BMW R100GS - 1994
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
BMW R100GS - 1994
Da ble det til slutt en GS på meg også, men ikke siste utgave med masse elektronikk og mye krefter. Det ble en R100GS fra 1994, så den er veteran i år. Her er det mekanikk med forgassere som gjelder, vet ikke om det er elektronisk tenning heller på denne. Sykkelen er lettere ombygd, med WP-gaffel, ISR kaliper og bremseskive, Öhlins bakdemper, stor bensintank, monosete, annen bakramme, eksosanlegg, kåpe etc.
Dette er jo ikke noe effektmonster med sine omtrentlige 70 hk, men er en koselig sykkel å dra på tur med. Og det er jo mulig å kjøre fort med disse også... Jeg har i mange år vært fascinert av rallysyklene til BMW som ble bygd av HPN, og da denne kom for salg, så ble det til å kjøpe. Blir nok noen mindre oppdateringer av den etter hvert. Den trenger en generator som leverer mer strøm til bla. varmejakke, som vel blir første oppgradering.
Dette er jo ikke noe effektmonster med sine omtrentlige 70 hk, men er en koselig sykkel å dra på tur med. Og det er jo mulig å kjøre fort med disse også... Jeg har i mange år vært fascinert av rallysyklene til BMW som ble bygd av HPN, og da denne kom for salg, så ble det til å kjøpe. Blir nok noen mindre oppdateringer av den etter hvert. Den trenger en generator som leverer mer strøm til bla. varmejakke, som vel blir første oppgradering.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Palma
- Posts: 4834
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: BMW R100GS - 1994
Wow, så du kjøpte den. Så den lå en plass. Knall kul sykkel! Gratulerer igjen
Re: BMW R100GS - 1994
Så velholdt ut og er en sykkel med sjarm.
Du kunne jo lagt ut noen bilder av flere i samlinga, burde jo nesten hatt en «lineup»
Du kunne jo lagt ut noen bilder av flere i samlinga, burde jo nesten hatt en «lineup»
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4843
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: BMW R100GS - 1994
Gratulerer med enda en sykkel 

- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: BMW R100GS - 1994
Takk, Palma! Ja, denne måtte jeg bare slå til på, er sykler jeg har sett på i mange år. Kjenner selger, så er trygg på kjøpet. Hadde sikkert passet bra for deg også, denne her, du som er godt kjent med eldre BMW-bokser?
Takk, denne skal være i god stand ja. Flere av syklene mine er prosjekter som ikke er ferdige. De står også på forskjellige steder, så får nok ikke samlet dette så enkelt. Får heller legge ut noen flere bilder etter hvert.
Takk for det, Bikeridr! Nå må noe annet ut her...
Re: BMW R100GS - 1994
Gratulerer med 'ny'' sykkel.
De gamle boksermotorene har en karakteristikk som mange blir glad i. Og mekanisk er de 'skuddsikre' så lenge de får stell.
En liten 'heads up': Disse motorene bruker olje. BMW sier at et forbruk på inntil 1 l pr 1000 km er akseptabelt.
Der er ikke sleikere som dekker ventilstammen, og når der har rullet på noen km blir dette slitt, og man får en karakteristisk -70 talls eim når man kjører bak.
Personlig opplever jeg det ikke som et problem, men kombinasjonen oljepanne med lite volum og et pålitelig oljeforbruk gjør at man bør legge seg til en rutine hvor peiling av olje inngår.
En annen sak: Det nevnes ønske om å øke generator kapasiteten. Det er forståelig, gitt at sykkelen ikke leverer mer enn 280W.
Der finnes sett hvor man bytter ut generator og likeretter.
Mange har gjort dette, og det fungerer tilsynelatende fint.
Dog noterer jeg at AdvRider forumet blir det ofte nevnt at likeretteren har kort levetid ( 2-3 år).
Jeg har ikke noe personlig erfaring å vise til. Min sykkel har original generator og likeretter, og det har holdt koken i over 50 år.
