Tips til varmeklær?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Tjollahoppsann!

Vinteren er her, og jeg vurderer varmeklær for å gjøre kjøringen litt mer komfortabel i vinter, skal pendle ca. 1 time hver dag. Men, jeg har null erfaring med varmeklær og tenkte at det er det garantert noen her som har. Jeg ser det er to retninger å gå i:

1: Varmeklær på batteri som må lades opp mellom kjøring
2: Varmeklær på 12v - koblet til sykkelen når jeg kjører

Jeg ønsker fortrinnsvis minst mulig styr med proprietære ladere, ledninger osv, og kan gjerne legge opp strøm på sykkelen for å få koblet til utstyr. Men jeg har ikke akkurat ubegrenset A fra batteriet, og på vinteren er KTM-en liiiitt tyngre å starte enn ellers.

Hva ville du anbefalt?

Jeg bør i alle fall ha varme i jakke og bukse, kanskje også i sko og hansker også (men jeg har vanligvis muffer og temmelig god varme i holkene på vinteren).
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tips til varmeklær?

Post by Kant1 »

Slik jeg ser det er det kun alternativ 2 som er verd å bruke tid og penger på.

Selv har jeg Gerbing varmejakke, bukse og hansker, med trådløs kontrol, med individuell kontroll på jakke/evt bukse og hansker.
Jakka trekker vel 77Watt på max (men "max" burde hete "grill" så den bruker du aldri, jeg har vel aldri vært over 50% på skalaen)
så om du starter sykkelen, og deretter kobler inn varmeklærne bør det ikke være noe problem, isåfall må du sjekke ladinga di.

Passformen på buksa er litt "rar" så jeg bruker ikke den så mye, bruker heller en dunbukse, og vurderer varmesokker istedet

Finnes andre varmeklær også men disse kan jeg lite om
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by Palma »

Enig med @Kant1 . Har denne https://www.varmekle.no/Product/Details ... %B8scooter og er kjempefornøyd. Det eneste jeg har å utsette på den er ledningen inn til kontakta på sykkelen. Den har hard plastkappe som blir fort hard i kulda med fare for å knekke. Gerbringer har vel en bedre løsning der.
Det finnes vel og noen mye tynnere varmeklær, synes å huske @knutk har noe slik :-k
Men kjøp for all del jakke og ikke vest, det er arma som blir kalde.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

Der finnes ingen fasit, men jeg kan dele av mine erfaringer...

For flere år siden kjøpte jeg en Gerbing jakke. Antar det er i samme familie som @Kant1 refererer til. Jakka er varm og god, og man må redusere effekten ganske kjapt for ikke å bli kokt.
Jakka er også laget slik at den kan benyttes som en frittstående ytterjakke, og derfor 'bygger' den litt. I praksis ga den en 'Michelin-mann' følelse.

Etter en tid ble jeg oppmerksom på et firma i USA som kaller seg Warm & Safe som har et utvalg ikke ulikt Gerbing. Men det som fristet var deres tynne varmejakke(skjorte) de kaller for 'Heat Layer Shirt', https://www.warmnsafe.com/collections/h ... -heatlayer.
Den fremstår som en tynn genser, og bygger marginalt. Den har også lavere effekt, maks 44W. Tanken er at den skal ligge stramt til kroppen og overføre varmen mer direkte. For min del benytter jeg en T-skjorte, Heat Layer Shirt og trer på en Superundertøy overdel ytterst. To sistnevnte er laget i stretch materiale, så de legger seg naturlig tett på kroppen uten å være plagsomme.

Dette er det varmeplagget jeg benytter i praksis. Gerbingjakka henger nå stort sett ubrukt i skapet.

Selv om der er mindre effekt i den tynne jakka(skjorta) (som ikke er en jakke, det er mer som en tynn genser med glidelås i halsen). Der er varme i halslinningen, armene, front-varme og litt mindre i ryggen. 44W er rikelig. Jeg kjører ikke når det er frost på vegen, så i forhold fra 0 til 10 grader benyttes normalt 40 - 60% effekt.

Jeg bestilte direkte fra USA, og fant en rabatt-kode i en streng i 'Adventure Rider' forumet, under 'Vendors' seksjonen.

Har også varmehansker fra samme firma. De er litt klumpete, men er varme og gode. Jeg kobler de på samme regulering som jakka, og det fungerer helt greit med hensyn til reguleringsnivå. Hanskene baserer seg på at sykkel har varmehandtak, så der er kun varmetråder på oversiden.
Bukse har jeg ikke følt behov for..

Warm & Safe er et lite firma, og da jeg kontaktet dem fikk jeg svar direkte fra personen som vises i bildet. De (han og hun) er selv MC entusiaster og har fartet mye i Europa, og også Norge. Hele handelen opplevdes som en hyggelig seanse og prisen ble 'hyggelig'. Nå er jo dollar-kurs i taket, men det kan man ikke gjøre så mye med.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Interessant!

Jo mindre det bygger, jo bedre. Vinterdressen har blitt litt trang igjen :-k

Tror i så fall jeg dropper det på batteri (Utenom evt. varmesåler til sko). Batteriet på sykkelen er straks klart for utskifting uansett, så det går nok dukken ila noen uker, og om jeg klarer å klemme inn litt flere A skal jeg prøve på det. (Kan ikke klage, over 5 år gammelt og har hatt startproblem én gang, og det var i -25°C etter å ha stått parkert i 2mnd).

