Page 2 of 5

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 18 Feb 2024 12:34
by Jonta
pelsen wrote: 17 Feb 2024 23:21 Det kan være lurt å koble til et diagnoseverktøy for å se hva ECUen driver med, samt lese eventuelle feilkoder. Jeg bruker TuneECU på KTMen min, det er en app til androidtelefon og er et rimelig verktøy.
Den støtter en del Ducatier også, sjekk denne linken https://www.tuneecu.net/
Takk for tips!
Jeg har tenkt på det. Men diagnoseverktøyet til Ducati er svindyrt. Dette kan jo være en rimelig løsning.
En app (program) for pc hadde nå vært det beste for meg.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 18 Feb 2024 16:11
by Domino
Sjekk gjerne på ulike forum hva som er mest brukt. Til Triumph er det et PC-program som heter Tiger Tool. Utviklet av en privatperson og gratis å laste ned. Man må bare passe på hvilken USB ODB-ledning man kjøper. Det funker til en viss grad på andre Triumph-modeller også. Ikke umulig at det finnes noe tilsvarende for Ducati.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 18 Feb 2024 16:26
by pelsen
Jonta wrote: 18 Feb 2024 12:34 Takk for tips!
Jeg har tenkt på det. Men diagnoseverktøyet til Ducati er svindyrt. Dette kan jo være en rimelig løsning.
En app (program) for pc hadde nå vært det beste for meg.
Det finnes en pc-versjon, men han som har laget dette sluttet å oppdatere den for noen få år siden. Nå er det bare androidversjon som oppdateres.
Begge versjoner kan lastes ned, installeres og startes uten lisens. Kommunikasjon med ECU krever lisens, men man kan se på programmet uten.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 18 Feb 2024 23:22
by Jonta
Takk for tips.

Nå fikk jeg også et tips om JPDiag software. Som skal funke bra med italienske marelli.

I dag oppdaga jeg, at om jeg holder den på drøye 4000 omdr. så er det lite fusking, og den stopper ikke. litt typisk falsk luft...

Tenninga virker fin. Det var litt utfordring å få sjekka tenninga med en old fashion tenningslampe, da det ikke er noen høyspentkabel å koble føleren på. men det holdt faktisk å legge den rundt ledningene til coilen.

Og olja spruter ut av inspeksjonshullet til merkene på svinghjulet, så det kunne jeg ikke bruke. Kunne ikke huske at det var slik på de gamle... men nå kom jeg på at det var et vindu der, ikke plugg til å skru ut for å se tenningsmerkene.

Så jeg skrudde av reimdekselet og brukte TDC merket der istede, det blir ikke helt nøyaktig, men nok til å se om det er helt ute.

Jeg målte en skikkelig varm tennings sensor. Og motstanden hadde økt til drøye 1K ohm, og veriden synker i takt med at tempen synker. Nå husker jeg ikke i farta hva den skal være, men det var i alle fall mye mindre.

Rettelse: noe mindre. ca 870 ohm.

Sjekka også throttel synkronering, den var helt fin.

Nå har jeg en tennings sensor på Multi'n, som er lik. så jeg skal prøve den. Kan jo først prøve om motstanden på den også øker som varm.

Kan jo legge til et tips for oss som ikke har eksosavsug i bua:

I tillegg til å ha dører og vimnduer åpne, bruk miljøbensin, da blir det trivligere,, samt gå ut for luftepauser.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 20 Feb 2024 15:50
by Jonta
At motstanden øker med økende varme, kan være at delene utvider seg, og klaringa mellom sensor og timing drev blir mindre? Ellers er motstanden (kald) 850 ohm, riktig.

Sensoren drives av strøm fra ECU. 12V og 5V til signal. Det er tre kontakter, jeg er litt usikker på hvilen kontakt som er hva, men jeg får målt de da med tre alternativer.
pin 1 og 2,bare 2.5v
pin 2 og 3 bare 0.85V
pin 1 og 3 bare 1.6V
Så ikke noe, hverken 12 eller 5 volt.
Om jeg har målt riktig, tyder det på at spenninga fra ECU er det noe galt med.
Jeg satte på tenninga og målte. Mulig at motoren bør gå når man måler dette?

Det er en del skruing for å demontere sensoren, så jeg har ikke fått testa sensoren til Multistrada'n enda.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 20 Feb 2024 19:19
by inunf
Har ikke noe å bidra med på det tekniske, men har god erfaring med jpdiag. Jeg endte opp med å kjøpe lisens for å kunne omprogrammere ECU, det fungerte utmerket. Dette var på en 2009 Streetfighter. I tillegg til USB til OBDII kabel må man ha en overgang fra OBDII til Fiat(?) type for å få koblet seg på.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 20 Feb 2024 21:39
by Jonta
inunf wrote: 20 Feb 2024 19:19 Har ikke noe å bidra med på det tekniske, men har god erfaring med jpdiag. Jeg endte opp med å kjøpe lisens for å kunne omprogrammere ECU, det fungerte utmerket. Dette var på en 2009 Streetfighter. I tillegg til USB til OBDII kabel må man ha en overgang fra OBDII til Fiat(?) type for å få koblet seg på.
Takk for tips!
Hva kosta lisensen?