Men greia er: Generator og likeretter sitter i motorens front, under et deksel. Riktig nok har BMW laget noen hull i dekselet og laget små kjøleribber på registerhuset. Men de har aldri, så lenge denne motoren ble produsert (frem til -96) øket generator-effekten.
Min teori (merk at dette er noe jeg tror, og ikke har konkrete bevis å referere til) er den økede generatoreffekten medfører økt varme under dekselet. Og plasseringens manglende muligheter for kjøling har medført problemer.
Jeg har vurdert i blant å sette inn en sterkere generator, og da ville jeg ha flyttet likeretteren ut fra motorens indre og plassere den et sted hvor den får mer kjøling.
Bare så det er nevn
Lykke til med sykkelen. Nøkkelordet for disse modellene er kjøreglede
De gamle boksermotorene har en karakteristikk som mange blir glad i. Og mekanisk er de 'skuddsikre' så lenge de får stell.
En liten 'heads up': Disse motorene bruker olje. BMW sier at et forbruk på inntil 1 l pr 1000 km er akseptabelt.
Der er ikke sleikere som dekker ventilstammen, og når der har rullet på noen km blir dette slitt, og man får en karakteristisk -70 talls eim når man kjører bak.
Personlig opplever jeg det ikke som et problem, men kombinasjonen oljepanne med lite volum og et pålitelig oljeforbruk gjør at man bør legge seg til en rutine hvor peiling av olje inngår.
En annen sak: Det nevnes ønske om å øke generator kapasiteten. Det er forståelig, gitt at sykkelen ikke leverer mer enn 280W.
Der finnes sett hvor man bytter ut generator og likeretter.
Mange har gjort dette, og det fungerer tilsynelatende fint.
Dog noterer jeg at AdvRider forumet blir det ofte nevnt at likeretteren har kort levetid ( 2-3 år).
Jeg har ikke noe personlig erfaring å vise til. Min sykkel har original generator og likeretter, og det har holdt koken i over 50 år.
Men greia er: Generator og likeretter sitter i motorens front, under et deksel. Riktig nok har BMW laget noen hull i dekselet og laget små kjøleribber på registerhuset. Men de har aldri, så lenge denne motoren ble produsert (frem til -96) øket generator-effekten.
Min teori (merk at dette er noe jeg tror, og ikke har konkrete bevis å referere til) er den økede generatoreffekten medfører økt varme under dekselet. Og plasseringens manglende muligheter for kjøling har medført problemer.
Jeg har vurdert i blant å sette inn en sterkere generator, og da ville jeg ha flyttet likeretteren ut fra motorens indre og plassere den et sted hvor den får mer kjøling.
Bare så det er nevn

Lykke til med sykkelen. Nøkkelordet for disse modellene er kjøreglede

- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: BMW R100GS - 1994
Takk for info. @knutk, setter stor pris på at du deler din erfaring med disse motorene med meg.
Jeg har kikket litt på generatoren i lenken under, som er angitt til hele 600 W. Ønsker samtidig å bytte batteri til et Li-ion-batteri, og trenger vel da en regulator som passer til dette? Har du noen tips og råd rundt dette, så setter jeg pris på det. Du er jo guruen her på alt som handler om strøm og elektronikk.
https://www.motorworks.co.uk/alternator ... 001-2.html
Jeg har kikket litt på generatoren i lenken under, som er angitt til hele 600 W. Ønsker samtidig å bytte batteri til et Li-ion-batteri, og trenger vel da en regulator som passer til dette? Har du noen tips og råd rundt dette, så setter jeg pris på det. Du er jo guruen her på alt som handler om strøm og elektronikk.

https://www.motorworks.co.uk/alternator ... 001-2.html
Re: BMW R100GS - 1994
Ser i AdvRider at flere har byttet til denne generator oppgraderingen. Og i den grad der rapporteres om problem (alle som ikke har problem sier jo ingen tingole m. wrote: ↑18 Dec 2024 16:17 Takk for info. @knutk, setter stor pris på at du deler din erfaring med disse motorene med meg.
