Tegneprogram til koblingsskjema?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

Hvilket tverrsnitt trenger du da?

Den du linket til i siste post er kun 0.2 mm2 ser det ut til.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

Men jeg ville satset på kabler med silikon isolasjon. En såkalt mangetrådet kabel med silikon isolasjon. Dem tåler veldig mye varme og er veldig fleksible.

Kan godt være man finner noen bakdeler med bruk av slike kabler på en motorsykkel skal sies. Uten at jeg vet det på stående fot.

Såkalte "billigkabler" fra Biltema er ganske stive synes jeg.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by knutk »

inunf wrote: 19 Jan 2024 14:50 Her er vel kanskje det jeg har lett etter, 31 forskjellige fargekombinasjoner. Prisen er omtrent det samme som de på Aliexpress, men sendes fra Tyskland. Dere som kan slik, er disse egnet til bruk på MC?
Alt som er tiltenkt benyttet i bil kan også brukes på MC.

I tillegg til farge på kablene er det også greit å tenke på tykkelsen. Ingen hensikt å legge overdimensjonerte kabler, det blir bare stivt og klompete.
Som en tommelfingerregel kan man forenklet sagt regne 6A pr mm2 i tverrsnitt Vil man være konservativ kan man jo dimensjonere for 50% ekstra, eksempel: En blinklyspære drar 21W = 1,5A Om man da beregner for 2,25A betyr det at man kan greit benytte en 0,5mm2 kabel (som handterer 3A).
Tynnere enn 0.5mm2 blir lett litt mekanisk svakt.

I tillegg er det også viktig å tenke på teknologien i plugger og kontakter. Her er mye styrt fra fabrikken i kontrollboks/rele-enden. Men kabelen må jo ha løse kontakter/plugger i tillegg. Og her lønner det seg å legge på litt ekstra. Tenk smuss/vanntetting, og tenk skikkelig tang for å krympe kabelen skikkelig fast i pinnene.

Der ligger mange typer kontakter ute på e-bay. Men min erfaring er at de Kina-greiene gjerne har mykt metall i pinnene, så selv om man kniper kabelen hardt til pinnen så vil det myke metallet gjør at kontakten kan glippe (man kan selvsagt kompensere med å lodde tuppen av kabelen inne i pinnen, men det er lett for at tinnet da kryper innover i kablen og lager et fremtidig bruddpunkt.

Selv har jeg gode erfaringer fra dette firma https://no.rs-online.com/web/c/connecto ... onnectors/, og Molex og TE Connectivity er eksempel på to produktnavn som leverer rimelige kontaktmateriell som holder godt.
Krympetenger har jeg delvis kjøpt fra Knipex og en del fra E-Bay... Kinatengene funker ofte helt greit...og koster bare en brøkdel av hva Knipex sine modeller...

Med hensyn til merking av kabler er jeg begeistret for krympestrømper man kan skrive tekst på og krympe dem fast i kabel enden. Ingen ting slår klar-tekst...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

litt merkelig ser jeg at man ikke finner kabler på AliExpress med 20 forskjellige farger (eller mer). Jeg er nesten overbevist om at dem må ha det, men jeg har nok ikke søkt på de rette ordene.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by mekkern »

En annen ting med "kjøretøykabler" er at de bør være mangetrådet slik at de tåler mye bøying uten brudd.-spesielt eksempelvis rundt styrehodet.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by pelsen »

Jeg har handlet mye fra Vehicle Wiring Products. De har det meste man trenger til bil og motorsykkel, som f.eks. flerfargede kabler i metervis.
Japanese Bullet Connectors er min favoritt, samme som på japanesiske motorsykler.

https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by inunf »

Her var det mange bra tips, tusen takk! :D

Ser temperaturområdet til de jeg fant på Ebay er fra -40°C til +85°C. -40°C er jo god sikkerhetsmargin, men +85°C er vel bare akkurat? Er det noen sysnpunkt på det?

