Tips til varmeklær?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

Når jeg tenker etter så har jeg hatt havari på regulator, det var på Ducati F1, og den hvite røyken ble sluppet ut. Det er såpass lenge siden at jeg kjøpte ny regulator fra svindleren på Røa. Den virket jo ikke,så da sjekket jeg statoren med megger. Statoren ble friskmeldt, men megger er ikke noe amatørverktøy. Jeg ble lurt til å ta på polene, like behagelig som å holde i en tennplugg som gnistrer. :D
Regulatorer på 80-talls Ducati har litt frynsete rykte. Jeg har sammenlignet det elektriske på den sykkern med malt spagetti.
På KTM tror jeg at regulatoren er ganske skuddsikker, samt at å ta ut statoren er meget enkelt, de motorene er så gjennomtenkt enkle å skru på. :thumleft
Måling av spenning som Knut beskriver er lurt, det går også å måle motstand med det samme multimeteret. På en frisk stator skal man måle samme motstand mellom alle tre fasene. Og null kontakt med jord.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

NÅ...
Har jeg ny stator og regulator klar til installasjon. Det tok sin tid, men ila morgendagen håper jeg å ha fått alt montert. Morsomt nok har drittværet den siste tiden gjort føret på hovedveiene bart og fint, og det er hyggelig for meg med mine "gatedekk".
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Herregud for et styr det ble med stator da.

Skifta stator, likeretter og gikk over kabler, sikringer og alt jeg kunne tenke på, uten at jeg fikk noe lading. Null: så snart jeg starta motor gikk spenning ned til 10v.

Etter mye om og men var en av jord-kablene til batteriet ikke tilkoblet og pressa ned under batterikassa. Så når jeg bytta batteri føkka jeg til hele greia selv, og alt var i utgangspunktet i orden. Statoren så helt fin ut, målt til å være i orden og jeg føler meg som en idiot!

God mandag, folkens! 😂 Jeg trøster meg med at jeg heldigvis ikke rota til dette midt i sommersesongen.
Post Reply