Jeg har kikket litt på generatoren i lenken under, som er angitt til hele 600 W. Ønsker samtidig å bytte batteri til et Li-ion-batteri, og trenger vel da en regulator som passer til dette? Har du noen tips og råd rundt dette, så setter jeg pris på det. Du er jo guruen her på alt som handler om strøm og elektronikk.![]()
https://www.motorworks.co.uk/alternator ... 001-2.html

Med hensyn til Lithum batteri i kjøretøy så er de basert på å kunne ettermonteres. Derfor har de aller fleste innebygget en BMS (battery Monitoring System) BMS sin oppgave er å overvåke og regulere cellespenning under lading.
Således må man være våken når man handler Lithium batteri. Greia er at om man kjører kvasse banesykler så er det fristende for mange å ta ut generatoren for å spare vekt og minimere tapet i kraft fra motor. Men i fravær av generator så trenge man heller ikke BMS, siden batteriet lades etter endt kjøreøkt. Da kan man benytte en dedikert bordlader, og således blir BMS overflødig. Derfor finnes der både Lithium batteri med og uten BMS.
Så før man bestiller er det viktig å lese teksten med liten skrift.
Når det gjelder en regulator i sykkelen bør man ved bruk av Lithium batteri styre unna de gammeldagse mekaniske regulatorne. De er ikke så nøyaktige i sin regulering, og de kan finne på å låse seg slik at ladespenningen blir for høy. Ideelt sett hevdes det at det perfekt for Lithiumbatteri i kjøretøy er en ladespenning på underkant av 14V.
I praksis betyr det at en normal elektronisk spenningsregulator vil fungere helt greit.
MotorWorks m.flere tilbyr også en 'Police edition' regulator for 'higher output'. Men higher output betyr jo i praksis at de jekker opp terskelen for ladespenning. Og om man da har et Lithium batteri med BMS så vil BMS måtte jobbe hardere for å skåne cellene.
Derfor vil det i praksis innebære at om man setter inn et Litium vil en helt ordinær elektronisk spenningsregulator vøre den beste løsningen.
Til slutt. Den generator oppgraderingen er jo ganske heftig prisa.
Dersom det kun tenkes på å drive en varmejakke kan jo et alternativ være å bytte hovedlys pæra med en LED-pære.
Selv har jeg en varmeskjorte fra 'Warm 'n Safe'. Den varmer både rygge og frontparti samt armene og hals. Den drar 44W på maks, men i praksis blir det for varmt å drive den på effekt over 60/70%. Dvs. at varmeskjorten + LED pære drar mindre strøm en en ordinær H4 lyspære...
Til sammenligning drar de ordinære varmejakkene fra Gerbing o.l nærmere 80W på maks.
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: BMW R100GS - 1994
Takk igjen, @knutk!
Skal sørge for god kjøling av regulator. Og jeg er også litt forbauset over at mange ikke har kjøleribber? Blir ikke overskytende strøm varme der? Eller regulerer den kun spenningen? Strøm har jeg aldri forstått eller satt meg inn i, dette er magiske greier...
Ja, ser prisen på den fra Motor Works er drøy. Jeg tenker ofte at britiske pund koster omtrent 10 kr, men nå ligger den på 14,3 kr. Så prisen her blir ca. 5.800,- + frakt + mva, ganske mye penger. I tillegg kommer ny elektronisk regulator, og bør sikkert bytte børster i samme slengen.
Skal lese mer, fikk opp mye på advrider.com.
Skal sørge for god kjøling av regulator. Og jeg er også litt forbauset over at mange ikke har kjøleribber? Blir ikke overskytende strøm varme der? Eller regulerer den kun spenningen? Strøm har jeg aldri forstått eller satt meg inn i, dette er magiske greier...

Ja, ser prisen på den fra Motor Works er drøy. Jeg tenker ofte at britiske pund koster omtrent 10 kr, men nå ligger den på 14,3 kr. Så prisen her blir ca. 5.800,- + frakt + mva, ganske mye penger. I tillegg kommer ny elektronisk regulator, og bør sikkert bytte børster i samme slengen.
Skal lese mer, fikk opp mye på advrider.com.