Angående tykkelse så var jeg tenkt å gå igjennom det som er der originalt og holde meg til det. Ser at både instrumentpanelet og ECUen bruker tynnere kabler, er nok noe å hente der. Blinklys er LED og kanskje 3 W eller deromkring, så da blir det mekanisk styrke som blir dimensjonerende. 6A per mm² i tverrsnitt skal jeg huske på. Først må jeg tegne opp koblingsskjemaet, så må jeg finne tverrsnittet på de forskjellige kablene og til slutt lengden i hver farge og tverrsnitt. Sikkert lurt å unngå forskjellige tverrsnitt i samme farge.

Angående kontakter har jeg planlagt å bruke disse fra Biltema:
Image
Image

Har god erfaring med de fra før av, og synes det er veldig greit at de er på lager i butikk 10 min hjemmefra. Bortsett fra bryterne og ECU holder det med 3/4 ledere per kontakt. På f. eks. blinklys blir disse for store, der blir det nok bullet connector.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by inunf »

Sjekket innom https://no.rs-online.com/web/c/connecto ... onnectors/. Ser ut som en nettbutikk med veldig bra utvalg, men 2655 alternativer for automotive connectors blir rett og slett for mye å velge mellom.

Ser at https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/ har samme kontaktene som Biltema, men opp til 6 ledere. Det er kanskje nok.
Image

Eventuelt har de denne typen med opp til 9 ledere.
Image

Eller disse, maks 15 ledere:
Image

De første av disse tre er IP67, det er ikke de to siste. Men har det egentlig noe for seg? De to siste ligner veldig på sånt jeg har sett originalmontert på alt mulig av bil og MC.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

inunf wrote: 21 Jan 2024 14:58 Her var det mange bra tips, tusen takk! :D

Ser temperaturområdet til de jeg fant på Ebay er fra -40°C til +85°C. -40°C er jo god sikkerhetsmargin, men +85°C er vel bare akkurat? Er det noen sysnpunkt på det?

Angående tykkelse så var jeg tenkt å gå igjennom det som er der originalt og holde meg til det. Ser at både instrumentpanelet og ECUen bruker tynnere kabler, er nok noe å hente der. Blinklys er LED og kanskje 3 W eller deromkring, så da blir det mekanisk styrke som blir dimensjonerende. 6A per mm² i tverrsnitt skal jeg huske på. Først må jeg tegne opp koblingsskjemaet, så må jeg finne tverrsnittet på de forskjellige kablene og til slutt lengden i hver farge og tverrsnitt. Sikkert lurt å unngå forskjellige tverrsnitt i samme farge.

Angående kontakter har jeg planlagt å bruke disse fra Biltema:
Image
Image

Har god erfaring med de fra før av, og synes det er veldig greit at de er på lager i butikk 10 min hjemmefra. Bortsett fra bryterne og ECU holder det med 3/4 ledere per kontakt. På f. eks. blinklys blir disse for store, der blir det nok bullet connector.
Angående temperatur så er det vel ingen kabler som skal ligge steder hvor slike temperaturer oppnås kanskje? Sats evt. på kabler med silkon isolasjon på de stedene du mener høy varme kan oppstå kanskje?

De kontaktene der fra Biltema har jeg mange av. Litt knotete og koble ledinger til disse inkludert kabelskoen etc. synes jeg, men det har trolig med teknikk å gjøre. Har ikke satt sammen mange av disse.

Jeg har en slik kontakt som har hengt midt på veggen under åpen himmel i to år nå, og den fungerer fortsatt. Det er vertfall ikke anntydning til korrosjon så vidt jeg kan se, men jeg har ikke åpnet den.

Jeg ser "bullet connectors" også er nevnt lenger opp her. Disse er meget kjekke da dem i praksis ikke er tykkere enn selve kabelen. Med krympestrømpe får du nærmest en perfekt skjøt uten at kontakten synes. En runde med el-teip rundt skjøten vil gjøre den vanntett. Perfekt hvis man vil skjlte noe på trange steder etc.

