Tegneprogram til koblingsskjema?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by inunf »

Ser det er flere elektrotrollmenn her som lager de finurligste kretser. Hva slags tegneprogram bruker dere for å lage koblingsskjema? Det lille jeg har vært borti sånt tidligere har jeg brukt AutoCAD. Siden den gang har jeg byttet jobb, og har derfor ikke lenger tilgang på det. Når temperaturen i verkstedet blir litt mer levelig har jeg ambisjoner om å fortsette på 250'en. Det er i all hovedsak elektroarbeid som gjenstår. Med nytt instrumentpanel, nye lys og ny ECU er det ikke mye igjen av det originale ledningsnettet. Skulle vel helst ha laget nytt ledningsnett også, men i alle fall et nytt koblingsskjema som både tar hensyn til det som er fjernet og det som er byttet tror jeg er en forutsetning for å klare å holde tunga beint i munnen.

Ønsker altså tips om enten gratis alternativ til AutoCAD (som kan lese .dwg) eller gratis tegneprogram for koblingsskjema.

Hvis noen har tips om hvor man kan få kjøpt ledninger i passende dimensjoner og spennende farger er det også interessant :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bikeridr »

Halloj,

https://www.kicad.org/ er vel det som er "industry standard" når det gjelger gratis tegning av printkort. Sånn delvis gratis er jo også https://learn.sparkfun.com/tutorials/ho ... -eagle/all.

Når det gjelder ledninger og slikt i fagre farger, så er det vel mest eBay og AliExpress som er din venn :)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by knutk »

Med hensyn til koblingskjema, så er vel tanken å lage et diagram som knytter sammen brytere, rele, kontakter osv.?

I så fall kan vel dette programmet være til hjelp?
https://www.edrawmax.com/wiring-diagram ... -software/

Ulempen med programmene til elektronikk-design som også skal lage print-kort er at det vil være tungvint å designe en hvilken som helst koblingsboks . I tillegg kan man ikke differensiere fargene for ledningene som trekkes mellom bokser.

Derfor er typen program i linken over bedre egnet når man kun skal lage et ledningsdiagram....
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by inunf »

Tusen takk for tips!

Jeg lastet ned LibreCAD, det virker greit nok, men det leser ikke DWGen jeg har med RS250 ledningsnett. Det er en fil jeg fikk av en fyr for noen år siden, og han har laget seg flere ark i filen. Får bare åpnet den første, som ikke er mye til hjelp.

Testet edrawmax. Det virker veldig bra til mye forskjellig, men begrensningen på 60 figurer i gratisutgaven gjør det nok dessverre lite egnet til mitt bruk.

Print-kort er ikke en prioritet, det går dessverre over hodet på meg.
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by knutk »

.dwg format, det er vel typisk AutoCAD?
I så fall er fila muligens tegna i vektor grafikk?

I tegneprogram for diagram funker det jo slik at når man hekter på feks en bryter til et rele så vil koblingen sitte fast uansett hvor man plasserer nevnte bryter eller rele i skjema.
Dette er vel ikke helt forenlig med vektorgrafikk.

Har du mulighet for å åpne skjemafila for 250'n og muligens eksportere den til et format som støttes av et skjem-tegne program, om det lar seg gjøre..
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by ole m. »

inunf wrote: 17 Jan 2024 19:12 Tusen takk for tips!

Jeg lastet ned LibreCAD, det virker greit nok, men det leser ikke DWGen jeg har med RS250 ledningsnett. Det er en fil jeg fikk av en fyr for noen år siden, og han har laget seg flere ark i filen. Får bare åpnet den første, som ikke er mye til hjelp.

Testet edrawmax. Det virker veldig bra til mye forskjellig, men begrensningen på 60 figurer i gratisutgaven gjør det nok dessverre lite egnet til mitt bruk.

Print-kort er ikke en prioritet, det går dessverre over hodet på meg.
Jeg har full AutoCad-lisens. Kan se om jeg kan hjelpe deg med filen, så du får åpnet den i LibreCAD, og editert den selv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

Jeg har brukt EasyEDA til alt jeg har laget. EasyEDA er også integrert med JLCPCB så det er uhyre lett å gå til bestilling av ferdige kretskort etc. jeg har testet mange program og EasyEDA er det desidert enkleste. Å det er selvsagt gratis.

EasyEDA er delvis online basert, så alt du gjør kan plukkes opp på hvilken som helst PC.

Ledninger i alskens form og farger kjøper du fra AliExpress. Kjøp gjerne ledninger med silicon isolasjon. Dem er meget fleksible og lette og jobbe med. Isolasjonen tåler også veldig høy varme. Du klarer ikke å smelte isolasjonen med loddebolt feks. Vertfall ikke ved et uhell.

Vær selektiv og kjøp fra en selger som har godt rykte og mange salg. Ikke gå i fella å bestill etter pris. Du finner ganske mye til fantasipris på AliExpress. Da bør det ringe en bjelle :)

Du får også kjøpt ledninger med silikon isolasjon fra norsk nettbutikk, men til høyere priser. Elefun er en av dem. Ellers så har du jo farnell etc.