Re: BMW R100GS - 1994
Frem til de siste 10 årene benyttet BMW same type generatorer som i bil. Dvs. at rotoren er en elektromagnet som ble styrt av regulator, hvor regulator tilpasser strømmen (og dermed magnet-styrken) gjennom rotor i forhold til belastningen. Dette er i motsetning til hva de fleste andre MC (og nyere BMW) gjør.
Derfor vil du finne at til disse syklene er regulator kun en regulator, og likeretter er kun en likeretter. (I motsetning til de som benevnes 'Rectifier Regulator'.
Når man så går inn i ettermarkedet, hvor de jekker opp effekten kan man finne begge varianter.
Det står som regel forklart hva som er hva, men jeg er kjent med at der bl.a finnes en 450W variant til gamle boksere som fungerer med rotor som permanent magnet. Da blir det veldig varmt om regulator sitter innvendig. De presiserer gjerne i sin tekst at den originale spenningsregulator ikke virker.
Denne type generatorer trenger heller ikke ladelampen for å kunne begynne å lade, men jeg antar at har innebygget en kobling som gjør at ladelampen fortsatt kan fungere som varsel lampe.
600W systemet du nevner fra Motorworks benytter ikke permanentmagnet. Utifra bildet ser det ut som om man bytter både rotor og stator (originale rotor slipper nok gjennom for lite strøm, så den blir for svak). Medfølgende likeretter er også kun en likeretter som består av flere dioder.
Digresjon:
(Ref 600w generator fra Motorworks: Den avbildete sorte bolten er et verktøy som hjelper til for å trekke av rotor fra veivaksel, siden rotor er skrudd fast i enden av veivakslingen.
Normalt trer man rotor inn på en kon som er i enden av veivakslingen. Så trer man en lang bolt gjennom rotor, som da fester rotor til veiva, som har et gjenget hull. For å presse ut og løsne rotor fra veiva har BMW også gjenget hullet i rotor. Om man studerer bolten i bildet ser man at gjengene ytterst er frest bort. Når man skrur denne bolten inn i rotor vil gjengene nærmest bolthodet gripe tak i gjengene i rotors innside, mens den nedslipte delen ikke tar tak i gjengene i veiva. Bolten går til bunns i hullet, og ettersom man dreier på bolten vil den presse ut rotor.)
Men selv om den ikke skal koke bort overskuddsvarmen blir likeretteren varm nok. En diode har et spenningsfall på 0.7V når strømmen går igjennom den. Der er tre faser, og til sammen leverer de ved maks effekt over 40A. 40A x 0,7V = 28W pr diode. Der er 6 av dem, men strømmen går ikke kontinuerlig (vekselstrømmen er en sinuskurve), Om vi forenkler det hele og sier at der går 40A gjennom både pluss og minus så kommer vi opp i 56W med varme. I tillegg er der tre dioder som leverer strøm kun til spenningsregulator. De avgir også varme. Så man skjønner at de avbildete kjøleribbene får jobbe for lønna.
Original generator leverer kun maks 20A, og diodene i originale likeretter blir ikke varmere enn at metallhuset diodene sitter i kjøler nok.
Der er også et annet moment. Diodebrua er normalt festet til motorblokka via gummidempere for å isolere likeretter fra vibrasjoner. Dette gjør at likeretter ikke får mulighet til å lede bort varme via motorblokka. Enkelte som leverer ettermarked likerettere tilbyr en metallerstatning til disse vibrasjons-demperne hvor da likeretter blir jordet via festene, og festene hjelper også til med å lede bort varme.
(Enkelte leverandører i ettermarkedet kan feks. nevne at ved bruk av metall-festene bortfaller behovet for jordingsledningen som finnes på original likeretter, og det er fordi de originale gummifestene ikke leder til jord.) Hvordan motorvibrasjoner påvirker likeretters levetid har jeg ingen anelse om, men moderne elektronikk er ganske robust for mekaniske påkjenninger, og boksermotoren er ingen Engelsk paralelltwin...
Dog må sies at siden denne type generator bare produserer strøm etter behov vil jo varmeutviklingen bli tilsvarende lavere ved moderat belastning, i motsetning til systemene som koker bort overskudsvarmen. ( Og de moderne regulatorne gjør dette på en måte som avgir mindre varme enn tidligere generasjoner. Men det får bli til en annen tråd.)