Fikk tips om å se på Macna også av en bekjent, men en god del av produktene er kun batteri. Jakkene ser ut til å alle kunne kobles på 12v.
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tips til varmeklær?

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Borg
Posts: 1687
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tips til varmeklær?

Post by Borg »

Jeg har jakke fra Varmekle som Palma linker til. Er 95% fornøyd. Enig i stive ledninger, samt varmen i halsen har jeg ikke merket så mye til. Minuset er nok at min er i tynt for stoff uten stretch. Det lille mellomrommet du får her å der har mye utslag i kulda. Noe som er mer tettsittende løser det problemet.
Ville aldri kjøpt ei jakke på batteri. Alt for dyrt og tviler på at batteriet holder så lenge som de sier på en kald dag. Når du så kommer år 2 og batteriet har ligget et år… [-(
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Skjønner! Det er kjekt å ha med i vurderingen!
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Tips til varmeklær?

Post by SteinarPedersen »

Er det forresten noen butikker i Oslo-området som lagerfører noe av dette?

Så dyre klær er ganske lite fristende å kjøpe over nett uten å vite størrelser osv.

Snellingen er kanskje en ganske safe bet, men andre? Ville gjetta at de som markedsfører seg mot snøskuter kanskje har en del, Graarud, f.eks?
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

Jeg har ikke peiling på varmeklær, men har prøvd å kjøre med varme i vanlige mc-støvler. Jeg har kjøpt noen noen slike "gjør det selv" holkevarmere fra Kina. De er er nok ment å legges utenpå holken, og funker dårlig når man legger dem under holken. Styret blir jo lunkent under holken, mens fingrene holdes kalde.
Men disse holkevarmerne funker fint hvis man legger dem i støvlene, deilig varme i sålen. :D
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Tips til varmeklær?

Post by ashland »

Varmeklær har jeg ikke brukt, ennå.. Ser helt klart en god fordel om vår/ høst, men foreløpig har superundertøy, fleece og vindtett lag fungert bra for min del

Ang størrelser, har ved ett par ganger handlet av Norsafemc. De er grossist og selger via andre forhandlere. Jeg har fått Graarud til å bestille ett par forskjellige størrelser når jeg er litt usikker. Aldri vært problemer og de sender i retur det som ikke passet og evt bestiller igjen om alt blir feil
fun is not a straight line
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

ashland wrote: 01 Dec 2023 18:24 Varmeklær har jeg ikke brukt, ennå.. Ser helt klart en god fordel om vår/ høst, men foreløpig har superundertøy, fleece og vindtett lag fungert bra for min del

Ang størrelser, har ved ett par ganger handlet av Norsafemc. De er grossist og selger via andre forhandlere. Jeg har fått Graarud til å bestille ett par forskjellige størrelser når jeg er litt usikker. Aldri vært problemer og de sender i retur det som ikke passet og evt bestiller igjen om alt blir feil
Du har en fordel som bor der du bor. Mye bedre klima. Jeg bor i Oslo og bare drømmer om hvor bra det er i Halden. Mildt og fint der, kaldt og jævlig her. Har bodd så mange år i Halden at jeg vet :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2644
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Tips til varmeklær?

Post by ashland »

pelsen wrote: 01 Dec 2023 18:59
ashland wrote: 01 Dec 2023 18:24 Varmeklær har jeg ikke brukt, ennå.. Ser helt klart en god fordel om vår/ høst, men foreløpig har superundertøy, fleece og vindtett lag fungert bra for min del

Ang størrelser, har ved ett par ganger handlet av Norsafemc. De er grossist og selger via andre forhandlere. Jeg har fått Graarud til å bestille ett par forskjellige størrelser når jeg er litt usikker. Aldri vært problemer og de sender i retur det som ikke passet og evt bestiller igjen om alt blir feil
Du har en fordel som bor der du bor. Mye bedre klima. Jeg bor i Oslo og bare drømmer om hvor bra det er i Halden. Mildt og fint der, kaldt og jævlig her. Har bodd så mange år i Halden at jeg vet :)
Noen fordeler skal vi ved grensen i sør også ha, kan ikke bare leve på Systemet 8)
fun is not a straight line
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til varmeklær?

Post by pelsen »

ashland wrote: 01 Dec 2023 19:50 Noen fordeler skal vi ved grensen i sør også ha, kan ikke bare leve på Systemet 8)
Systemet ja, da er det Ed som gjelder, veien fra Fjell bru til Ed kan være i nærheten av landenes beste mc-vei. Jeg kjørte fra Oslo til Ed for å kjøpe Motorhead Rom :D Det var ikke det nærmeste 8)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tips til varmeklær?

Post by knutk »

Varmeklær er litt som Heroin...

Man begynner med at man kun skal benytte det en sjelden gang.

Men når man kjenner effekten av det og enkelheten samt slipper å pakke på lag for lag med klær så blir det noe man bruker oftere enn man hadde forventet...
Post Reply