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 22 Feb 2024 22:44
by pelsen
Jonta wrote: 20 Feb 2024 15:50 At motstanden øker med økende varme, kan være at delene utvider seg, og klaringa mellom sensor og timing drev blir mindre? Ellers er motstanden (kald) 850 ohm, riktig.

Sensoren drives av strøm fra ECU. 12V og 5V til signal. Det er tre kontakter, jeg er litt usikker på hvilen kontakt som er hva, men jeg får målt de da med tre alternativer.
pin 1 og 2,bare 2.5v
pin 2 og 3 bare 0.85V
pin 1 og 3 bare 1.6V
Så ikke noe, hverken 12 eller 5 volt.
Om jeg har målt riktig, tyder det på at spenninga fra ECU er det noe galt med.
Jeg satte på tenninga og målte. Mulig at motoren bør gå når man måler dette?

Det er en del skruing for å demontere sensoren, så jeg har ikke fått testa sensoren til Multistrada'n enda.
Min Ducati er mye eldre og har to tenningsensorer til gammeldags elektronisk tenning. KTMen har en veivposisjonsensor som forteller ECU turtall og posisjon på veiva. Det er vel veivposisjonsensor 999'n har? Når en slik feiler så er det mest sannsynlig at motoren er helt død.
Jeg så på JPdiag og det ser ut til at det anbefales samme type kabler som til TuneECU. Jeg kjøpte de anbefalte kablene fra Lonelec, og de virket på første forsøk. Det er mange som kåler med Kinakabler som ikke virker, det kan være greit å unngå.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 23 Feb 2024 09:30
by knutk
Jonta wrote: 20 Feb 2024 15:50 At motstanden øker med økende varme, kan være at delene utvider seg, og klaringa mellom sensor og timing drev blir mindre? Ellers er motstanden (kald) 850 ohm, riktig.

Sensoren drives av strøm fra ECU. 12V og 5V til signal. Det er tre kontakter, jeg er litt usikker på hvilen kontakt som er hva, men jeg får målt de da med tre alternativer.
pin 1 og 2,bare 2.5v
pin 2 og 3 bare 0.85V
pin 1 og 3 bare 1.6V
Så ikke noe, hverken 12 eller 5 volt.
Om jeg har målt riktig, tyder det på at spenninga fra ECU er det noe galt med.
Jeg satte på tenninga og målte. Mulig at motoren bør gå når man måler dette?

Det er en del skruing for å demontere sensoren, så jeg har ikke fått testa sensoren til Multistrada'n enda.
Må innrømme at jeg har ikke erfaring med Ducati, men tenning er tenning....

Med hensyn til å sjekke sensor for tenning tror jeg der er lite å hente ved å bruke multimeter. Har den tre ledninger er det store sjanser for at dette er en Hall-sensor (som også 'alle andre' benytter'). I så fall representerer de tre bena jord, +V og en puls for hver passering.
+V er ofte samme spenning som prosessoren i ECU, og kan være fra 2,5 til 5V, ettersom hvilken ECU man har.
Men om man får gnist på pluggen så er sensor OK. Den gir signal eller ikke signal, ikke god eller dårlig. (Litt som å være gravid, enten eller :D ).

Generelt kan man si at måling av signal-ledninger som leder til ECU bør gjøres med størst mulig omhu. Prøvelampe kan være drepen...

Rett nok er der ofte en form for beskyttelse bygget inn, men kretsene i ECU leverer oftest lav spenning og har kapasitet for ekstremt lite strøm.
Med mindre man har et kvalitets-multimeter (som belaster minimalt kretsen som skal måles) vil også målingene være mis-visende, da belastningen fra multimeter påvirker avlesingen.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 23 Feb 2024 12:04
by inunf
Jonta wrote: 20 Feb 2024 21:39
inunf wrote: 20 Feb 2024 19:19 Har ikke noe å bidra med på det tekniske, men har god erfaring med jpdiag. Jeg endte opp med å kjøpe lisens for å kunne omprogrammere ECU, det fungerte utmerket. Dette var på en 2009 Streetfighter. I tillegg til USB til OBDII kabel må man ha en overgang fra OBDII til Fiat(?) type for å få koblet seg på.
Takk for tips!
Hva kosta lisensen?
Mener lisensen var €100, da er den knyttet opp mot en spesifikk ECU. Lisens for flere ECUer var såpass mye dyrere at det ikke var aktuelt for meg.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 24 Feb 2024 01:40
by haakeik
Du kan prøve Guzzidiag. Det er gratis software som kjører på Windows, MAC og Linux. Ducati og Guzzi har mange modeller som bruker samme type ECU. Jeg har Marelli 5AM ECU på min Stelvio og du har sannsynligvis Marelli 59M ECU. Guzzidiag skal støtte begge + har også programmer for hente ut og skrive inn ECU filer.
Anbefaler å kjøpe kabler fra Lonelec. De vet man virker i motsetning til en del kinesiske kopier.