Derfor vil du finne at til disse syklene er regulator kun en regulator, og likeretter er kun en likeretter. (I motsetning til de som benevnes 'Rectifier Regulator'.
Når man så går inn i ettermarkedet, hvor de jekker opp effekten kan man finne begge varianter.
Det står som regel forklart hva som er hva, men jeg er kjent med at der bl.a finnes en 450W variant til gamle boksere som fungerer med rotor som permanent magnet. Da blir det veldig varmt om regulator sitter innvendig. De presiserer gjerne i sin tekst at den originale spenningsregulator ikke virker.
Denne type generatorer trenger heller ikke ladelampen for å kunne begynne å lade, men jeg antar at har innebygget en kobling som gjør at ladelampen fortsatt kan fungere som varsel lampe.
600W systemet du nevner fra Motorworks benytter ikke permanentmagnet. Utifra bildet ser det ut som om man bytter både rotor og stator (originale rotor slipper nok gjennom for lite strøm, så den blir for svak). Medfølgende likeretter er også kun en likeretter som består av flere dioder.
Digresjon:
(Ref 600w generator fra Motorworks: Den avbildete sorte bolten er et verktøy som hjelper til for å trekke av rotor fra veivaksel, siden rotor er skrudd fast i enden av veivakslingen.
Normalt trer man rotor inn på en kon som er i enden av veivakslingen. Så trer man en lang bolt gjennom rotor, som da fester rotor til veiva, som har et gjenget hull. For å presse ut og løsne rotor fra veiva har BMW også gjenget hullet i rotor. Om man studerer bolten i bildet ser man at gjengene ytterst er frest bort. Når man skrur denne bolten inn i rotor vil gjengene nærmest bolthodet gripe tak i gjengene i rotors innside, mens den nedslipte delen ikke tar tak i gjengene i veiva. Bolten går til bunns i hullet, og ettersom man dreier på bolten vil den presse ut rotor.)
Men selv om den ikke skal koke bort overskuddsvarmen blir likeretteren varm nok. En diode har et spenningsfall på 0.7V når strømmen går igjennom den. Der er tre faser, og til sammen leverer de ved maks effekt over 40A. 40A x 0,7V = 28W pr diode. Der er 6 av dem, men strømmen går ikke kontinuerlig (vekselstrømmen er en sinuskurve), Om vi forenkler det hele og sier at der går 40A gjennom både pluss og minus så kommer vi opp i 56W med varme. I tillegg er der tre dioder som leverer strøm kun til spenningsregulator. De avgir også varme. Så man skjønner at de avbildete kjøleribbene får jobbe for lønna.
Original generator leverer kun maks 20A, og diodene i originale likeretter blir ikke varmere enn at metallhuset diodene sitter i kjøler nok.
Der er også et annet moment. Diodebrua er normalt festet til motorblokka via gummidempere for å isolere likeretter fra vibrasjoner. Dette gjør at likeretter ikke får mulighet til å lede bort varme via motorblokka. Enkelte som leverer ettermarked likerettere tilbyr en metallerstatning til disse vibrasjons-demperne hvor da likeretter blir jordet via festene, og festene hjelper også til med å lede bort varme.
(Enkelte leverandører i ettermarkedet kan feks. nevne at ved bruk av metall-festene bortfaller behovet for jordingsledningen som finnes på original likeretter, og det er fordi de originale gummifestene ikke leder til jord.) Hvordan motorvibrasjoner påvirker likeretters levetid har jeg ingen anelse om, men moderne elektronikk er ganske robust for mekaniske påkjenninger, og boksermotoren er ingen Engelsk paralelltwin...
Dog må sies at siden denne type generator bare produserer strøm etter behov vil jo varmeutviklingen bli tilsvarende lavere ved moderat belastning, i motsetning til systemene som koker bort overskudsvarmen. ( Og de moderne regulatorne gjør dette på en måte som avgir mindre varme enn tidligere generasjoner. Men det får bli til en annen tråd.)