Regn med 3-4 ukers leveringstid fra Kina, og vel ALLTID "Aliexpress Standard chipping". Det er billigste fraktmetode. Da får du aldri problemer med toll og annet tull. Jeg har vertfall aldri fått det å jeg kan bevise at jeg har bestil minst 1000 stk. pakker derfra de siste 2-3 årene. Ved tre tillfeller har jeg fått ting som er blitt skadet i frakt og ved ett tillfelle fikk jeg feil produkt.

Alle gangene har jeg fått tilbake pengene og beholdt varene. Men husk å ta bilder av pakkelappen og innholdet som bevis. AliExpress ordner alltid opp.

Har du kjøpt noe til fantasipris som ikke holder mål, ja så må du nesten skylde deg selv :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

Hvis du bruker program som Kicad (Kicad har jeg kun testet i 30 minutter før jeg avinstallerte det) og EasyEDA så har du også mulighet for å lage kretskort. Det kan jo være nyttig.

Hvis du bare er ute etter selve tegning av koblingsskjema så er det vel sikkert mer å velge mellom muligens.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by inunf »

ole m. wrote: 18 Jan 2024 01:18
inunf wrote: 17 Jan 2024 19:12 Tusen takk for tips!

Jeg lastet ned LibreCAD, det virker greit nok, men det leser ikke DWGen jeg har med RS250 ledningsnett. Det er en fil jeg fikk av en fyr for noen år siden, og han har laget seg flere ark i filen. Får bare åpnet den første, som ikke er mye til hjelp.

Testet edrawmax. Det virker veldig bra til mye forskjellig, men begrensningen på 60 figurer i gratisutgaven gjør det nok dessverre lite egnet til mitt bruk.

Print-kort er ikke en prioritet, det går dessverre over hodet på meg.
Jeg har full AutoCad-lisens. Kan se om jeg kan hjelpe deg med filen, så du får åpnet den i LibreCAD, og editert den selv.
Tusen takk, har sendt PM!

Takker for tips, Bjerknez. Sjekket Elefun, de hadde mye interessant, men fant ikke løse ledninger i metervare. Da får det bli ebay eller aliexpress.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

Aliexpress har som nevnt et enormt utvalg av alt du trenger vedrørende elektronikk og komponenter. Er det noe du trenger av småtteri som haster så ta gjerne kontakt med meg. Kan hende jeg har det. Men er nok billigere for deg å handle fra Aliexpress.

Ikke for at JEG skal ha så mye for det du trenger nødvendigvis, men frakten alene gjør jo at det trolig blir dyrere enn å handle fra Ali.

Jeg kan anbefale en leverandør/selger av silikonkabler på ali som er veldig bra hvis du ønsker det.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by ole m. »

Bjerknez wrote: 18 Jan 2024 19:40 Jeg kan anbefale en leverandør/selger av silikonkabler på ali som er veldig bra hvis du ønsker det.
Eller bare legg ut en link her?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bjerknez »

ole m. wrote: 18 Jan 2024 20:07
Bjerknez wrote: 18 Jan 2024 19:40 Jeg kan anbefale en leverandør/selger av silikonkabler på ali som er veldig bra hvis du ønsker det.
Eller bare legg ut en link her?
Joda, jeg kan gjerne gjøre det, men satt påå jobb når jeg skrev innkegget og hadde ikke tid til å leite opp den linken.

Disse kablene har jeg kjøpt:
https://www.aliexpress.com/item/4000005 ... 1802vsEtFR
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by inunf »

Tusen takk for tips! I den annonsen er det 5 par med farger, totalt 10 forskjellige farger. Har ikke fintelt det originale koblingsskjemaet, men ser ut for at det er minst 20 forskjellige kombinasjoner som er brukt.

På jobb er det mye brukt merkelapper som dette. Det kunne jo være et alternativ, men usikker på hvor mye hjelp det hadde vært. Ideelt sett skulle jeg hatt flere farger å velge i, da blir det vanskelig å komme uten om ledere med tofarget isloasjon. Er det noen som har erfaring med å kjøpet sånt? Fant ikke noe i den gaten på Aliexpress. Kom over dette på Ebay. Litt forvirrende å finne riktig dimensjon, siden de ikke operere med mm^2 :?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by Bikeridr »

inunf wrote: 19 Jan 2024 14:40 Tusen takk for tips! I den annonsen er det 5 par med farger, totalt 10 forskjellige farger. Har ikke fintelt det originale koblingsskjemaet, men ser ut for at det er minst 20 forskjellige kombinasjoner som er brukt.

På jobb er det mye brukt merkelapper som dette. Det kunne jo være et alternativ, men usikker på hvor mye hjelp det hadde vært. Ideelt sett skulle jeg hatt flere farger å velge i, da blir det vanskelig å komme uten om ledere med tofarget isloasjon. Er det noen som har erfaring med å kjøpet sånt? Fant ikke noe i den gaten på Aliexpress. Kom over dette på Ebay. Litt forvirrende å finne riktig dimensjon, siden de ikke operere med mm^2 :?
Her er en "cross reference" mellom AWG (GA) og mm2:
https://www.multicable.com/resources/re ... wg-to-mm2/
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tegneprogram til koblingsskjema?

Post by inunf »

Her er vel kanskje det jeg har lett etter, 31 forskjellige fargekombinasjoner. Prisen er omtrent det samme som de på Aliexpress, men sendes fra Tyskland. Dere som kan slik, er disse egnet til bruk på MC?
Post Reply