære meg å bruke greiene...
Fikk opp en drøss med feil. Men noen komponenter er fortsatt frakobla, da jeg venter på shims til CPS'n fra Løvaas. Så jeg får bare vente litt med det.
Moto Guzzi Norge 2006-2010 bruker 59M
Fint, takk!
Men er den vannavkjølt?
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Ducati 999 Rep.

Post by haakeik »

Nei, den er ikke vannavkjølt.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

I dag gjorde jeg to ting. JPDiag har jeg ikke fått til å fungere enda, så jeg brukte GuzziDiag.
Valgte Guzzi Norge 1200, som Haakek fåreslo.
Fyllte nesten tre liter miljøbensin på tanken, Det var ca en halv liter 98 der fra før av...
Gikk gjennom sidene i dialogprogrammet, ingen feil funnet og allt så bra ut.
Starta opp, og allt var i orden. Nå går den også fint frakobla fra pc'n (det lille jeg har prøvd)
Så, er bensinpumpa eller trykk/returventilen så gåen at den bare fungerer på miljøbensin? (blir jo dyrt i lengden :plystre )
Eller har diagnose programmet fresha opp motorstyringa bare sånn av seg selv...?
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ducati 999 Rep.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 29 Mar 2024 18:40 I dag gjorde jeg to ting. JPDiag har jeg ikke fått til å fungere enda, så jeg brukte GuzziDiag.
Valgte Guzzi Norge 1200, som Haakek fåreslo.
Fyllte nesten tre liter miljøbensin på tanken, Det var ca en halv liter 98 der fra før av...
Gikk gjennom sidene i dialogprogrammet, ingen feil funnet og allt så bra ut.
Starta opp, og allt var i orden. Nå går den også fint frakobla fra pc'n (det lille jeg har prøvd)
Så, er bensinpumpa eller trykk/returventilen så gåen at den bare fungerer på miljøbensin? (blir jo dyrt i lengden :plystre )
Eller har diagnose programmet fresha opp motorstyringa bare sånn av seg selv...?
Årsaken til at ting funker nå er at du har fylt bensin på tanken. Det pleier ofte å hjelpe. :idea:
En halvliter med bensin på tanken er knapt nok til å fylle bensinpumpa. Den slurper luft og leverer et veldig ustabilt trykk til injektorene. Dette er veldig usunne forhold for pumpa, og motorn som forsøker å gå på dette.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 30 Mar 2024 15:50
Jonta wrote: 29 Mar 2024 18:40 I dag gjorde jeg to ting. JPDiag har jeg ikke fått til å fungere enda, så jeg brukte GuzziDiag.
Valgte Guzzi Norge 1200, som Haakek fåreslo.
Fyllte nesten tre liter miljøbensin på tanken, Det var ca en halv liter 98 der fra før av...
Gikk gjennom sidene i dialogprogrammet, ingen feil funnet og allt så bra ut.
Starta opp, og allt var i orden. Nå går den også fint frakobla fra pc'n (det lille jeg har prøvd)
Så, er bensinpumpa eller trykk/returventilen så gåen at den bare fungerer på miljøbensin? (blir jo dyrt i lengden :plystre )
Eller har diagnose programmet fresha opp motorstyringa bare sånn av seg selv...?
Årsaken til at ting funker nå er at du har fylt bensin på tanken. Det pleier ofte å hjelpe. :idea:
En halvliter med bensin på tanken er knapt nok til å fylle bensinpumpa. Den slurper luft og leverer et veldig ustabilt trykk til injektorene. Dette er veldig usunne forhold for pumpa, og motorn som forsøker å gå på dette.
Ja, selvførgelig. Men den halvlitern som var igjen var alltså det jeg ikke klarte å få ut, da jeg skulle skifte over til ST2 tanken.

Edit: Glemte å skrive at Jeg har ikke fått den bestillte besintrykk måleren i hus enda. Så jeg tok hele tanken (hvor allt er i orden) fra min ST2, og kobla til (samme el og bensinkoblinger).
Da fikk jeg ikke start i det hele tatt, ikke så rart da spruten fra dysene var betydelig svakere, enn med orginal tank/armatur.
Det er jo merkelig, da bensintrykket skal være det samme?
Men det kan jo være at disse to systemene ikke går om hverandre?
Pumpene ser like ut, men resten av armaturene er litt forskjellige.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Jeg oppdaga luftlekkasje på horisontal sylinder. Når jeg sprayer startgass i overgangen innsugsflens og topp, øker turtallet.

Demonterte innsug, og så at det var litt irr på toppen/anlegg mot innsug.

I mangel🤢 av skikkelig forskjerm på denne (og de fleste andre moderne sykkler), spruter det både vann, grus og asfalt, som blir liggende på blokka. ikke rart det oppstår irr som spiser seg innover...

Litt flaks at jeg fikk løsna umbracoskruene, som hadde irra fast.

Jeg bruke pakningssement i tillegg til den istøpte o-ringen på innsugs flensen. Men jeg har en følse at den ikkeherdende ikke går så godt sammen med gummi. Kanskje bedre å bruke den herdende silikonpakningen?

Jeg forsøkte å stille co, da jeg oppdaga lekkasjen.
På horisontal måtte jeg stille lufteskruen helt inn, samt øke innstillingen på ECU fra 16 til ca 30, for å komme i nærheten av 1.8 %. Da sjønte jeg at et måtte være en lekkasje...

Burde selførgelig ha sjekka slikt først. Men dette er første gang jeg feilsøker på en motor med injection. Så man blir litt forvirra av allt det digitale (ehh).

Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...

Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.)

Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet.

Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint.

Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator.

Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ?

Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen.

Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange, fine...

Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣
Last edited by Jonta on 23 Apr 2024 19:44, edited 1 time in total.
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ducati 999 Rep.

Post by intruder »

[-o< :smt042 Du har nok helt rett i at prisene ikke blir lavere om man stemmer Høyre ved neste valg... :plystre

forøvrig interessant å følge skriveriene dine !
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jonta »

Takk for det Inntrudder'n!

Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket :plystre, og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software :roll:
Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen....

Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader.
Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig.
Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai
Post Reply