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: BMW R100GS - 1994
Dette er jo samme system som Moto Guzzi har på sine Big Twins, jeg burde husket det...knutk wrote: ↑20 Dec 2024 02:08 Frem til de siste 10 årene benyttet BMW same type generatorer som i bil. Dvs. at rotoren er en elektromagnet som ble styrt av regulator, hvor regulator tilpasser strømmen (og dermed magnet-styrken) gjennom rotor i forhold til belastningen. Dette er i motsetning til hva de fleste andre MC (og nyere BMW) gjør.
Derfor vil du finne at til disse syklene er regulator kun en regulator, og likeretter er kun en likeretter. (I motsetning til de som benevnes 'Rectifier Regulator'.
Takk, dette er nyttig å vite.knutk wrote: ↑20 Dec 2024 02:08 600W systemet du nevner fra Motorworks benytter ikke permanentmagnet. Utifra bildet ser det ut som om man bytter både rotor og stator (originale rotor slipper nok gjennom for lite strøm, så den blir for svak). Medfølgende likeretter er også kun en likeretter som består av flere dioder.
Samme som på Guzzi, jeg har en sånn bolt liggende et sted.knutk wrote: ↑20 Dec 2024 02:08 Digresjon:
(Ref 600w generator fra Motorworks: Den avbildete sorte bolten er et verktøy som hjelper til for å trekke av rotor fra veivaksel, siden rotor er skrudd fast i enden av veivakslingen.
Normalt trer man rotor inn på en kon som er i enden av veivakslingen. Så trer man en lang bolt gjennom rotor, som da fester rotor til veiva, som har et gjenget hull. For å presse ut og løsne rotor fra veiva har BMW også gjenget hullet i rotor. Om man studerer bolten i bildet ser man at gjengene ytterst er frest bort. Når man skrur denne bolten inn i rotor vil gjengene nærmest bolthodet gripe tak i gjengene i rotors innside, mens den nedslipte delen ikke tar tak i gjengene i veiva. Bolten går til bunns i hullet, og ettersom man dreier på bolten vil den presse ut rotor.)
Så likeretteren burde flyttes til et annet sted enn bak dekselet ja, slik du også har nevnt i tidligere post over. Det høres ut som en god ide.knutk wrote: ↑20 Dec 2024 02:08 Men selv om den ikke skal koke bort overskuddsvarmen blir likeretteren varm nok. En diode har et spenningsfall på 0.7V når strømmen går igjennom den. Der er tre faser, og til sammen leverer de ved maks effekt over 40A. 40A x 0,7V = 28W pr diode. Der er 6 av dem, men strømmen går ikke kontinuerlig (vekselstrømmen er en sinuskurve), Om vi forenkler det hele og sier at der går 40A gjennom både pluss og minus så kommer vi opp i 56W med varme. I tillegg er der tre dioder som leverer strøm kun til spenningsregulator. De avgir også varme. Så man skjønner at de avbildete kjøleribbene får jobbe for lønna.
Original generator er da på 240 W, tidligere eier sier den knapt leverer til alle lys samtidig. Høres jo litt rart ut at det skal være for lite, det sitter to halogenlys foran, som vel er på maks 65-70 W? Uansett er det fint å ha nok strøm til varmeholker, varmeklær og GPS/nettbrett, så jeg vil gjerne ha denne på 600 W, da er det i alle fall nok strøm.knutk wrote: ↑20 Dec 2024 02:08 Original generator leverer kun maks 20A, og diodene i originale likeretter blir ikke varmere enn at metallhuset diodene sitter i kjøler nok.
Der er også et annet moment. Diodebrua er normalt festet til motorblokka via gummidempere for å isolere likeretter fra vibrasjoner. Dette gjør at likeretter ikke får mulighet til å lede bort varme via motorblokka. Enkelte som leverer ettermarked likerettere tilbyr en metallerstatning til disse vibrasjons-demperne hvor da likeretter blir jordet via festene, og festene hjelper også til med å lede bort varme.