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
https://wildguzzi.com/forum/index.php?t ... msg1532832
https://www.ducatiforum.co.uk/threads/d ... map.83988/
https://www.ducatiforum.co.uk/threads/t ... ter.44920/


https://www.lonelec.com/product-categor ... ag-jpdiag/

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 25 Feb 2024 19:49
by Jonta
haakeik wrote: 24 Feb 2024 01:40 Du kan prøve Guzzidiag. Det er gratis software som kjører på Windows, MAC og Linux. Ducati og Guzzi har mange modeller som bruker samme type ECU. Jeg har Marelli 5AM ECU på min Stelvio og du har sannsynligvis Marelli 59M ECU. Guzzidiag skal støtte begge + har også programmer for hente ut og skrive inn ECU filer.
Anbefaler å kjøpe kabler fra Lonelec. De vet man virker i motsetning til en del kinesiske kopier.

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
https://wildguzzi.com/forum/index.php?t ... msg1532832
https://www.ducatiforum.co.uk/threads/d ... map.83988/
https://www.ducatiforum.co.uk/threads/t ... ter.44920/
https://www.lonelec.com/product-categor ... ag-jpdiag/
Takk for tips Haakeik.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 02 Mar 2024 19:54
by Jonta
pelsen wrote: 22 Feb 2024 22:44
Jonta wrote: 20 Feb 2024 15:50
Min Ducati er mye eldre og har to tenningsensorer til gammeldags elektronisk tenning. KTMen har en veivposisjonsensor som forteller ECU turtall og posisjon på veiva. Det er vel veivposisjonsensor 999'n har? Når en slik feiler så er det mest sannsynlig at motoren er helt død.
Det er en veiposisjons sensor (CPS) jeg har på det tre Ducatiene mine.

Min Elefant med forgassere, har som din eldre Ducati, to tenningsensorer til gammeldags elektronisk tenning.
Da tenner den vel ved hver ødp takt, som en totakter?

Når en CPS feiler, kan den vel være ustabil i forhold til motortemp, og ikke bare helt død?
Når jeg leter på nettet, finner jeg tillfeller ganske likt mitt, som rettes ved å bytte sensoren.

Jeg måler forøvrig samme verdier på min Multistrada med samme sensor og ECU. Og motstanden i sensoren endrer seg også på samme måte som på 999'n, når den blir varm.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 03 Mar 2024 00:55
by pelsen
Jonta wrote: 02 Mar 2024 19:54
pelsen wrote: 22 Feb 2024 22:44
Jonta wrote: 20 Feb 2024 15:50
Min Ducati er mye eldre og har to tenningsensorer til gammeldags elektronisk tenning. KTMen har en veivposisjonsensor som forteller ECU turtall og posisjon på veiva. Det er vel veivposisjonsensor 999'n har? Når en slik feiler så er det mest sannsynlig at motoren er helt død.
Det er en veiposisjons sensor (CPS) jeg har på det tre Ducatiene mine.

Min Elefant med forgassere, har som din eldre Ducati, to tenningsensorer til gammeldags elektronisk tenning.
Da tenner den vel ved hver ødp takt, som en totakter?

Når en CPS feiler, kan den vel være ustabil i forhold til motortemp, og ikke bare helt død?
Når jeg leter på nettet, finner jeg tillfeller ganske likt mitt, som rettes ved å bytte sensoren.

Jeg måler forøvrig samme verdier på min Multistrada med samme sensor og ECU. Og motstanden i sensoren endrer seg også på samme måte som på 999'n, når den blir varm.
Man skal ikke utelukke noe, det er klart CPS kan ha en slik feil du nevner. Men det er jo så mye annet som kan være feil. ECUen må motta en hel del riktige verdier for å gi riktige signaler ut.
Min KTM har et tenningsmap og to bensinmap for hver sylinder, jeg tipper 999`n har noe lignende. Viktig innputt er CPS, TPS (throttel position) og trykkmålere i hvert innsug. Lambdasonder sender signaler etter oppvarming, kaldstartprogram korrigerer under oppvarming med innputt fra temperatursensor. Man må rett og slett ha diagnoseverktøy for å få en oversikt.

Alle "moderne" motorer tenner hver gang stempel går over topp, den ekstra gnisten har visstnok en rensende virkning på pluggen, samt at det er en enklere og billigere løsning. Suzuki GS750 hadde dette på 70-tallet, de var sikkert ikke de første.

Re: Ducati 999 Rep.

Posted: 03 Mar 2024 22:37
by Jonta
Jeg har ikke noe lambdasonder eller vacumsensorer i innsugene på denne. Den er nok for gammel.
Men lufttemp, motortemp, atmosfæretrykk sensorer har den.

Litt forvirrende utvalget av disse overgangs kablene.
Det er vel denne jeg skal ha, men jeg har jo ikke noen 16 pin kontakt på pc'n.
https://www.lonelec.com/product/moto-gu ... d-adaptor/

Eller er det denne jeg trenger som kommer med en interface?
https://www.lonelec.com/product/guzzidi ... onnection/

Eller er eneste fordelen med interface, feikoblings beskyttelse?