Man lodder bare kabelen rett inn i bullet kontakten å trekker en krympestrømpe over på hver side.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

Søk også på "Deutsch connector" disse skal også vøre veldig bra og mye brukt i motorrom etc. Disse får man også i mange varianter og med flere muligheter for antall pinner etc.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by knutk »

inunf wrote: 21 Jan 2024 15:21 Sjekket innom https://no.rs-online.com/web/c/connecto ... onnectors/. Ser ut som en nettbutikk med veldig bra utvalg, men 2655 alternativer for automotive connectors blir rett og slett for mye å velge mellom.

Ser at https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/ har samme kontaktene som Biltema, men opp til 6 ledere. Det er kanskje nok.
Image

Eventuelt har de denne typen med opp til 9 ledere.
Image

Eller disse, maks 15 ledere:
Image

De første av disse tre er IP67, det er ikke de to siste. Men har det egentlig noe for seg? De to siste ligner veldig på sånt jeg har sett originalmontert på alt mulig av bil og MC.
Der er nok litt ulike filosofier ute og går med hensyn til valg av IP67 vs 'åpne' kontakter. Men det kan jo være greit å legge seg på samme linje som det man allerede finner på sykkelen.

De øverste kontaktene som er IP67 er gode kontakter så lenge man ikke kjøper dem på BT.

De er egentlig laget av gode materialer av en seriøs produsent, men Kineserne har kopiert dem over en lav sko. Kina varene har mykere metall i pinnene, så de holder ikke så godt på kabelen, og plasten er drittkvalitet. Det medfører at om man skal koble en kontakt som skal åpnes og lukkes flere ganger så vil låseklaffen som hindrer at kontaktene sklir fra hverandre knekker.

Om man skal legge en kontakt et sted som sjelden/aldri skal åpnes igjen, ikke handterer mye strøm og ikke er utsatt for mekaniske belastninger så holder også de fra BT. Men man får det man betaler for, selv om det iblant tar litt tid å oppdage det :D
Fordelen med å kjøpe fra BT er jo at de er lett tilgjengelig, og om man forholder seg til nevnte begrensing så går det stort sett greit.

Jeg har både BT varianten og tilsvarende originalvare, og man merker forskjellen...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

Jeg har kontakter av typen over både fra Kina og Biltema. Jeg merker eller ser overhodet ingen forskjell på disse. Så det spørs vel da litt på hvilken selger man kjøper fra...
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by pelsen »

Slike mangepins multikontakter er vel ikke helt nødvendige når man lager elektrisk anlegg til egen sykkel. Jeg innbiller meg at disse er der for å få raskere montering på samlebåndet.
Jeg har lagt 2,5mm2 fra sikringsboks og inn til releer i lykta uten skjøt. Slik kan ikke fabrikken bygge el.anleggene, det tar for lang tid.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 21 Jan 2024 18:42 Jeg har kontakter av typen over både fra Kina og Biltema. Jeg merker eller ser overhodet ingen forskjell på disse. Så det spørs vel da litt på hvilken selger man kjøper fra...
Det tror jeg så gjerne. BTs elektriske deler har 'Kina' status....
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 21 Jan 2024 20:45
Bjerknez wrote: 21 Jan 2024 18:42 Jeg har kontakter av typen over både fra Kina og Biltema. Jeg merker eller ser overhodet ingen forskjell på disse. Så det spørs vel da litt på hvilken selger man kjøper fra...
Det tror jeg så gjerne. BTs elektriske deler har 'Kina' status....
Kan godt være du har rett i det. Kontaktpinnene i kontakten jeg har er vertfall like fine etter å ha hengt på veggen i all slags vær i snart to år nå. Hvor får man kjøpt slike orginale da? Så kan jeg kjøpe det å sammenligne samt måle motstand og stresstest av pinnene etc.
Post Reply