(Enkelte leverandører i ettermarkedet kan feks. nevne at ved bruk av metall-festene bortfaller behovet for jordingsledningen som finnes på original likeretter, og det er fordi de originale gummifestene ikke leder til jord.) Hvordan motorvibrasjoner påvirker likeretters levetid har jeg ingen anelse om, men moderne elektronikk er ganske robust for mekaniske påkjenninger, og boksermotoren er ingen Engelsk paralelltwin...
Dog må sies at siden denne type generator bare produserer strøm etter behov vil jo varmeutviklingen bli tilsvarende lavere ved moderat belastning, i motsetning til systemene som koker bort overskudsvarmen. ( Og de moderne regulatorne gjør dette på en måte som avgir mindre varme enn tidligere generasjoner. Men det får bli til en annen tråd.)
Re: BMW R100GS - 1994
Denne motorserien ble lansert i slutten av -60 tallet, og på mange felt ble den rafinert underveis frem til endelig sluttstrek i -96.ole m. wrote: ↑20 Dec 2024 16:23 -------
Original generator er da på 240 W, tidligere eier sier den knapt leverer til alle lys samtidig. Høres jo litt rart ut at det skal være for lite, det sitter to halogenlys foran, som vel er på maks 65-70 W? Uansett er det fint å ha nok strøm til varmeholker, varmeklær og GPS/nettbrett, så jeg vil gjerne ha denne på 600 W, da er det i alle fall nok strøm.
På -60 tallet var der ingen som kjørte med lys på dagen. Standard hovedlyspære var på 35/40 W og varmeklær var forbeholdt skytterne i bombefly, noe som Tyskerne jo hadde et litt 'anstrengt' forhold til. De første modellene med denne motoren var utstyrt med 180W generator, og på tidlig -70 tall ble de jekka opp til 20A. Enkelte hevder 240W, andre sier 280W, men alle sier 20A.
Men det er uansett lite etter dagens standard, selv om feks. Engelske sykler fra samme tidsperiode hadde enda mindre. (Og Guzzi hadde mer

Turtallet må et stykke opp før man kan hente ut over 200W. Så mye kjøring med moderate turtall (som jo motoren trives godt med) er ikke egnet til krevende strømforbruk...
Samtidig som motoren ble raffinert i hele produksjons perioden ble elsystemet aldri jekket opp senere. Der kom etter hvert noen hull nederst på deksel for å slippe ut varme, men jeg innbiller meg at gitt det trange stedet generator/likeretter er tildelt finnes der en saklig grunn til at Tyskerne ikke økte generatoreffekten på disse motorene. Til sammenligning utstyrte de K-modellen som ble lansert i 84 med en 460W generator. Så de visste vel hva behovet var.
Så skal man kunne drive alt som nevnes over vil en oppgradering som allerede er nevnt helt klart være påkrevd om man ikke ønsker å ende opp med flatt batteri


- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: BMW R100GS - 1994
Flott svar, som også er godt skrevet. Måtte humre litt her i beskrivelsen av tyskerne.
Flatt batteri ja, ønsker å unngå det. Men ser gearkassa på denne har uttak for kickstarter, så vurderer å montere det. Det er mest fordi det er litt gøy, ikke så mye for praktisk bruk.

Flatt batteri ja, ønsker å unngå det. Men ser gearkassa på denne har uttak for kickstarter, så vurderer å montere det. Det er mest fordi det er litt gøy, ikke så mye for praktisk bruk.
-
- Posts: 656
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: BMW R100GS - 1994
Var det ikke gutta på Primus Rally, som monterte ekstra dynamo på veltebøyla på gamle BMW'er, for mere vinterstrøm. Med ekstra reimhjul montert foran. Sikkert i enden av genratoren?
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: BMW R100GS - 1994
Det kan godt være, @Jonta. Og kanskje montert på en sidevognsekvipasje? Jeg kjenner en som deltar på disse greiene, men han bruker da en Moto Guzzi med sidevogn.
Primustreffet, Krystallrally etc. er ikke noe for meg, jeg liker ikke å fryse...
Primustreffet, Krystallrally etc. er ikke noe for meg, jeg liker ikke å fryse...
